Spectacolul Dispariții, în turneu național
03 Martie 2020, 15:51
În perioada 2 martie- 15 mai 2020, Yorick Studio din Târgu Mureș va desfășura un turneu național cu spectacolul Dispariții de Elise Wilk, în regia lui Sebestyén Aba, în zece orașe din România. Turneul, co-finanțat de AFCN, va debuta în luna martie cu spectacole la Mediaș (2 martie, Sala Traube) , Sighișoara (3 martie, Casa de Cultură Mihai Eminescu), Brașov (4 martie, Centrul Cultural Reduta), Cluj-Napoca (5 martie, Reactor de creație și experiment), și Satu Mare (24 martie, Teatrul de Nord), urmând ca în lunile aprilie și mai să ajungă la Oradea, Sfântu Gheorghe, Timișoara, Sibiu și București.
„Dispariții” de Elise Wilk povestește istoria unei
familii de sași transilvăneni, din 1945 până în zilele noastre. Povestea este
structurată în trei părți, în jurul a trei perioade cruciale pentru istoria
României: 1944-1945 (când a avut loc deportarea etnicilor germani în lagărele
de muncă din Uniunea Sovietică), 1989-1990 (Revoluția, urmată de exodul în masă
a minorității germane) și 2007 (anul aderării României la Uniunea Europeană).
Textul Dispariții a fost comisionat dramaturgului Elise Wilk în cadrul celei
de-a zecea ediții a proiectului Dialog intercultural prin prisma teatrului
contemporan, desfășurat la Yorick Studio. Astfel, i s-a
propus autoarei să scrie un text pe tema migrației, din perspectiva unui etnic
german care a ales să rămână în țară. O mare parte din text se bazează pe
întâmplări reale, pentru scrierea sa autoarea documentându-se din interviuri cu
supraviețuitorii deportărilor în Siberia și cu etnici germani care au emigrat
înainte și după 1990 și din cărți de istorie orală care conțin mărturii ale
acestora. Textul final s-a bazat foarte mult și pe experiențele personale ale
autoarei.
Rolul principal în spectacolul regizat de
Sebestyen Aba este jucat de cunoscuta actriță de teatru și film Eniko Szilagyi,
care astfel revine după mulți ani de
absență pe o scenă din România. Eniko Szilagyi este cunoscută publicului român
pentru cele peste 20 de roluri în filme ca “Secretul lui Bachus” , „Ultima
noapte de dragoste”, „Bietul Ioanide” sau „Misterele Bucureştilor”.A
părăsit România cu șase luni înaintea Revoluției din 1989, iar în prezent
trăiește la Paris.
Spectacolul se joacă în limba maghiară cu supratitrare
în limba română, fiecare reprezentație fiind urmată de discuții cu
publicul.
Dispariții de
Elise Wilk
Studio Yorick – Târgu-Mureş
Traducerea în limba maghiară:
Albert Mária
Regia: Sebestyén Aba
Muzica:Cári Tibor
Costume și decor: Sós Beáta
Actori: Szilágyi Enikő, Bajkó Edina, Tóth Zsófia, Scurtu David, Szabó János Szilárd,
Sebestyén Aba
Violoncel:
Domahidi Kata și Vilhelem András
Asistent regie:
Mathé Barbara
Dramaturgia:
Cseke Tamás
Studioul Yorick
Studioul Yorick a fost înfiinţat în 2004 de actorul și
regizorul Sebestyén Aba, având ca sediu subsolul Bastionului Măcelarilor din
Cetatea târgumureşeană. În acest spaţiu neconvenţional, fără actori angajaţi,
Yorick funcţionează ca teatru de proiecte, oferind artiştilor şi publicului din
Târgu-Mureş o alternativă la repertoriul teatrelor de stat.
Începând din 2008, în fiecare an, în cadrul proiectului
„Dialog intercultural prin prisma teatrului contemporan”, Studioul Yorick
produce două spectacole pe texte noi ale unor autori contemporani- unul român
și unul maghiar (ambele spectacole fiind supratitrate)- cu scopul de a provoca,
a lansa şi a menţine un dialog interetnic şi intercultural prin mijloacele
teatrului contemporan.
În cadrul proiectului Dialog intercultural prin prisma teatrului
contemporan au fost produse de-a lungul anilor
spectacole importante, multipremiatele 20/20în regia Gianinei Cărbunariu, Flori de mină și Orb de mină de
Szekely Csaba în regia lui Sebestyén Aba
sau MaRo de
Szekely Csaba în regia lui Andi Gherghe fiind doar câteva dintre ele.
Proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural
Național (AFCN).
Un proiect susținut de: Fondul Bethlen Gabor, Primăria
Municipiului Tîrgu Mureș și Ministerul Resurselor Umane din Ungaria (EMMI).
Proiectul nu reprezintă în mod necesar
poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de
conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi
folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.