Ascultă Radio România Cultural Live

In memoriam dirijorul CAMIL MARINESCU. Radio România Cultural va difuza miercuri şi vineri, de la ora 19,00, două emisiuni speciale dedicate dirijorului CAMIL MARINESCU. Câteva dintre interviurile realizate special de Sorina Goia pentru Radio România Cul

27 Iulie 2020, 20:47

CAMIL MARINESCU  (29 sept. 1964 - 27 iul. 2020)

Mă uit
la cifre şi sunt seci. Iar viaţa lui, a colegului meu din Liceul de Muzică
„George Enescu”, se află strict în liniuţa dintre ele.

O viaţă
fabuloasă, plină de tumult, trăită cu patimă şi cu poftă. Fie că dirija,
vorbea, turna ciment, forja, tăia copacii din curtea mamei, alinta pisicile,
făcea scufundări sau paraşutism...

Iubirile
lui imense: Dumnezeu, Mama, Muzica, Pisicile.

În
zecile de conversaţii avute (unele înregistrate pentru Radio România Cultural
şi Radio România Muzical) am parcurs Pământul în lung şi în lat, pe toate
meridianele istoriei, georgrafiei, culturii. Camil era unul dintre cei mai
inteligenţi artişti pe care i-am întâlnit vreodată, cu acel ADN rarissim al
enciclopedistului. Renaissance man – însă
un Om cu harul de a împărtăşi ceea ce vede, înţelege şi cunoaşte. Vocea lui,
uşor răguşită, a depănat sâmbete întregi în AGORA subiecte din lumea
muzicii, arheologiei sau istoriei culturii... Împreună cu colegele mele
(ilustratori muzicali) îi ascultam săptămânal înregistrările trimise de pe
cealaltă parte a lumii, cu o bucurie veşnic nouă căci Camil era (oribil,
oribil acest trecut...) tipul de artist
care împărtăşea darul primit de la Dumnezeu.

Orice îl
înconjura merita cercetat. „Sunt curios
ca un pisoi
” – aşa se caracteriza adesea şi putea merge pe firul analizei până
în pânzele albe.

Un om
greu de suportat prin meticulozitatea obsesivă în căutarea perfecţiunii. La
pupitrul unei orchestre repeta până la epuizare. La microfonul Radioului public
vorbea fără să obosească, aparent.

Un
concert nu era o căsuţă bifată ci o saptamână de muncă îndârjită, niciodată uşoară.
Mozart (compozitorul lui favorit) trebuia să sune ca Mozart, Bruckner ca
Bruckner iar Debussy ca Debussy. Cu tot efortul necesar.

Gestica
lui dirijorală era de sorginte (să o numim) clasică: limpede, determinată,
intransigentă, extraordinar de sugestivă.
Imaginea
partiturii îi era clar memorată iar expresia sa nu lăsa loc
îndoielii sau variaţiei. Ca el şi numai
ca el trebuia să cânte orchestra. Iar
rezultatul ridica sala în picioare minute bune. Mai totdeauna se răsucea pe
călcâie şi făcea o dedicaţie: muzicienilor din orchestră, unui anume artist sau
publicului. Era replica lui de final ce lăsa un parfum anume în urma muzicii...

Demult
l-am întrebat: Când ţi-ar plăcea să
trăieşti? În ce epocă?

Mi-a
răspuns zâmbind: În viitor!

Firesc
deoarece trecutul îl studiase, prezentul îl trăia efervescent iar viitorul
merita cunoscut. Avea permis de căpitan
de vas, reînnoit periodic. Avea permis pentru paraşutism şi scufundări. A
scormonit adâncurile oceanelor, a condus iahturi şi a sărit cu paraşuta. Cele
mai noi maşini şi motociclete i-au
trecut prin mâini. Mai multe exemplare se aflau în garajele lui. Cu acele
„rachete” alerga pe circuite de viteză sau pe şosele. Nu mai ţinea numărul
accidentelor (cu motocicleta sau maşina). După un astfel de accident teribil pe
Şoseaua Kiseleff a trebuit să dirijeze în Festivalul Enescu; publicul a crezut,
poate, că din infatuare nu se întoarce la aplauze, însă era desfigurat din
impactul recent.

„Cred ca provocarea cea mai
frumoasă este să iei o orchestră normală (indiferent care fiind nivelul ei sau
zona geografică din care vine) şi să reuşeşti să o transformi sub mâinile, sub
vocea şi sub respiraţia ta.

Cred că idealul este să iei o
orchestră rusească şi să cânte Debussy precum Debussy. Să iei o orchestră
americană care să nu cânte doar curat şi să cânte Enescu ca nişte români. Sau
să iei o orchestră japoneză si să reuşeşti să faci să sune ca un Bruckner
născut în Austria.

Cred că idealul este ce facem noi
cu acei oameni.”

Nu am
apucat, din păcate, să văd vreo partitură scrisă de el. Da, era şi compozitor
iar unul dintre opusurile sale a fost interpretat de cvartetul din care face
parte Ciprian Marinescu, fratele lui.

Desena,
sculpta şi modela lutul. Un capitel din marmură
poza drept măsuţă ad hoc acasă la mama, în sufragerie...În garaj avea un
cuptor de topit metale, printre multe, multe
altele...

Glumeam
de multe ori la telefon spunându-i că Îngerul lui protector are viaţă grea şi
aripile cam ciufulite, alergat şi ocupat să îl ţină în viaţă după accidente, operaţii,
căzături de pe acoperiş sau vreun
burghiu intrat în palmă...

Avea
foarte mulţi prieteni; printre ei şi un
grup „Alpha” de oameni de ştiinţă de prim rang. Cu ei a intrat şi prin junglele
Americii de Sud, pe acele „tepui” unde natura pare să fi creat nişe în timp,
conservând plante şi vietăţi din ere pierdute în timp. „Cea mai frumoasă zi a fost când am intrat în junglă. A doua cea mai
frumoasă zi a fost când am ieşit din ea ...”.
Pasionat de fotografie şi
filmat, a colaborat cu echipe de la BBC. Cu filmări şi cu muzici înregistrate
special pentru David Attenborough, cu care a stabilit tempourile...

Aproape
fără întrerupere am conversat în ultimii 15 ani însă ne ştiam de peste 40, de
copii, când amândoi luam acelaşi tramvai 20 spre casă, plecând de la Liceul
„George Enescu”.Nu vorbeam deloc (atunci) căci Camil era mai mic cu trei ani
decât mine şi cine s-ar fi uitat la un puşti firav!?! Peste ani, băieţelul timid a devenit
muzicanul apreciat mai mult peste hotare decât în ţară. Rigurozitatea şi
meticulozitatea obsedantă nu s-au dovedit incomode pentru orchestrele nipone şi
nici pentru posturile universitare. Profesor la Tokyo şi Osaka, conducea o
linie de doctoranţi. De multe ori studenţii îl urmau prin lume, chiar şi în
România. Dirija peste tot şi tocmai această alergătură pe toate continentele
(cu diferenţe uriaşe de fus orar şi temperaturi) i-a deteriorat sănătatea:
infarct, semipareze... Se lupta cu mai multe boli crâncene de ani buni. Cu înverşunare
a trecut peste ele şi a dirijat mai departe, iubind viaţa sub toate aspectele
ei. Pisicile mai ales. Curtea mamei, la marginea de nord a Bucureştiului, era
sanctuar pentru zeci de mustăcioase. Micky Mâţ, Momâţ şi alte nume de alint îşi
aflau protecţia sub sălciile uriaşe. Pentru ele, lăsa aeroterma în pod, iarna,
şi saci cu mâncare. În casă, printre rafturile bibliotecii cu înregistrări de
excepţie sau teancurile de cărţi şi partituri, găseai cutii simandicoase de
pateuri sau bobiţe. Nimic nu era prea scump, totul pentru ele...

Nu vreau
şi nu pot să scriu despre dirijorul Camil Marinescu. Sunt atâţia care îl cunosc
şi îl admiră. Sau nu. A avut un munte de calităţi şi tot atâtea defecte.
Dumnezeu ştie cum să echilibreze totul şi mintea lui sclipitoare nu era uşor de
răbdat. Peste toate, însă, Camil era omul care, numai povestindu-ţi ceea ce
văzuse, te făcea să te simţi mai deştept. Avea acea inteligenţă contagioasă
vehiculată fermecător sau cinic, în funcţie de
interlocutor.

Colegul
meu de atâtea zeci de ani nu mai este...

S-a
întors acasă, ca un somon la izvorul unde s-a născut. Ce nu au reuşit bolile
incurabile a răzbit un virus luat la o analiză în Spitalul nr 9, de la un
doctor cardiolog asimptomatic, care nu purta corect masca, pe nas. La un alt
spital, Victor Babeş, a fost tratat cu tot ce se putea mai bine iar el le-a
mulţumit public îngerilor veghetori de acolo. În trei săptămâni, sănătatea i
s-a deteriorat accelerat:” Mă transformă în gelatină.. Îţi topeşte
creierii…
Te sfâșie…Coşmar…” îmi scria
cu greu.

Şi ultimile cuvinte primite de la el: “Tot mai rău…Oroare…”

Îngerul
a ostenit...

Sorina
Goia

„Sonification Room”: Publicul devine co-creator într-un performance imersiv gratuit. Finalul proiectului „Transcendent Renaissance – Emerging Talents”
Muzică-Dans-Arte 04 Decembrie 2025, 16:36

„Sonification Room”: Publicul devine co-creator într-un performance imersiv gratuit. Finalul proiectului „Transcendent Renaissance – Emerging Talents”

Lumina, sunetul și corpul devin orchestră colectivă la București.  Luni, pe 8 decembrie , publicul din capitală este...

„Sonification Room”: Publicul devine co-creator într-un performance imersiv gratuit. Finalul proiectului „Transcendent Renaissance – Emerging Talents”
Iulia Isaev și Alexandru Constantin, soliștii Operei Naționale București, aplaudați la Scala din Milano
Muzică-Dans-Arte 04 Decembrie 2025, 15:05

Iulia Isaev și Alexandru Constantin, soliștii Operei Naționale București, aplaudați la Scala din Milano

Recitalul susținut de soprana  Iulia Isaev  și baritonul  Alexandru Constantin , acompaniați de pianista ...

Iulia Isaev și Alexandru Constantin, soliștii Operei Naționale București, aplaudați la Scala din Milano
A încetat din viață Artan, vocalistul trupei Partizan și fondatorul trupei Timpuri Noi
Muzică-Dans-Arte 02 Decembrie 2025, 19:24

A încetat din viață Artan, vocalistul trupei Partizan și fondatorul trupei Timpuri Noi

Artan, pe numele său real Adrian Pleșca, a decedat astăzi. Artistul avea 64 de ani. Vocea sa, extrem de cunoscută și iubită...

A încetat din viață Artan, vocalistul trupei Partizan și fondatorul trupei Timpuri Noi
Colinde, jazz și tradiții: patru concerte extraordinare de Crăciun la Sala Radio
Muzică-Dans-Arte 02 Decembrie 2025, 17:36

Colinde, jazz și tradiții: patru concerte extraordinare de Crăciun la Sala Radio

Dacă vă doriți un cadou muzical de Moș Nicolae sau căutați un concert tradițional de colinde, așa cum s-au păstrat ele...

Colinde, jazz și tradiții: patru concerte extraordinare de Crăciun la Sala Radio
Soliști ai Operei Naționale din București, recital la Scala din Milano pe 3 decembrie, în Il Ridotto dei Palchi „Arturo Toscanini” -  Al doilea eveniment al Operei Naționale din București dedicat Anului Cultural România - Italia 2026
Muzică-Dans-Arte 02 Decembrie 2025, 13:35

Soliști ai Operei Naționale din București, recital la Scala din Milano pe 3 decembrie, în Il Ridotto dei Palchi „Arturo Toscanini” - Al doilea eveniment al Operei Naționale din București dedicat Anului Cultural România - Italia 2026

Soliştii Operei Naţionale din Bucureşti,  soprana Iulia Isaev şi baritonul Alexandru Constantin , acompaniaţi de...

Soliști ai Operei Naționale din București, recital la Scala din Milano pe 3 decembrie, în Il Ridotto dei Palchi „Arturo Toscanini” - Al doilea eveniment al Operei Naționale din București dedicat Anului Cultural România - Italia 2026
Orchestra Operei Naționale, dirijată de Daniel Jinga, a deschis oficial Anul Cultural România - Italia 2026
Muzică-Dans-Arte 02 Decembrie 2025, 08:27

Orchestra Operei Naționale, dirijată de Daniel Jinga, a deschis oficial Anul Cultural România - Italia 2026

Orchestra Operei Naționale București, sub conducerea dirijorului Daniel Jinga, a deschis oficial Anul Cultural România...

Orchestra Operei Naționale, dirijată de Daniel Jinga, a deschis oficial Anul Cultural România - Italia 2026
Astăzi se aprind luminițele de sărbători în București
Muzică-Dans-Arte 29 Noiembrie 2025, 12:30

Astăzi se aprind luminițele de sărbători în București

Astăzi, la ora 18:00, în București se aprinde iluminatul festiv de sărbători - peste 7 milioane de becuri tip LED vor...

Astăzi se aprind luminițele de sărbători în București
Weekend cultural - Recomandări pentru 28-30 noiembrie
Muzică-Dans-Arte 28 Noiembrie 2025, 16:46

Weekend cultural - Recomandări pentru 28-30 noiembrie

Căutați idei de petrecere a timpului liber? Vă sugerăm o selecţie de recomandări culturale de neratat în acest weekend....

Weekend cultural - Recomandări pentru 28-30 noiembrie
Ascultă live

Ascultă live

04:30 - 05:00
Colecții Românești (reluare)
Ascultă live Radio România Cultural
03:30 - 04:53
COLECTIA DE MUZICĂ - OMUL CU CHITARA (R)
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
04:00 - 05:00
Français 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
04:00 - 05:00
reluare: MAGAZIN RRI de vineri (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri