Ascultă Radio România Cultural Live

“MY ARM” - noua producție a teatrului independent POINT

09 August 2018, 12:30

text de: Tim Crouch

regie: Dragos Mușoiu

distribuție: Vlad Udrescu

PREMIERA: 1 septembrie 2018

Textul chestionează procesul de Autosugetie ca motor de construcție al realității exterioare și îi aparține dramaturgului și creatorului de teatru experimental, inovativ, considerat “copil rebel al Angliei” Tim Crouch. Interviu oferit exclusiv de regizorul T.Crouch pentru Point drept mulțumire pentru inițiativă de a dezvolta acest spectacol:

https://www.facebook.com/pointculturalhub/videos/2130978850473676/

Spectacolul militează pentru impactul real al teatrului atunci când funcționează pe baza binomului SUGESTIE-AUTOSUGESTIE, în cadrul căruia spectacolului îi revine misiunea de a sugera o realitate, iar spectatorului aceea de a se autosugestiona. Pentru că, așa cum subliniază însuși Tim Crouch izvorul tuturor acțiunilor noastre nu este voința, ci imaginația noastră.

Iar imaginația rezidă în subconștientul nostru. Eul nostru subconștient este întotdeauna mai puternic decât eul conștient, având chiar capacitatea de a rescrie în memorie imagini și întâmplări reale

Așadar, subconștientul este cel asupra căruia trebuie operat în timpul spectacolului My Arm, spectacol ce nu trebuie să reprezinte o realitate, ci să sugereze una

My Arm spune povestea unui om care la vârsta de zece ani a decis să ridice un braț în aer. În scenă intră tot felul de alte personaje și instituții care încearcă să dezlege misterul, purtând eroul nostru sub lumina a diferite reflectoare, fiecare cu filtrul ei de percepție.

Așadar, un gest lipsit de orice semnificație ajunge să fie perceput în multiple feluri și din multiple perspective. Psihiatrul școlar pune rapid diagnosticul „nevoie de atenție”, cercetători se reunesc în cadrul unui congres pentru a determina care poate fi marea idee din spatele unui astfel de gest, un dealer de arta achitizioneaza bratul.
Comunitatea, incapabilă să înțeleagă, se simte amenințată. Gestul aparent neînsemnat pare să declanșeze multe incertitudini și este respins cu agresivitate. Mai mult, așa cum personajul afirmă, ajunge să devină „un totem a tot ceea ce e în neregulă cu tânăra generație”.

În cele din urmă, marea piață a artei contemporane simte și ea nevoia de a acorda o semnificație deja celebrului braț ridicat, autosugestionându-se că a identificat una din primele capodopere ale noului mileniu. -„Art is anything you can get away with” este sloganul care rămâne la vedere aproape jumătate de spectacol.

Spectatorilor li se vor face fotografii, toate asezate pe scenă pentru a deveni personajele spectacolului. Desi va părea amuzant la început ca unicul performer, Vlad Udrescu, să dialogheze cu fotografii, să spună despre o hartie foto că are profesie, că se îmbolnăvește, ca are diverse probleme, publicul va ajunge să asocieze poza respectivă cu persoane reale, să dezvolte atașament față de obiectul-personaj.

Din start, propunând această convenție, mintea spectatorului este antrenată într-un tip de comunicare ce are tot mai puțin de a face cu retina și tot mai mult cu imaginarul ce rezidă în subconștient. Acest lucru pregătește terenul pentru marele pariu al spectacolului, de fapt, acela de a muta focusul de pe însuși naratorul concret, aflat în carne și oase pe scenă.

Devine limpede că, de fapt, adevăratul spectacol nu este dat de un actor pe o scenă, ci de niște obiecte aflate pe o masă. Iar imaginile pe care ne propunem să le construim sunt mentale, induse prin forța cuvântului și puterea sugestiei, în complicitate cu capacitatea spectatoirlor de a se autosugestiona.

După toate premisele producția teatrului POINT pare să fie cel puțin curioasă, să aducă o abordare nouă și să nu plicticsească publicul care a ales să intre în sală printre multe alte opțiuni.

DRAGOS MUȘOIU – reflecții cu privire la spectacol

  • My Arm înseamnă pentru mine o abatere benefică de la demersul meu artistic actual, genul de abatere pe care încerc să mi-o prilejuiesc cât mai des dar pe care nu mi-o permit întotdeauna. Înseamnă experimentarea unei formule teatrale noi, care presupune mijloace noi și care implică un alt raport de comunicare cu spectatorul, care, de această dată, va trebui să aibă disponibilitatea de a participa activ la desfășurarea spectacolului.Și, nu în ultimul rând, înseamnă o poveste extrem de frumoasă, de bine scrisă, de cinică și duioasă în același timp, despre cum un gest absolut întâmplător și lipsit de semnificație poate arunca în aer o societate dependentă de a pune etichete și de a explica inexplicabilul.
  • Este primul one-man show la care am lucrat vreodată. Mi-a fost întotdeauna frică de o astfel de formulă de spectacol.  Un one-person show implică un raport regizor-actor de 1:1. Asta înseamnă că în fața ta se află tot timpul un singur om, mereu același. Nu poți crea nicio diversiune pe fond de criză, nu îți poți muta atenția pe altcineva atunci când lucrurile devin monotone și nu poți face transfer de responsabilități atunci când lucrurile devin problematice. Raportul de 1:1 presupune un tip de commitment pe care e obligatoriu să ți-l asumi de la început. Și e obligatoriu ca și actorul să și-l asume, ceea ce Vlad (Udrescu, actor) a făcut. De aceea, experiența lucrului la My Arm m-a ajutat să îmi depășesc fricile legate de acest gen de spectacol.  Apoi, piesa lui Tim Crouch nu este doar o partitură pentru actor, lăsând regizorului libertate totală de a o pune în scenă. My Arm este o poveste care vine la pachet cu o formulă scenică implicită. Adică autorul nu îți spune doar ce să faci, ci și cum să faci. Iar în afara convenției propuse de autor, lucrurile nu funcționează. Provocarea unui regizor în raport cu un astfel de text devine aceea de a se asigura, în permanență, că intențiile autorului nu vor fi devite și conceptul lui nu va fi alterat. Nu-ți permite să ai explozii de creativitate, dar te obligă să fii creativ în cele mai mici și neprevăzute aspecte ale punerii în scenă.


  • Recomand spectacolul tuturor celor care și-au petrecut copilăria încercând să-și țină respirația cât mai mult timp, încercând să evite să calce pe culoarea alb în drum spre școală, ținându-și pumnii strânși cât mai mult, refuzând să-și dea jos o brățară ani la rând, refuzând să vorbească ore în șir sau încercând să stea într-un picior cât mai mult timp. Celor care s-au plictisit să caute sensul acolo unde el nu există, celor care acceptă că, în viață, unele lucruri se întâmplă aleatoriu și celor care s-au rătăcit între etichete, clasificări și denumirile pe care societatea noastră le găsește rapid pentru a încadra orice element de noutate.
  • Și, nu în ultimul rând, celor care vor să vadă un altfel de spectacol, într-un alttfel de spațiu.
Începe Dracula Film Festival 2025
Teatru și film 29 Octombrie 2025, 13:08

Începe Dracula Film Festival 2025

Cea de-a XIII-a editie a Dracula Film Festival se desfasoara la Bra sov , intre 29 octombrie si 2 noiembrie , transformand...

Începe Dracula Film Festival 2025
La 150 de ani de la nașterea Reginei Maria – Teatrul Național Radiofonic înregistrează spectacolul „MARIA – Regina tuturor românilor” cu Liana Ceterchi
Teatru și film 29 Octombrie 2025, 07:27

La 150 de ani de la nașterea Reginei Maria – Teatrul Național Radiofonic înregistrează spectacolul „MARIA – Regina tuturor românilor” cu Liana Ceterchi

Cu prilejul împlinirii a 150 de ani de la nașterea Reginei Maria, una dintre cele mai marcante personalități ale...

La 150 de ani de la nașterea Reginei Maria – Teatrul Național Radiofonic înregistrează spectacolul „MARIA – Regina tuturor românilor” cu Liana Ceterchi
Când medicina greșește
Teatru și film 28 Octombrie 2025, 17:22

Când medicina greșește

O femeie încearcă, prin artă, să își accepte copilăria marcată de o serie de diagnostice greșite și erori...

Când medicina greșește
România, pe scena mondială a scenografiei: participarea la World Stage Design 2025 a fost un pas decisiv spre organizarea ediției din 2029
Teatru și film 28 Octombrie 2025, 14:20

România, pe scena mondială a scenografiei: participarea la World Stage Design 2025 a fost un pas decisiv spre organizarea ediției din 2029

  Săptămâna trecută,  Centrul Român OISTAT  a reprezentat România la  World Stage...

România, pe scena mondială a scenografiei: participarea la World Stage Design 2025 a fost un pas decisiv spre organizarea ediției din 2029
Serge Ioan Celibidachi: ”Povestea filmului a început de când eram eu copil, pentru că tata povestea atunci niște aventuri fascinante. Am realizat de copil că viața lui era unică. Dincolo de faptul că a fost un muzician genial, el însuși este o poveste"
Teatru și film 28 Octombrie 2025, 13:00

Serge Ioan Celibidachi: ”Povestea filmului a început de când eram eu copil, pentru că tata povestea atunci niște aventuri fascinante. Am realizat de copil că viața lui era unică. Dincolo de faptul că a fost un muzician genial, el însuși este o poveste"

”Povestea filmului a început de când eram eu copil, pentru că tata povestea atunci niște aventuri...

Serge Ioan Celibidachi: ”Povestea filmului a început de când eram eu copil, pentru că tata povestea atunci niște aventuri fascinante. Am realizat de copil că viața lui era unică. Dincolo de faptul că a fost un muzician genial, el însuși este o poveste"
Oana Pellea revine în studiourile Teatrului Național Radiofonic după 15 ani
Teatru și film 27 Octombrie 2025, 14:58

Oana Pellea revine în studiourile Teatrului Național Radiofonic după 15 ani

Teatrul Național Radiofonic anunță revenirea remarcabilei actrițe Oana Pellea în studiourile sale, pentru...

Oana Pellea revine în studiourile Teatrului Național Radiofonic după 15 ani
Premieră semnată de Radu Apostol la Teatrul EXCELSIOR: Dark Play de Carlos Murillo, o radiografie a adolescenței în era digitală
Teatru și film 23 Octombrie 2025, 10:47

Premieră semnată de Radu Apostol la Teatrul EXCELSIOR: Dark Play de Carlos Murillo, o radiografie a adolescenței în era digitală

  Teatrul EXCELSIOR, singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor adulți, anunță premiera pe țară a...

Premieră semnată de Radu Apostol la Teatrul EXCELSIOR: Dark Play de Carlos Murillo, o radiografie a adolescenței în era digitală
Regizorul Gavriil Pinte: „Textele lui Sofocle sunt surse de o continuă actualitate”
Teatru și film 22 Octombrie 2025, 18:36

Regizorul Gavriil Pinte: „Textele lui Sofocle sunt surse de o continuă actualitate”

Într-o lume grăbită, în care totul pare să se consume la viteza unei notificări, regizorul  Gavriil Pinte...

Regizorul Gavriil Pinte: „Textele lui Sofocle sunt surse de o continuă actualitate”
Ascultă live

Ascultă live

13:00 - 14:00
Bilet de îmbarcare
Ascultă live Radio România Cultural
13:10 - 14:00
VATRA LUMINOASĂ
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
13:00 - 14:00
Français 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
13:10 - 15:00
Muzica anilor tăi (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
13:00 - 14:00
PASIUNEA MEA, AGRICULTURA
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
13:03 - 15:00
Top 30 Brașov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
11:03 - 18:00
DE WEEK-END CU RADIO REȘIȚA
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
13:03 - 16:00
Exclusiv FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
13:00 - 14:00
Emisiune în lb. germană
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri