Ascultă Radio România Cultural Live

Festivalul International George Enescu 2017. Interviu cu dirijorul Vladimir Jurowski

05 Septembrie 2017, 08:22

Agenda directorului artistic al Festivalului Enescu este plină; după opera Wozzeck prezentată în această vară la Festivalul de la Salzburg, a urmat întâlnirea cu Oedipul enescian, prezentat la București în 2 septembrie și apoi la Londra în 23 septembrie. Am avut doar câteva minute pentru acest interviu, realizat în pauza dintre două (lungi) repetiții la Londra cu opera lui George Enescu.
Cum ați caracteriza Festivalul George Enescu în contextul altor mari festivaluri de muzică clasică din lume?

Festivalul Enescu este cu siguranță unul dintre cele mai importante festivaluri în Europa, aș spune alături de Festivalul de la Edinburgh și de BBC Proms. Există desigur și alte festivaluri, precum Aix-en-Provence sau Salzburg, care includ și alte arte, dar când vorbim despre muzica clasică, Festivalul Enescu stă alături de cele pe care le-am numit, la care adaug Primăvara la Praga sau Nopți albe din Sankt Petersburg. Este, într-adevăr, unul dintre cele mai importante festivaluri pe care le avem acum în lume.

Știm că ideea Forumului Internațional al Compozitorilor Contemporani vă aparține. De ce considerați importantă susținerea și promovarea muzicii contemporane?

Pentru că fără ea, nu există viitorul muzicii. Neexistând prezent, nu poate exista viitor. Sunt convins că dacă ne limităm la moștenirea clasică, vom pierde drumul spre noul public și spre creatorii de mâine. Trebuie să începem prin a susține compozitorii prezentului și să facem ca muzica lor să fie prezentată și să devină cunoscută la fel cum este cea clasică. Desigur că nu putem garanta că fiecare lucrare cântată va deveni cunoscută. Nu vom putea ști decât după 10-15 ani de la prima audiție. Iar dacă lucrarea supraviețuiește în cadrul repertoriului, atunci a reușit. Trebuie să ne asigurăm că o creație primește o șansă. Cred că trebuie de asemenea să sporim conștientizarea muzicienilor și a publicului asupra faptului că muzica contemporană este o parte vitală a ceea ce numim lumea muzicii clasice și nu un fel de activitate periferică. Cea mai importantă este muzica scrisă azi. Așa era în vremea lui Haydn și Mozart, la fel în cea a lui Verdi, Wagner, Ceaikovski și în vremea lui Mahler. Din păcate astăzi nu mai este deloc așa și ține de noi, cei din lumea muzicii clasice, să ne asigurăm că muzica de azi primește la fel de multă atenție ca aceea din secolele trecute.

Vă rog să vorbim și despre muzica lui George Enescu. Este el unul dintre cei mai importanți ai secolului 20?

Este foarte dificil să clasificăm importanța în secolul 20, există numeroase direcții stilistice. Este recunoscut faptul că Igor Stravinski sau Claude Debussy, născuți în secolul 19 dar activi în secolul 20, Debussy la început, Stravinski până aproape un ultimul sfert al secolului, apoi Schönberg, Weber, Berg, Bartok, unii i-ar include şi pe Prokofiev şi Şostakovici, alţii ar protesta vehement cu privire la includerea ultimilor doi compozitori în categoria celor mai importanţi, spre exemplu Pierre Boulez. Apoi nu ar trebui să îi uităm pe Messiaen, pe compozitorii de după cel de-al doilea război mondial. Aşa că este într-adevăr dificil a spune cine au fost cei mai importanţi sau influenţi. Ce aş spune este că Enescu ocupă un loc special printre compozitorii de secol 20, similar cu cel al lui Szymanovski, Suk şi Martinu, dar şi aproape de minunatul compozitor austriac Alexander Zemlinski. Pentru mine, Enescu are o poziţie singulară, este unic, a creat un stil muzical care îi aparţine doar lui, care nu a condus la o continuitate. El a fost începutul, centrul şi finele acestui stil muzical, o fuziune de influenţe – din şcoala franceză dar şi cea romantică germană. Are mai multe filoane de pornire, dar a reuşit să le îmbine într-un stil componistic cu totul personal, în acelaşi timp modern şi tradiţional, cu inovaţie dar şi păstrare a valorilor tradiţionale, a muzicii populare. A fost cu siguranţă un romantic în vremea în care romantismul devenea demodat, a fost cu certitudine înaintea timpului său în unele dintre creaţiile sale, precum Oedipe. În acelaşi timp s-a situat în afara timpului şi spaţiului. Când cântăm Oedipe acum, uneori este greu a spune dacă este o compoziţie din secolul 19, 20 sau poate 21, are toate elemente. Pentru mine, cel mai important aspect în ceea ce îl priveşte pe Enescu - compozitorul, este faptul că a reuşit să găsească, să dezvolte şi să concluzioneze un limbaj muzical foarte, foarte personal, aceasta într-un timp în care în jurul lui existau atât de multe influenţe posibile, de la toţi compozitorii pe care îi cunoscuse şi îi întâlnise. Cu toate acestea, muzica este a lui şi a nimănui altcuiva. Aceasta este pentru mine marea valoare a muzicii lui Enescu.

„Oedipe, cea mai importantă creaţie enesciană”. Sunteţi de acord? Care este părerea dvs. despre această operă?

Este greu să pui etichete. Cred că Simfoniile a 2-a şi a 3-a sunt la fel de importante în dezvoltarea compozitorului, la fel şi creaţiile târzii, precum Simfonia de cameră, dar ele reprezintă o altă latură stilistică. Ceea ce este clar este faptul că Oedipe este opus magnum, principala compoziţie, cea pe care a scris-o aproape jumătate din viaţă, care sintetizează multe dintre aspiraţiille sale personale şi artistice. Omul Enescu, filosoful Enescu şi artistul Enescu ajung în această creaţie la împlinirea totală. Pe de altă parte, sunt trist pentru că Enescu ne-a lăsat o singură operă, că nu s-a lansat într-un alt proiect în acest gen. La fel, este păcat că nu a finalizat Simfoniile a 4-a şi a 5-a, pentru că sunt de părere că intenţiile sale mergeau mai departe de cele două lucrări simfonice anterioare. Ar fi fost minunat să avem o a doua operă enesciană şi alte simfonii. Dar avem Oedipe, o creaţie minunată şi foarte greu de montat din punct de vedere teatral. Cred că muzica naşte o puternică atmosferă, uneori foarte dramatică. Dar adesea intervin şi dimensiuni epice care îmi amintesc de Wagner la maturitate, de Parsifal, spre exemplu. Staticul evoluţiei dramaturgiei împiedică teatrele să o transforme într-o montare captivantă pentru public, aşa că nu sunt suprins că această operă nu a fost cântată frecvent în trecut, dar am un sentiment că odată cu schimbarea esteticii din teatrul de operă modern, cu sporirea componentei vizuale, este cu siguranţă posibil ca Oedip să primească montarea ei de referinţă. Sunt convins că în următorii doi ani veţi vedea mai multe montări de Oedipe în întreaga lume. Am avut anul trecut o producţie de mare succes la Covent Garden din Londra, acum câţiva ani a fost o altă producţie la Viena, iar eu intenţionez să aduc această operă în teatrele importante cu care lucrez. Nu ştiu dacă va fi München, Paris, Dresda, Metropolitan din New York sau poate Teatrul Bolşoi din Moscova, dar doresc să arăt această operă mai mult lumii. Îmi dau seamă însă acum, după această scurtă dar foarte intensă perioadă de studiu a partiturii alături de London Philharmonic şi soliştii, că este o lucrare cu provocări extraordinare, atât pentru cântăreţi cât şi pentru orchestră. Nu este o creaţie uşoară şi nu poate fi tratată cu superficialitate, necesită solişti de top.

Îi avem acum la Bucureşti?

Sunt absolut sigur că da.

Ştim că aţi pătruns până în cele mai mici detalii ale partiturii operei. Ce aspecte v-au frapat?

Pot să vă spun că studiul nu a fost deloc uşor, pentru că, din păcate, după toţi aceşti ani, nu există o partitură tipărită. Există doar scrisă de mână de un copist al lui Enescu, în anii 20, în Franţa şi un manuscris al lui Enescu, de asemenea greu de descifrat. Aşa cum ştiţi, Enescu a fost în primul rând un mare interpret, nu doar violonist, ci dirijor, pianist, cânta şi la alte instrumente. Aşa că partitura este plină de foarte meticuloase şi detaliate remarci, indicaţii şi solicitări pentru interpreţi, uneori chiar pentru un anume instrumentist din orchestră sau pentru un corist. Aşa că nu este vorba doar de note muzicale şi text, sunt multe straturi suprapuse care îmi amintesc de unele lucrări contemporane pe care le-am dirijat. Dificultatea constă în a le putea cuprinde cu privirea, iar a citi o partitură scrisă de mână este şi mai greu. Aşadar pe parcursul studiului a trebuit practic să învăţ creaţia pe de rost, nu doar ca muzică, ci şi ca detalii, pentru că atunci când ai în faţă o partitură indescifrabilă, trebuie să ştii permanent ce urmează, pentru că altfel este imposibil să dirijezi. În acest sens, a studia şi a dirija Oedipe a fost una dintre cele mai mari provocări ale vieţii mele profesionale, deşi dirijez opere de aproape 25 de ani şi am în repertoriu peste 50 de titluri şi am cântat şi multă muzică contemporană. Rar mi-a fost dat să întâlnesc o partitură atât de detaliată şi complexă cum este Oedipul enescian. Este o creaţie foarte frumoasă, dar o provocare.

Cea de-a IX-a ediție a Festivalului Strada Armenească – 1, 2, 3 august la Grădina Botanică din București
Muzică-Dans-Arte 04 Iulie 2025, 11:00

Cea de-a IX-a ediție a Festivalului Strada Armenească – 1, 2, 3 august la Grădina Botanică din București

Festivalul Strada Armenească revine între 1 și 3 august 2025 în Grădina Botanică „Dimitrie...

Cea de-a IX-a ediție a Festivalului Strada Armenească – 1, 2, 3 august la Grădina Botanică din București
Instalația „Susur” transformă râul Moașa într-un loc magic la Făgăraș Fest 2025
Muzică-Dans-Arte 04 Iulie 2025, 10:52

Instalația „Susur” transformă râul Moașa într-un loc magic la Făgăraș Fest 2025

Brașov, 04 iulie 2025. Făgăraș Fest din acest an te provoacă la o experiență unică pe apă: instalația temporară...

Instalația „Susur” transformă râul Moașa într-un loc magic la Făgăraș Fest 2025
A doua ediție a Salonului Internațional „Martha Bibescu” va avea loc între 8 și 28 iulie 2025, la Palatul Mogoșoaia
Muzică-Dans-Arte 03 Iulie 2025, 08:40

A doua ediție a Salonului Internațional „Martha Bibescu” va avea loc între 8 și 28 iulie 2025, la Palatul Mogoșoaia

Palatul Brâncovenesc de la Mogoșoaia își deschide porțile pentru o nouă atracție culturală – a doua...

A doua ediție a Salonului Internațional „Martha Bibescu” va avea loc între 8 și 28 iulie 2025, la Palatul Mogoșoaia
Elisabeth Leonskaja, pe scena Sălii Capitol, într-un concert dirijat de Marzena Diakun
Muzică-Dans-Arte 03 Iulie 2025, 07:23

Elisabeth Leonskaja, pe scena Sălii Capitol, într-un concert dirijat de Marzena Diakun

Una dintre cele mai talentate și cunoscute pianiste ale vremurilor noastre, Elisabeth Leonskaja , va concerta pe scena Sălii...

Elisabeth Leonskaja, pe scena Sălii Capitol, într-un concert dirijat de Marzena Diakun
„Restauratorii lucrează zilnic cu substanțe extrem de nocive... iar aceste tăieri îi aduc la limita de a-și permite coșul zilnic de cumpărături” - Ana Negoiță, președinta Sindicatului Specialiștilor din Muzeul Național de Artă
Muzică-Dans-Arte 02 Iulie 2025, 17:13

„Restauratorii lucrează zilnic cu substanțe extrem de nocive... iar aceste tăieri îi aduc la limita de a-și permite coșul zilnic de cumpărături” - Ana Negoiță, președinta Sindicatului Specialiștilor din Muzeul Național de Artă

Începând cu 1 iulie, sporurile pentru condiții vătămătoare acordate bugetarilor sunt plafonate la 300 lei brut,...

„Restauratorii lucrează zilnic cu substanțe extrem de nocive... iar aceste tăieri îi aduc la limita de a-și permite coșul zilnic de cumpărături” - Ana Negoiță, președinta Sindicatului Specialiștilor din Muzeul Național de Artă
Turneul Național „Orgile României” revine în 2025 cu o ediție susţinută de tinerii organişti Eduard şi Maria-Luisa Antal, intitulată „L'amour”
Muzică-Dans-Arte 02 Iulie 2025, 15:48

Turneul Național „Orgile României” revine în 2025 cu o ediție susţinută de tinerii organişti Eduard şi Maria-Luisa Antal, intitulată „L'amour”

În luna iulie 2025, organiștii Eduard și Maria-Luisa Antal  vor susține o etapă de vară a unei noi ediții a...

Turneul Național „Orgile României” revine în 2025 cu o ediție susţinută de tinerii organişti Eduard şi Maria-Luisa Antal, intitulată „L'amour”
Criza de la Filarmonica de Stat Sibiu: între reorganizare, acuzații de abuz și un posibil colaps artistic
Muzică-Dans-Arte 02 Iulie 2025, 13:26

Criza de la Filarmonica de Stat Sibiu: între reorganizare, acuzații de abuz și un posibil colaps artistic

Filarmonica de Stat Sibiu traversează unul dintre cele mai tensionate și controversate momente din istoria sa recentă....

Criza de la Filarmonica de Stat Sibiu: între reorganizare, acuzații de abuz și un posibil colaps artistic
Ludice dă startul verii creative: ateliere cu scriitorul Iulian Tănase și alte zeci de activități pentru copii și adolescenți
Muzică-Dans-Arte 02 Iulie 2025, 10:29

Ludice dă startul verii creative: ateliere cu scriitorul Iulian Tănase și alte zeci de activități pentru copii și adolescenți

Ludice, spațiul de educație non-formală și creativitate dedicat copiilor, adolescenților și părinților, își deschide...

Ludice dă startul verii creative: ateliere cu scriitorul Iulian Tănase și alte zeci de activități pentru copii și adolescenți
Ascultă live

Ascultă live

22:30 - 00:00
Teatru Național Radiofonic (Mari Spectacole)
Ascultă live Radio România Cultural
22:30 - 00:00
COLECTIA DE MUZICĂ - OMUL CU CHITARA
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
23:30 - 00:00
English 3
Ascultă live Radio România Internaţional 1
23:00 - 00:00
Ora veselă (înregistrare RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
23:00 - 00:00
FONOTECA DE UMOR
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
23:00 - 00:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
23:05 - 00:00
Muzica Sine Qua Non
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
22:00 - 00:00
Teatru radiofonic
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru