”Europe CARES”, o inițiativă cheie a părinților de copii cu divizibilități din 7 state europene
05 Martie 2019, 16:44
Andrei este un tânăr de 17 ani cu sindrom Down care, în ciuda faptului că este diferit de ceilalți tineri de vârsta lui, nu încetează să viseze și să se gândească la viitor cu optimism.
https://soundcloud.com/user-396758896/europe-cares-o-initiativa-cheie-a-parintilor-de-copii-cu-divizibilitati-din-7-state-europene
Romania are peste 72.000 de copii cu divizibilități, peste 18.000 de copii cu dizabilități nu sunt școlarizați, iar 30.000 de copii sunt izolați în școli speciale. Andrei este unul dintre copiii școlarizați în învățământul de masa, în aceeași scoală cu alți copii tipici.
Dar, drumul pana aici a fost plin de umilințe, pentru că tinerii cu dizabilități sunt deseori respinși de comunitățile elevilor, depărinții acestora, de cadrele didactice. Sunt probleme atunci când au nevoie de profesor de sprijin, deși legea le garantează acest lucru; nu întotdeauna sunt mijloace de acces adăpate pentru cei cu dizabilități fizice; nu reușesc sa termine școlarizarea și nu-și potgăsi un loc de muncă, să le asigure un trai independent și lista ar putea continua. De curând, chiar ministrul educației, doamna Ecaterina Andronescu, într-un interviu, înainta o idee privind izolarea tinerilor cu dizabilitati în clase speciale. Ca mai apoi, la presiunea instituțiilor care se ocupă cu apărarea drepturilor copiilor cu dizabilitati, să retragă cele afirmate. Pentru copiii atipici și pentru părinții lor, lupta este continua, iar drumul către integrare este anevoios. Acest lucru nu se întâmplă numai în România, ci și în multe alte state europene.
În Europa trăiesc peste 70 de milioane de persoane cu dizabilități. 15 milioane de copii din Europa au cerințe educaționale speciale. 2 din 5 elevi cu dizabilități din UE au absolvit doar școala generală sau mai puțin. Copiii cu dizabilități părăsesc școala fără nicio calificare în peste 40% din cazuri. În prezent, Uniunea Europeană nu are o legislație dedicată educației persoanelor cu dizabilități. Lasă, astfel, la latitudinea statelor membre felul în care tinerii și adulții cu dizabilități accesează sistemele de educație. Din acest motiv, există numeroase probleme manifestate prin aspecte ce variază de la excluziune, segregare, la absența măsurilor de suport și acomodare a elevilor/studenților cu dizabilități în învățământul general obligatoriu și nu numai.
Pentru ca adulții și copiii cu dizabilități să poată beneficia de educație incluzivă și de calitate, care să le ofere șansa de a deveni contributori sociali, este nevoie de o reglementare unitară a educației incluzive în spațiul european pentru a asigura existența unui set de standarde minime și principii, care să ghideze implementarea la nivelul statelor membre și pentru a evita derapajele și diferitele forme de excluziune.
Ar putea o lege euroapeană să le garanteze dreptul de a avea acces la educație și la o viată demnă? Asa s-a gândit d-na Madalina Turza, presedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD), care a lansat în premieră la nivelul Uniunii Europene Inițiativa Civica ”Europe CARES”. Inițiativa reprezintă un moment cheie în istoria dizabilității la nivel european deoarece părinți de copii cu dizabilități din 7 state membre ale UE (România, Belgia, Germania, Irlanda, Italia, Olanda, Ungaria) au decis să-și facă vocea auzită la nivel european pentru dreptul la educație incluzivă de calitate a copiilor lor.
Susținător al acestei inițiative este și Dan Pălimariu, preşedintele Asociației “Down Activ” din Moldova si tatal unui copil cu sindrom Down și a întâmpinat greutăți de integrare în sistemul nostru de învățământ.
În jurul anului 2000 , din condiționări europene, s-a ridicat problema incluziunii copiilor din școlile speciale, a unei părți care putea fi inclusă în programe remediale ale unei școli de masă. Astfel, elevi cu grade diferite de dificultate în învățare au fost repartizați la majoritatea școlilor de masă. Socul a fost mare, multe cadre didactice fiind lipsite de formare în domeniul copiilor cu cerințe speciale. Efectul a fost devastator și multi părinti au fost obligați, la presiunile cadrelor didactice și părinților să-și retragă copiii din învățământul de masă. În aceste condiții, Școala „Sfânta Maria” din Botoșani, situată in cartierul modest Pacea, a decis să primească din ce în ce mai mulți copii care aveau nevoie de tratament integrativ. Aici își găsesc loc intre 10 și 25 % dintre copiii cu dizabilitati din județ.
În 2012 elevii cu nevoi speciale au adus în școală, trofeul „Școala tuturor abilităților”.
La ora actuală școala este sprijinită în primul rând de către părinții elevilor cu nevoi speciale,dar și de fundații cu atribute în instituționalizarea copiilor sau sprijinirea lor cu suport specializat. Instituțiile statului au pus la dispoziție psiholog, logoped și profesori de sprijin, asigurând și mijloace financiare pentru acești copii.
· Madalina Turza, presedinte Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD)
https://soundcloud.com/user-396758896/madalina-turza-presedinte-centrul-european-pentru-drepturile-copiilor-cu-dizabilitati-cedcd
· Dan Palimariu, preşedintele Asociației “Down Activ” Moldova
https://soundcloud.com/user-396758896/dan-palimariu-presedintele-asociatiei-down-activ-moldova
· Constanta Zana Puianu, învățătoare la Școala Sf Maria din Botoșani.
https://soundcloud.com/user-396758896/constanta-zana-puianu-invatatoare-la-scoala-sf-maria-din-botosani
realizator Mirela Stana, emisiunea IClasa, din 4 martie 2019