Ascultă Radio România Cultural Live

Radu Afrim și Trei surori- un scenariu (ne)firesc de liber după Cehov, călătorie inițiatică în căutarea ikigai-ului personal- de Michaela Platon

78357446_10156942656873613_7975928609984479232_o

06 Decembrie 2019, 10:48

Nu mă mai întreb de ce, cât şi cum îmi plac
piesele lui Radu Afrim, preferând să urmăresc doar cum se răspândesc în carnea
sufletului, ca un vaccin împotriva nepăsării, nedorinţei şi banalului.

Iar spectacolul cu surorile astea trei,
cehoviene doar ca pretext, survolează textul primordial, fiecare caracter
venind cu o realitate interioară paralelă- care însă se adună în final ca în
geometria eliptică în infinitul trăirii, unde/când, scurtcircuitaţi de
dispariţia aproape previzibilă a unui personaj, se întâlnesc toţi înţelegând că
trebuie să trăiască. Schimbând macazul, cu un swich spectaculos, călcând pe cadavrele
experienţelor trecute şi ieşind la lumină! Cum o va face fiecare...este o altă
poveste, iar egalul pe care Radu Afrim îl pune între plecare şi dispariţie
oferă o altă cheie în citirea textului lui, plin de capcane pe care nu
luciditatea le poate decoda - ci din contră, reconectarea cu acel metalimbaj
devenit formă de cunoaştere.

Viziunea sincretică a lui Radu Afim este una
care te consumă, te provoacă şi te îmboldeşte să îţi pui „acele” intrebari -
care, chiar dacă nu îşi găsesc răspunsul, devin insele rezoluţii de viaţă la
simplă enunţare. Solilocviile personajelor – de un lirism uneori copleșitor-
marchează eşafodajul acestei construcţii dramatice în care zbaterea
personajelor are şi nu are aceleaşi mize de viaţă. Şi devine clar ca găsirea
sensului existenţei (pe care toţi îl au înlăuntru dar nu l-au descoperit şi
încă îl caută), este una dintre liniile trasoare ale textului ce devine astfel
o călătorie interioară în căutarea ikigai-ului.

Cu o mișcare scenică solicitantă la maximum, cu
un decor între minimalist şi pictural, piesa lui Radu Afrim vine cu o densitate
de simboluri la vedere: de la recluziunea arţarilor în cuburi de sticlă- la
oglinzi şi oglindiri, de la imaginea christică într-un pântec de lumină- la
costumul de cosmonaut al unui gen de detaşare autistă şi mai ales la
vizualurile decorative sau halucinante – totul adăugând straturi pe care o
analiză psihanalitică le-ar putea decortica la nesfârşit.

Impresionantă de-a dreptul este chimia
actorilor- şi ei prinşi de înţelesurile textului- şi felul în care personajele
lor iau în stăpânire scena- pentru fiecare existând momente de strălucire în
care devin protagonişti, într-o dinamică uneori năucitoare şi cu o fizicalitate
epuizantă.

Irina Flaviei Giurgiu al cărei vis este dansul
umple scena cu coregrafii spasmodice, Andrei al lui Marius Manole ne
reaminteşte parcă episodul din Năpasta în care se mişca frenetic reconectat cu
pământul de pe scenă, iar Tuzenbah pe care îl întrupează Istvan Teglas îşi are
momentul lui de descărcare convulsivă, un climax în economia dezvoltării
personajului.

Distribuţia îi aduce împreună în această
aventură-spectacol pe Raluca Aprodu care este Mașa, pe minunata Natalia Călin
în Olga, Irinei îi dă viaţa Flavia Giurgiu într-un remarcabil exerciţiu de
măiestrie, Tuzenbach este Istvan Teglas pe care îl redescopăr cu fiecare rol,
Verșinin prinde contur cu un Emilian Oprea seducător, Ada Galeş este Natalia-
jumătatea lui Andrei Prozorov- rol în care Marius Manole este perfect
poziţionat, iar Irina Movilă ne-o dăruieşte pe soţia lui Verșinin, un fel de
victimă a dependenței de iubire. Şi nu ai cum să nu-l remarci pe Ciprian Nicula
în Bobi K68- un fel element liant între existențele de adulţi şi universul
copilăriei în care visul este starea curentă, un panaceu dar şi o dimensiune
numai bună de evadat. Cu această echipă Radu Afrim depănuşează personajele
înţesate de frustrări, netrăiri, vini şi complexe si mai ales pentru că nu sunt
la prima colaborare- se vede că au o lungime de undă comună.

Încărcată de simboluri, densă până la saţiu, plină de trimiteri de tot felul: filosofice, psihanalitice, morale, istorice, mitologice- piesa este o construcţie cu toate trademark-urile lui Radu Afrim, în care vizualurile, scenografia, mişcarea scenică şi performanţele actorilor se coagulează într-un TOT congruent , sinestezic, contrapunctic – care are grandoare şi strălucire .

Credit foto Mihaela Tulea si Ovidiu Moisin

CRONICA DE CARTE la REVISTA LITERARĂ RADIO
Cronica zilei 12 Februarie 2023, 15:14

CRONICA DE CARTE la REVISTA LITERARĂ RADIO

Criticul literar BOGDAN CREȚU despre Îngeriada de Judith Mészáros, volum apărut la editura Cartier din Chișinău. Judith...

CRONICA DE CARTE la REVISTA LITERARĂ RADIO
Cu sinceritate și fără ostentație
Cronica zilei 10 Februarie 2023, 19:13

Cu sinceritate și fără ostentație

Casa de Cultură ”Friedrich Schiller” din Capitală găzduiește în luna februarie 2023, expoziția de fotografii a francezului...

Cu sinceritate și fără ostentație
Pictorul Costin Petrescu refugiat la Iași, în anii 1916-1917
Cronica zilei 03 Februarie 2023, 12:26

Pictorul Costin Petrescu refugiat la Iași, în anii 1916-1917

La secţiunea Jurnale a Editurii Humanitas, în 2018 apăreau -într-o ediție îngrijită de istoricul de artă Virginia Barbu-...

Pictorul Costin Petrescu refugiat la Iași, în anii 1916-1917
CRONICA DE CARTE la REVISTA LITERARĂ RADIO
Cronica zilei 29 Ianuarie 2023, 18:04

CRONICA DE CARTE la REVISTA LITERARĂ RADIO

Criticul literar BOGDAN CREȚU despre romanul „THEODOROS” de MIRCEA CĂRTĂRESCU, pentru a doua lună consecutiv, pe primul loc...

CRONICA DE CARTE la REVISTA LITERARĂ RADIO
Identificarea emoțiilor la copil și strategiile de gestionare ale acestora
Cronica zilei 27 Ianuarie 2023, 13:54

Identificarea emoțiilor la copil și strategiile de gestionare ale acestora

”Cartea copilului supraîncărcat emoțional” de Allison Edwards de la Editura Niculescu atrage atenția asupra situației extreme...

Identificarea emoțiilor la copil și strategiile de gestionare ale acestora
Erori de logică și multă disperare
Cronica zilei 20 Ianuarie 2023, 13:13

Erori de logică și multă disperare

Cartea de la Humanitas ”Pământul este plat” cu subtitlul ”Cum să ne ferim de capcanele pseudoștiinței” este una care ne vine...

Erori de logică și multă disperare
O mică scânteie, un jongler și un bunic
Cronica zilei 13 Ianuarie 2023, 21:01

O mică scânteie, un jongler și un bunic

În secțiunea orange fantasy a Editurii Arthur, cartea ”Circul Mirandus” ne propune o lume surprinzătoare. Această primă carte...

O mică scânteie, un jongler și un bunic
Cronica zilei 19 Decembrie 2022, 07:10

CRONICA DE CARTE LA REVISTA LITERARĂ RADIO

Criticul literar Bogdan Crețu ne recomandă câteva dintre cărțile de neocolit și de citit, care au apărut în anul 2022. Poezie...

CRONICA DE CARTE LA REVISTA LITERARĂ RADIO
Ascultă live

Ascultă live

11:00 - 12:00
Soundcheck
Ascultă live Radio România Cultural
10:10 - 13:00
PRIETENII DE LA RADIO
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional
Ascultă live Radio România Internaţional
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
11:05 - 12:00
CĂRUȚA 4X4
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța
Ascultă live Radio România Constanța
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara
Ascultă live Radio România Timișoara
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj