Ascultă Radio România Cultural Live

Yuval Hameiri: ”Îmi place lucrul cu actorii neprofesioniști pentru că aduc proiectelor ceva foarte autentic și unic, ceva ce îmi place să văd, atât în film, cât și pe scenă”

22 Iunie 2022, 11:15

Orchestra instrumentelor stricate, filmul pe care Yuval Hameiri l-a prezentat anul acesta la TIFF în cadrul secțiunii Focus Israel, documentează un experiment care a avut loc în Ierusalim în 2019. Peste 100 de muzicieni, profesioniști, neprofesioniștii, unii dintre ei care nu au pus mâna în viața lor pe un instrument, au fost adunați într-o orchestră unică pentru a cânta pe instrumente stricate strânse din tot Ierusalimul. Trei compozitori au scris câte o piesă pentru acest concert unic, care a fost cântat o singură dată. Instrumentele nu au fost reparate, dimpotrivă, dar ce au făcut mulți dintre muzicieni este că le-au schimbat destinația: un instrument cu coarde stricat a devenit un instrument de percuție. Proiectul este o metaforă despre diferență și o dovadă că poți crea armonie chiar folosind instrumente stricate într-un oraș atât de dizarmonic precum Ierusalimul. Yuval Hameiri a documentat acest proces, iar Elena Vlădăreanu a discutat cu el la Cluj-Napoca despre proiect și despre ce înseamnă artă socială.

E.V. Îmi propusesem să începem prin a te ruga să ne spui mai multe despre proiectul pe care îl documentezi în Orchestra cu instrumente stricate, dar în dimineața asta am văzut primul tău film, scurtmetrajul I Think This Is the Closest to How the Footage Looked(https://www.youtube.com/watch?v=fNeRsAQ6nd8) și cred că există o legătură între cele două filme. De fiecare data avem obiecte. Ești interesat de a folosi obiecte în arta ta?

Y.H. Sună amuzant, dar iubesc obiectele pentru că sunt făcute de oameni, sunt lucruri ale oamenilor și cred că ne pot învăța multe despre noi înșine. Felul în care au fost concepute, modul în care au fost păstrate, ce s-a întâmplat cu ele. În primul meu film, am încercat să spun o poveste foarte personală folosind aceste obiecte din casă și care în această poveste capătă noi sensuri, diferite de cele pe care le știm cu toții. Totodată, scurtmetrajul este și despre o pierdere a unui material filmat și despre cum am încercat să îl recreez folosind aceste obiecte. Când am auzit apoi despre proiectul Orchestrei cu instrumente stricate m-am îndrăgostit de concept. Ca regizor, am vrut să documentez acest proiect. Când iei o trompetă care e stricată și încerci să faci ceva cu ea – această trompetă e stricată și scoate sunete ciudate – cred că e similar cu ce ni se întâmplă și nouă deseori, când suntem altfel decât se așteaptă de la noi să fim: arăt așa, vocea mea e astfel, mersul meu e în felul acesta. Cu oamenii e mult mai complex, dar dacă te uiți la obiecte, e aproape amuzant și fermecător cum trompeta încearcă să își facă treaba și să își cânte partitura dar nu reușește.

E.V. Ei căutat un regizor care să documenteze această experiență sau tu ești cel care ai vrut să te alături proiectului?

Y.H. Și, și. Le-am spus că vreau să filmez chiar când am auzit despre proiectul lor, iar când au început m-au sunat și mi-au zis Ok, hai să facem asta, în paralel cu concertul să creăm acest film.

E.V. Cumva, ai avut tot materialul la dispoziție pentru a face acest film. Ce a fost cu adevărat dificil în acest proiect?

Y.H. Au fost foarte multe probleme. În primul rând, am avut un timp foarte scurt de filmare, pentru că repetițiile au durat doar trei zile consecutive, a fost foarte intens. Niciunul dintre noi nu știa cum o să fie, nu doar eu, dar nici dirijorul, nici compozitorii, nici organizatorii, nimeni nu își imagina cum o să fie, era super riscant. Nici eu nu știam ce urma să văd. În plus, îmi puneam problema protagonistului, cine urma să fie eroul acestei povești. Pentru că la început îmi imaginam că am nevoie de un protagonist. Dar după îmi spuneam de fiecare dată că e imposibil, e o societate temporară de 120 de muzicieni plus mulți alții în jur care se ocupă de organizare. Nu ar fi putut fi despre o singură persoană, nu ar fi putut fi despre trei persoane. Așa că mi-a fost dificil să înțeleg cum să spun această poveste, cum să o fac clară, cum să îi creez o structură în timp ce încerc să prind în ea atât de mulți oameni. Nu am știu în timp ce filmam cum urma să fie, am înțeles abia în timpul montajului. În timpul filmărilor, am fost eu și un operator căruia trebuia să îi spun ce să filmeze, numai că nu aveam cum să fac asta pentru că eu nu știam ce urma să se întâmple. Ce i-am spus a fost să caute rupturi, avem această situație și noi vom căuta fisurile care apar în această situație și să încercăm să privim prin ele. Și asta este ceea ce am făcut. Am stat acolo cu camera, am scanat situațiile încercând să găsim acele mici momente de ruptură. Într-un documentar, când ai un protagonist, îi pui lavaliere și auzi tot ce spune. Dar acum nu am putut face asta pentru că erau mult prea mulți oameni, așa că nu auzeam nimic, eram ca niște fantome printre ei încercând să captăm câte ceva, fiind în același timp parte din această călătorie. Mai târziu, când am început să văd materialul filmat, am început încet încet să fac acest puzzle, această combinație până a devenit filmul pe care îl avem acum.

E.V. Îmi imaginez că a fost un proiect low budget.

Y.H. Da.

E.V. Cu o echipă mică.

Y.H. Da, doar eu cu cameramanul.

E.V. Cu toate asta, pare genul de proiect care implică tehnică, microfoane etc. Ai folosit?

Y.H. Chestii de bază. Am avut două camere, niciun fel de lumină cu excepția luminii naturale, lavaliere doar pentru dirijor, niște microfoane în sală pentru sunetul din locație și asta a fost tot. A fost important ca noi să fim un pic... nu o spun invizibili, dar nu voiam ca oamenii să ne simtă prin preajmă. În alte proiect, când urmărești un personaj pentru un an sau mai mult acesta se obișnuiește cu prezența ta, dar de data asta lucrurile au fost mult prea rapide și ne doream ca oamenii să simtă confortabili în prezența noastră. Mulți dintre cei care participau la acest proiect au fost muzicieni neprofesioniști, așa că îmi doream să fac ca lucrurile să fie.

E.V. Am citit că ești interesat de arta socială și arta pentru comunitate. Și cred că această experiență pe care ai documentat-o în film este un exemplu de artă socială.

Y.H. Când spui artă socială te referi la?

E.V. Mă gândesc la o formă de artă pentru comunitate. Așa cum s-a întâmplat cu acest proiect. Când sunt implicați mulți oameni, nu doar artiști profesioniști, la care intrarea este liberă sau biletele sunt simbolice.

Y.H. În trecut, eu însumi am fost implicat în proiecte educaționale, am lucrat cu adolescenți și de fiecare dată când am avut aceste proiecte cu comunitatea a apărut această întrebare care privește echilibrul dintre produsul final și proces. Unii spun că procesul este cel mai important, alții că rezultatul final. Ceea ce am înțeles de-a lungul timpului, mai ales în timpul lucrului la acest film, este că dacă îl tratezi în felul în care trebuie, procesul este rezultatul final. Iar limitările – pentru că lucrezi cu neprofesioniști și asta creează o grămadă de limitări – sunt superbe, iar dacă le incluzi în concept devin ceva foarte intens, foarte special. Este o parte în film cu o flautistă care nu e muziciană profesionistă care are un solo. Mai târziu în film, dirijorul îi ia acest solo pentru că ea nu poate cânta foarte bine acel solo din punctul lui de vedere. Anul trecut, după o proiecție, un copil s-a ridicat și a spus că nu a fost prea drăguț că dirijorul i-a luat solo-ul. ”Eu însumi când într-o orchestră și așa ceva nu se face, nu iei solo-ul nimănui”. I-am dat dreptate, ”Ce puteam face eu, nu eu i-am luat solo-ul” dar el insista, ”Nu, nu e ok ce s-a întâmplat”. Dar atunci s-a ridicat o altă persoană din audiență și a zis că de fapt eu i-am dat solo-ul înapoi femeii respective pentru că eu am decis să pun solo-ul ei în film. Mi s-a părut foarte emoționantă această idee de a-i fi dat solo-ul înapoi, în film o vedem cum repetă și cum se străduiește să obțină sunetul potrivit cu un flaut căruia îi lipsesc anumite note. Cred că dacă poți privi acest proces ca parte din rezultatul final obții ceva extrem de poetic și de frumos, atunci fiecare din ei este o vedetă de cinema. Asta îmi place mult în lucrul cu actorii neprofesioniști. Aduc proiectelor ceva foarte autentic și unic, ceva ce îmi place să văd, atât în film, cât și pe scenă.

Câștigătorii Premiilor Gopo 2025
Teatru și film 30 Aprilie 2025, 06:58

Câștigătorii Premiilor Gopo 2025

Anul Nou care n-a fost (r. Bogdan Mureșanu) este marele câștigător al Premiilor Gopo 2025

Câștigătorii Premiilor Gopo 2025
Povești curajoase despre imigrație, familie și dragoste dincolo de moarte în programul „Hoinar.Odyssey”
Teatru și film 29 Aprilie 2025, 16:10

Povești curajoase despre imigrație, familie și dragoste dincolo de moarte în programul „Hoinar.Odyssey”

„Stairway to Paradise”, „M” și „Rămășițele unei idei” - în premieră pe scena Teatrului ACT

Povești curajoase despre imigrație, familie și dragoste dincolo de moarte în programul „Hoinar.Odyssey”
„Prețul Vieții” - primul proiect autohton de teatru dedicat persoanelor cu dizabilități motorii
Teatru și film 29 Aprilie 2025, 14:40

„Prețul Vieții” - primul proiect autohton de teatru dedicat persoanelor cu dizabilități motorii

„Prețul Vieții” , proiectul inițiat de regizorul Laurențiu Rusescu , co-finanțat de Administrația Fondului...

„Prețul Vieții” - primul proiect autohton de teatru dedicat persoanelor cu dizabilități motorii
Ce se vede în luna mai la Teatrul Ion Creangă
Teatru și film 29 Aprilie 2025, 11:16

Ce se vede în luna mai la Teatrul Ion Creangă

A cincea luna din an marchează un moment important în istoria Teatrului Ion Creangă. În data de 4 mai aniversăm...

Ce se vede în luna mai la Teatrul Ion Creangă
„Caravana Shakespeare - peste tot” ajunge în Gorj, Hunedoara, Timiș, Arad și Bihor
Teatru și film 25 Aprilie 2025, 15:26

„Caravana Shakespeare - peste tot” ajunge în Gorj, Hunedoara, Timiș, Arad și Bihor

De Ziua Shakespeare, pe 23 aprilie, Caravana Shakespeare – peste tot a plecat din Craiova spre 61 de localități pentru...

„Caravana Shakespeare - peste tot” ajunge în Gorj, Hunedoara, Timiș, Arad și Bihor
Festivalul Filmului European - proiecții speciale în 10 orașe din România, din 8 mai
Teatru și film 25 Aprilie 2025, 15:06

Festivalul Filmului European - proiecții speciale în 10 orașe din România, din 8 mai

Festivalul Filmului European revine cu ediția 29! Proiecțiile vor avea loc începând cu 8 mai în București ,...

Festivalul Filmului European - proiecții speciale în 10 orașe din România, din 8 mai
Teatrul de Păpuși „Prichindel” și Consiliul Județean Alba organizează, în perioada 17 - 23 mai, Festivalul Internațional de Teatru „Povești”
Teatru și film 23 Aprilie 2025, 10:55

Teatrul de Păpuși „Prichindel” și Consiliul Județean Alba organizează, în perioada 17 - 23 mai, Festivalul Internațional de Teatru „Povești”

Teatrul de Păpuși „Prichindel” și Consiliul Județean Alba organizează, în perioada 17 - 23 mai, Festivalul...

Teatrul de Păpuși „Prichindel” și Consiliul Județean Alba organizează, în perioada 17 - 23 mai, Festivalul Internațional de Teatru „Povești”
Teatrul Ion Creangă își serbează Ziua, pe 4 MAI, cu o nouă premieră: „Harap Alb”
Teatru și film 22 Aprilie 2025, 18:28

Teatrul Ion Creangă își serbează Ziua, pe 4 MAI, cu o nouă premieră: „Harap Alb”

Teatrul Ion Creangă anunță un nou titlu în repertoriul reprezentațiilor adresate copiilor peste 6 ani (TICJUNIOR)....

Teatrul Ion Creangă își serbează Ziua, pe 4 MAI, cu o nouă premieră: „Harap Alb”
Ascultă live

Ascultă live

00:30 - 01:00
Vorba de cultură (reluare)
Ascultă live Radio România Cultural
00:05 - 02:00
SERVICIUL DE NOAPTE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
00:00 - 01:00
Espańol 2
Ascultă live Radio România Internaţional 1
00:05 - 01:00
Nopţile Radio România Actualităţi (selecţiuni) (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
00:00 - 06:00
Hit Mix
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
00:03 - 05:00
TAXI MUZICAL
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
00:00 - 01:00
Muzica generației tale
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru