Ministerul Educației: Majoritatea claselor se încadrează în noile limite, măsurile fiscal-bugetare afectează clasele sub efectiv

26 August 2025, 14:10
Ministerul Educației și Cercetării a transmis că în majoritatea claselor din România nu vor exista schimbări în anul școlar 2025 – 2026, măsurile prevăzute de Legea fiscal-bugetară nr. 141/2025 vizând în special situația claselor sub efectiv.
După reorganizarea celor 507 unități de învățământ și majorarea normei didactice cu două ore pe săptămână, legea introduce noi limite minime și maxime de elevi la clasă.
Ministrul Daniel David a subliniat că aceste praguri au fost stabilite „pe baza principiului raționalității”, raportându-se la repere europene și internaționale, dar și la tradiția națională recentă.
Noile limite sunt următoarele:
- Primar: între 12 și 24 de elevi, media 18;
- Gimnaziu: între 12 și 28 de elevi, media 20;
- Liceu: între 16 și 30 de elevi, media 23.
Ca excepție, numărul minim poate fi redus cu 2, iar cel maxim crescut cu cel mult 4 elevi, cu aprobarea inspectoratelor școlare județene.
Ministerul precizează că „majoritatea claselor care se încadrau în limitele anterioare se vor încadra și în noile praguri”, astfel încât impactul este unul redus.
Măsurile afectează mai ales clasele cu 8 sau 9 elevi, care reprezintă aproximativ 0,5% din total la nivel primar și gimnazial, precum și câteva clase de liceu. În anul școlar 2024 – 2025 au existat inclusiv situații cu efective extrem de mici, precum 12 clase cu un singur elev sau 26 de clase cu doi elevi, structuri ce vor fi reorganizate.
Potrivit estimărilor, aceste schimbări ar putea duce la o creștere ușoară a ponderii învățământului simultan, de la 6% în prezent la 7,5%, nivel comparabil cu alte state europene, precum Franța sau Irlanda. Ministerul precizează că obiectivul său este unul flexibil: fie reducerea învățământului simultan prin relocarea elevilor către școli cu efective standard (model Finlanda), fie menținerea acestuia acolo unde este necesar, dar cu aplicarea unor metodologii didactice adecvate (model Franța, Irlanda).
„Ministerul Educației și Cercetării va informa public asupra rezultatelor definitive pentru anul școlar 2025 – 2026 atunci când acestea vor fi disponibile”, a anunțat instituția, care a mulțumit profesorilor pentru implicarea în pregătirea noului an școlar în condițiile crizei fiscal-bugetare.