Ascultă Radio România Cultural Live

Un autor controversat: Zecharia Sitchin (1920-2010)

12 Octombrie 2020, 12:39

Probabil, cel mai sensibil subiect privind umanitatea îl
constituie originea. Paradigma
științifică dominantă impune apariția și evoluția speciei Homo din primate necunoscute, pe un traseu marcat (firesc, se
susține) de etape încă nedescoperite.Religiile susțin, desigur, variante
creaționiste, explicite sau implicite, ale omului.

Apariția fulgerătoare, la scară istorică, a foarte specialului Sapiens Sapiens a determinat apariția unor ipoteze alternative,
repudiate vehement de știința și religiile dominante.

Diferența copleșitoare a „naturii” umane față de rudele
simiene și - în general - față de restul lumii vii a fost sesizată. Astfel, au
apărut întrebări privind paradoxurile anatomice, vorbirea articulată, gândirea
prospectivă și în cheie abstractă, „explozii” ale unor civilizații străvechi -
toate inexplicabile rezonabil prin evoluție liniară.

Astfel, ipoteza producerii unei/unor discontinuități sau salturi asociate apariței speciei umane
și-a făcut loc, pe măsura acumulării unor indicii solide și perceperii unor situații
greu plauzibile prin explicații obișnuite.

Accesul omenirii la spațiul cosmic a fost declanșatorul
unor perspective și întrebări până atunci imposibile, referitoare la origini.
În acest context, doi autori au produs, în timp, cele mai semnificative
„turbulențe”: Erich von Däniken (n.1935, cu Amintiri despre viitor - în 1968) și Zecharia Sitchin (1920-2010,
cu seria Cronicile Pământului - 7
volume, între 1976-2007).

Este de notat că au existat precursori de idei,
considerabili în exprimări și argumente, precum Imanuel Velikovski sau Robert
Charroux. Alți autori punctează, de asemenea, publicistica orientată pe
originile „artificiale” ale umanității.

Baza de lucru a lui Sitchin a fost masa tăblițelor de lut sumeriene, descoperite treptat, texte pre-nubiene și sumeriene și celebrul (între urmăritori) sigiliu VA243. Toate artefactele sunt datate cu trei milenii înaintea scrierilor biblice, unele fiind considerate, azi, ca sursă a unor părți ale Vechiului Testament. Efortul de interpretare al lui Sitchin a fost orientat spre interpretarea în cheie modernă a miturilor străvechi, pe care le-a considerat originate din realități, nu din fantezia autorilor. Această atitudine este dealtfel comună (nu numai) mitologilor „eretici”, care percep în descrieri și reprezentări obiecte și tehnologii inexplicabile vechilor cronicari.

În demersul său, Sitchin a lucrat inclusiv cu rapoartele și lucrările publicate de arheologi notabili, dintre cei care care au descoperit tabletele sumeriene și au oferit primele traduceri: George Smith (1876), Leonard King (1902), Stephen Langdon (1909). Cu mai bine de un secol în urmă erau (aproape) imposibil de imaginat cosmogonii, terraformări, manipulări genetice, arme de distrugere în masă, dispozitive electronice de orice fel. Cu atât mai considerabile rămân, însă, eforturile de interpretare (nu doar traducere) ale primilor lingviști care au examinat artefactele. De notat, că scrierile stăvechi sunt „creditate” frecvent cu înțelesuri multiple asociate unui „cuvânt” sau „expresie” - în fapt, grup de semne. Aceste înțelesuri sunt agreate și acumulate pe măsura avansului deslușirii textelor - activitate rezervată unui grup restâns de lingviști eminenți.

Zecharia Sitchin s-a declarat capabil să înțeleagă
scrierea cuneiformă, urmare a unui demers autodidact din anii 1950-1960, care a
inclus vizite la locuri de mare interes paleoarheologic. În perioada
anterioară, lucrase ca jurnalist local, în ultimii ani ai Mandatului britanic pentru Palestina („Mandatory Palestine”, 1923-1948)
- când pare plauzibil că a luat contact cu ideile care-i vor marca destinul
publicistic.

O paranteză: „contaminarea” și vizitele în locurile de mare interes reprezentau, cu decenii în urmă, poate mai mult decât azi, premizele unei cariere publicistice. Este și cazul altui eretic modern de notorietate - Michael Cremo - imersat în cultura și spiritualitatea indiană.

În plus, cristalizarea mainstream și consolidatea scenariilor acceptabile istoric nu se produsese încă în primele decenii ale secolului 20: uimirea în fața echivalențelor tehnice ale trecutului îndepărtat cu zorii cosmici sau ai cercetării fundamentale... nu era marginalizată global din start, precum azi, ca pseudoștiință ori desemnări echivalente, peiorative.

Revenind la interpretările tăblițelor sumeriene, este semnificativ că Sitchin nu a eludat, nici desconsiderat rezultatele eminenților primi lingviști traducători, menționați mai sus. Probabil, a considerat rezonabil să le fi considerat munca de pionierat ca nepolarizată. Dar, bineînțeles că interpretările publicate începând din anii 1970 au fost diferite: erau făcute într-un context tehnologic evoluat cu un secol.

Sfidarea produsă de Sitchin provine din radicala
schimbare de paradigmă pe care a propus-o privind originea omului: acesta ar fi un rezultat
al ingineriei genetice practicate de o specie asemănătoare, dar superioară,
care ar fi sosit pe Terra acum circa 450000 de ani. Între altele, primatele
existente ar fi fost „îmbunătățite” și - după unele rezultate parțiale considerate nesatisfăcătoare - Homo Sapiens Sapiens ar fi fost, în
sfârșit, definit. Foarte pe scurt.

Erezia este
deplină, atât prin raportare la dogma evoluționistă, cât și la cea religioasă.
Că alte civilizații ar fi cutreierat Pământul în timpuri imemoriale față de relativ
minuscula istorie oficială a
umanității... este inacceptabil în mainstream,
fie și în cheie ipotetică. Narațiunile evoluționiste și creaționiste, mai ales referitoare
la om au generat dispute remarcabile între adversarii de opinie; la fel -
ipotezele discontinuităților majore în protoistorie.

Dilema celor neafectați de prejudecăți este binecunoscută: nu există suficientă
calificare și vizibilitate sau chiar acces la probe astfel încât să se formeze o opinie personală. Fie Sitchin,
fie istoricii, paleo-lingviștii ori arheo-antropologii, fie clericii trebuie
crezuți pe cuvânt în interpretările
date artefactelor străvechi. Aceasta deoarece expertiza specifică este dincolo
de cunoștințele omului obișnuit. De altfel, asumarea sau contestarea autorității este practică uzuală în
controverse. Cu ce calificare îți dai
dumneata cu părerea
?

Fie și numai la acest punct, al calificării pentru
citirea scrierii cuneiforme, disputa este deschisă. Sitchin, care a studiat
economia la University of London, s-a
prezentat ca „unul dintre puținii oameni de știință capabili să citească și să
interpreteze tăblițele de lut sumeriene și akkadiene” (www.sitchin.com - site
rămas nemodificat din 2017). Pe lângă faptul că aparțin unui autodidact în
scrieri arhaice, alegațiile sale sunt greu de aprobat sau respins, întrucât
reprezintă o interpretare, apriori la
fel de validă precum cele aparținând altor paleo-lingviști.

O dificultate este indusă (ca și în alte ipoteze controversate) de pretențiile oponenților că au dreptate în întregime, în toate aspectele. Nu există acorduri între eretici și mainstream, nici sugestii sau concesii privind posibilitatea unor adevăruri parțiale. Istoricii sau clericii nu ar admite, în ruptul capului, că există indicii despre supercivilizații străvechi pe Pământ.

Interpretările și ipotezele lui Sitchin sunt cuprinse într-o serie -menționată deja- de șapte cărți, sub titlul Cronicile Pământului. De mare succes publicistic, traduse și în română, citate frecvent pe sute de pagini online, cel puțin ca plecare pentru alte ipoteze sau în scop critic, polemic... numele seriei nu apare în Wikipedia. Cu acest amănunt neobișnuit, cititorul este invitat să decidă asupra interesului și verosimilității alegațiilor controversatului cercetător.

redactor Florin
Vasiliu

Cela Neamţu –“Haute-lisse, haute-lisse, dar contemporaneitatea te obligă să modifici structura aceasta a haute-lisse-ului”

Cela Neamţu –“Haute-lisse, haute-lisse, dar contemporaneitatea te obligă să modifici structura aceasta a haute-lisse-ului”

Muzeul Național Cotroceni a găzduit în perioada 1 martie-15 aprilie 2024, în Spațiile Medievale,...

Cela Neamţu –“Haute-lisse, haute-lisse, dar contemporaneitatea te obligă să modifici structura aceasta a haute-lisse-ului”
Artista Daniela Frumuşeanu - „În cartea-obiect nu există limitări, numai grafică, numai pictură, numai textile...”

Artista Daniela Frumuşeanu - „În cartea-obiect nu există limitări, numai grafică, numai pictură, numai textile...”

Piesele expuse la Galeria Orizont , în anul 2024 în număr de 100 de cărţi-obiect -care împresoară...

Artista Daniela Frumuşeanu - „În cartea-obiect nu există limitări, numai grafică, numai pictură, numai textile...”
Cum este organizat Parlamentul European? (II) Alin Mituţa: "E important să avem, în Parlamentul European, oameni care sunt respectați și apreciați acolo; înseamnă apreciere și respect și pentru România"
YOU + EU 2024 08 Aprilie 2024, 19:08

Cum este organizat Parlamentul European? (II) Alin Mituţa: "E important să avem, în Parlamentul European, oameni care sunt respectați și apreciați acolo; înseamnă apreciere și respect și pentru România"

Autor: Corina Negrea   Alin Mituța  este deputat în Parlamentul European, unde a coordonat, ca raportor al...

Cum este organizat Parlamentul European? (II) Alin Mituţa: "E important să avem, în Parlamentul European, oameni care sunt respectați și apreciați acolo; înseamnă apreciere și respect și pentru România"
Artista Viorela Mihăescu: “Lucrările de grafică pot fi decor de interior sau chiar proiecte de tapiserie”

Artista Viorela Mihăescu: “Lucrările de grafică pot fi decor de interior sau chiar proiecte de tapiserie”

Expoziția intitulată generos, “ Artă Vizuală ” a artiştilor Viorela şi Vintilă Mihăescu deschisă la Biblioteca...

Artista Viorela Mihăescu: “Lucrările de grafică pot fi decor de interior sau chiar proiecte de tapiserie”
Generația Z: Ascensiunea curentului de extremă dreaptă/dreapta dură - cum se raportează tinerii, în contextul alegerilor europene
GenZ Podcast 29 Martie 2024, 09:22

Generația Z: Ascensiunea curentului de extremă dreaptă/dreapta dură - cum se raportează tinerii, în contextul alegerilor europene

Autor: Horia Daraban   În acest an, în luna iunie, în toate statele membre ale Uniunii Europene vor...

Generația Z: Ascensiunea curentului de extremă dreaptă/dreapta dură - cum se raportează tinerii, în contextul alegerilor europene
Artistul Daniel Crăciun - „Expoziția lui Eugen Crăciun era ca un arc peste timp”

Artistul Daniel Crăciun - „Expoziția lui Eugen Crăciun era ca un arc peste timp”

Muzeul de Artă Piatra Neamț a găzduit în luna martie a anului 2024 expoziția Eugen Crăciun (1922- 2001), denumită de...

Artistul Daniel Crăciun - „Expoziția lui Eugen Crăciun era ca un arc peste timp”
Cum este organizat Parlamentul European? (I) Nicu Ștefănuță: „În Parlamentul European, majoritățile dau legile”
YOU + EU 2024 25 Martie 2024, 22:30

Cum este organizat Parlamentul European? (I) Nicu Ștefănuță: „În Parlamentul European, majoritățile dau legile”

Autor: Corina Negrea   2024 este anul în care cei peste 370 de milioane de europeni îi vor alege pe cei 720...

Cum este organizat Parlamentul European? (I) Nicu Ștefănuță: „În Parlamentul European, majoritățile dau legile”
Generația Z: Implicarea femeilor în politică. O lume a bărbaților?
GenZ Podcast 21 Martie 2024, 12:53

Generația Z: Implicarea femeilor în politică. O lume a bărbaților?

Autor: Sorin Titus Iordan   Faptul că femeile şi-au dobândit din ce în ce mai multe drepturi în...

Generația Z: Implicarea femeilor în politică. O lume a bărbaților?
Ascultă live

Ascultă live

19:00 - 21:00
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
20:05 - 20:30
ANTENA PARTIDELOR PARLAMENTARE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
20:00 - 20:10
JURNALUL SATULUI
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
19:03 - 21:00
Pasaj urban - Dialoguri multiculturale
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru