Ascultă Radio România Cultural Live

PORTRET: Antoni Gaudí – geniul modernismului catalan, „Arhitectul lui Dumnezeu”

10 Iunie 2021, 06:14

Motto: „Aceia care folosesc legile naturii ca suport pentru lucrările lor colaborează, de fapt, cu Creatorul” – Antoni Gaudí

Joi, 10 iunie, se împlinesc 95 de ani de la moartea arhitectului catalan Antoni Gaudí, cel care şi-a pus puternic amprenta asupra unora dintre cele mai interesante construcţii din Barcelona, devenite parte a patrimoniului arhitectural al timpurilor moderne.

Antoni Placid Gaudí i Cornet s-a născut la 25 iunie 1852, la Reus, provincia Tarragona, Catalonia, în Spania, fiind al cincilea și ultimul copil al lui Francesc Gaudí i Serra, de profesie arămar, și al Antòniei Cornet i Bertran, care provenea și ea dintr-o familie de arămari.

Este sigur că ocupaţiile înaintaşilor săi îi vor influența puternic traiectoria profesională, mai ales că el a descoperit „sensul spațiului” în atelierul tatălui său, prin țevile ondulate pe care le manevra părintele său.

Gaudí nu se bucura de o sănătate prea solidă, fiind diagnosticat, încă din copilărie, cu reumatism. A devenit vegetarian încă de tânăr, la sfatul psihologului său. Problemele de sănătate îl împiedicau să se joace cu alți copii, însă îi prilejuiau numeroase plimbări, obicei pe care l-a păstrat până la sfârșitul vieții sale. Imobilitatea la care era condamnat a fost cea care i-a oferit ocazia de a-şi dezvolta simțul observației și de a descoperi, cu o mare fascinație, marele spectacol al naturii, principala sursă de inspirație pentru decorațiunile tuturor operelor sale și pentru soluțiile numeroaselor probleme apărute în proiecte.

Pe de altă parte, originea sa tarragoneză, însemna tenacitate, caracter puternic și dificil, trăsături ale locuitorilor regiunii natale, care i-au dat perseverența în proiectele sale atât de controversate, deosebit de originale dar puternic contestate de critici și chiar clienți, care nu vedeau cu ochi buni o asemenea „îndrăzneală” a operelor lui.

A manifestat de timpuriu un interes deosebit pentru arhitectură, însă nu va fi un elev strălucit, ci doar un excelent desenator.

În perioada 1869-1870 a început studiul în acest domeniu, la Școala de Arhitectură din Barcelona, centrul politic şi cultural al Cataloniei, cel mai modern oraş din Spania. Lucrările sale universitare demonstrau deja o creativitate ieșită din comun, fiindcă găsea cele mai potrivite soluții la problemele de arhitecutră publicate în cărți. Titlul de arhitect l-a obținut în 1878 – după o perioadă în care a efectuat şi serviciul militar obligatoriu. Să spunem şi că în timpul ceremoniei de absolvire, decanul Şcolii de arhitectură a afirmat: „Am acordat această diplomă unui nebun sau unui geniu. Doar timpul ne va lămuri…”

Primul proiect oficial pentru care a fost solicitat a fost proiectarea unor felinare pentru iluminatul public. Acesta au fost amplasate în Plaza Real din Barcelona și pot fi admirate şi astăzi.

1878 va fi un an important în viața sa profesională: realizează proiecte precum cel destinat Societății Cooperative „Obrera Mataronese”, devine creator de lampadare pentru Plaça Reial din Barcelona, Manuel Vicens îi cere să proiecteze prima sa casă şi îl întâlnește pe Eusebi Güell i Bacigalupi (1846-1918), care urmează să-i devină protector.

Despre Bacigalupi, bogatul industriaș care l-a sprijinit puternic, se spune că,  văzând una din vitrinele originale ale lui Gaudí, a fost fascinat de talentul tânarului artist. Dorind să-l cunoască, l-a invitat în casa lui și a început astfel o relație de prietenie și admirație reciprocă, care a durat până la moartea bogătașului. Acesta i-a oferit arhitectului posibilitatea financiară de a realiza unele dintre cele mai importante opere ale sale: Palatul Güell, Parcul Güell, Cripta Güell, Pavilionul Güell.

Gaudí dovedea deja o iscusință ieşită din comun, la începutul carierei sale, când a fost obligat să muncească pentru a se întreține, dar și pentru a învăța meseria, lucrând ca ucenic la diverși arhitecți.

În paralel, Gaudí participa la reuniuni catalane cu caracter anticlerical, deși dobândea pe zi ce trecea o atitudine din ce în ce mai religioasă.

Stilul tânărului arhitect va fi influenţat de Eugène Viollet-le-Duc, el ajungând să creeze modele gotice și remarcându-se prin originalitatea și fantezia sa.

Gaudí a dezvoltat foarte repede un mod de compunere prin intermediul unor juxtapuneri ale maselor geometrice, ale căror suprafeţe au fost animate cu cărămidă cu model sau piatră, plăci ceramice şi confecţii metalice, efectul general obţinut fiind maur sau „mudéjar”.

Interesant este faptul că Antoni Gaudí nu desena niciodată schițe ale clădirilor pe care dorea să le construiască, ci realiza modele 3D în miniatură. Astfel, spunea el, reușea mai bine să transpună în realitate imaginea pe care și-o forma inițial în minte.

În anul 1882, arhitectul Francisco de Paula del Villar y Lozano este însărcinat să realizeze Catedrala Sagrada Familia (Sfânta Familie), operă încă neterminată şi una dintre emblemele oraşului Barcelona, care va fi inclusă în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO în anul 2005. Lozano a proiectat o catedrală neo-gotică şi a condus lucrările de construcţie, însă după doar un an, în 1883, Antoni Gaudí va prelua conducerea proiectului, însă nu va rămâne fidel planurilor originale, schimbând aproape complet forma clădirii. Sagrada Familia va deveni opera sa de căpătâi şi chiar sensul existenţei sale.

Astfel, timp de 43 de ani, Gaudí a adăugat structurii gotice iniţiale improvizaţii bizare şi turnuri, proiectul lui Gaudí conţinând 18 turnuri dedicate celor 12 apostoli, patru evanghelişti, lui Iisus şi Fecioarei Maria şi include elemente moderniste, de Art Nouveau precum şi gotice tradiţionale.

Când Antoni Gaudí a murit, erau gata doar o faţadă (cea a Naşterii), un turn, absida şi cripta.

Pentru Eusebi Güell, arhitectul va crea un palat – Palau Güell – în 1889, o clădire care va fi înscrisă mai târziu în patrimoniul mondial al UNESCO , împreună cu alte opere ale sale: Casa Milà (construită în 1907) sau Parcul Güell (amenajat între 1900 și 1914).

Exemple ale stilului său mudéjar sunt Casa Vicens (1878-1880), El Capricho (1883-1885), Estate Güel şi Palatul Güel.

Gaudi a experimentat stilul gotic la Palatul episcopal din Astorga (1887-1893) şi la Casa de los Botines din Leon (1892-1894), şi baroc, la Casa Calvet din Barcelona (1898-1904).

După anul 1902, el a exclus însă din planurile sale artistice stilurile convenţionale.

Cu unele excepţii, clădirile lui Gaudí au devenit, în esenţă, reprezentări ale propriilor structuri şi materiale conţinute. În lucrările sale, Villa Bell Esguard (1900-1902) şi Güell Park (1900-1914), din Barcelona, şi la construcţia bisericii din Colonia Güel (1898-1915), a apelat la un tip de structură care a ajuns să fie numit echilibrată, adică o structură destinată să stea pe cont propriu, în felul în care Antoni Gaudí s-a exprimat: “după cum stă un copac”.

Gaudi a aplicat sistemul său în Barcelona, la două clădiri multietajate: Casa Batlló (1904-1906), o renovare care încorporează elemente noi echilibrate, în special faţada, şi Casa Mila (1905-1910).

Antoni Gaudi era un catalan naţionalist convins, iar în 1924, cu ocazia sărbătorii Diada des Catalanes, a fost arestat pentru scurt timp pentru că a refuzat să vorbească în limba spaniolă cu un polițist.

Altfel, fiind o persoană extrem de credincioasă, Antoni Gaudi a fost cunoscut și sub numele de „Arhitectul lui Dumnezeu” („God”s Architect).

Din păcate, spre finalul vieţii, arhitectul catalan ignora complet modul în care se îmbrăca sau igiena minimă personală, fiind confundat deseori cu un cerşetor.

Pe 7 iunie 1926, în timp ce se întorcea de la slujbă, Antoni Gaudi a fost lovit de un tramvai. Era grav rănit şi acoperit de sânge, însă încă respira, dar din cauza faptului că îşi neglijase aspectul, Gaudi a fost confundat cu un cerşetor şi a fost lăsat să zacă ore întregi pe jos fără ca nimeni să intervină în ajutorul său. În cele din urmă, a fost transportat la Spitalul Santa Creu, unde erau aduşi vagabonzii şi săracii oraşului – categorii ultrastigmatizate în acea perioadă. Pentru că nu avea acte la el, identificarea a fost imposibilă, iar pacientul va fi ignorat aproape complet de către medici.

A doua zi, capelanul catedralei Sagrada Familia a vizitat spitalul şi l-a recunoscut pe Gaudi, moment în care doctorii au încercat din răsputeri să îl salveze.

După trei zile însă, la 10 iunie 1926, Antoni Gaudi murea într-o cameră mică a Spitalului Santa Creu.

La 12 iunie, a avut loc slujba de înmormântare, procesiunea pornind la spital şi terminându-se la Sagrada Familia, unde, o mulţime de oameni se adunase la cripta sa, Tumba de Antonio Gaudí, pentru a-l plânge.

Antoni Gaudí a fost ignorat în perioada anilor ’20 şi ’30, când stilul internaţional, stilul arhitectural care s-a dezvoltat în Europa şi Statele Unite în acei ani, a devenit tendinţa dominantă în arhitectura occidentală.

Prin anii ’60, a ajuns însă să fie venerat de către profesionişti şi profani deopotrivă pentru imaginaţia fără limite şi tenacitatea pe care le-a folosit pentru a „ataca” fiecare provocare de design cu care s-a confruntat.

Sagrada Familia este și astăzi în lucru, fiind finanțată din donații publice, iar finializarea lucrărilor este preconizată pentru anul 2026.

Abia în iunie 2019, la 137 de ani de la începerea lucrării, Sagrada Familia, a obţinut permisul de construcţie, iar responsabilul pe probleme de urbanism al primăriei din Barcelona, Janet Sanz, a declarat că a putut să „rezolve o anomalie istorică în acest oraş: o lucrare emblematică precum Sagrada Familia (…) era construită ilegal”…

de Răzvan Moceanu - RADOR

Programul Ukrainian Music Lab crează punți culturale între Ucraina și Europa
Muzică-Dans-Arte 12 Septembrie 2025, 16:24

Programul Ukrainian Music Lab crează punți culturale între Ucraina și Europa

Scena muzicală ucraineană își afirmă forța creativă și dorința de a se conecta cu publicul european prin Ukrainian...

Programul Ukrainian Music Lab crează punți culturale între Ucraina și Europa
Violonistul Sabin Penea: ”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o înțelege, de  aceea noi o explicăm în recitalurile noastre chiar și cu umor.”
Muzică-Dans-Arte 12 Septembrie 2025, 12:32

Violonistul Sabin Penea: ”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o înțelege, de  aceea noi o explicăm în recitalurile noastre chiar și cu umor.”

”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o...

Violonistul Sabin Penea: ”Muzica este frumoasă sub toate formele sale. Ea este o poveste fără cuvinte și are nevoie și de un context pentru a o înțelege, de  aceea noi o explicăm în recitalurile noastre chiar și cu umor.”
Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
Muzică-Dans-Arte 11 Septembrie 2025, 08:20

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural

Joi, 11 septembrie , de la  ora 20:00 , la Radio România Cultural puteți asculta în direct,...

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
INTERVIU CU VIOLONISTA RUSANDA PANFILI - ,,Întâlnirea muzicală cu Andrea Bocelli a fost foarte naturală, ceva ce nu se întâlnește des în viața noastră de artiști”
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 15:01

INTERVIU CU VIOLONISTA RUSANDA PANFILI - ,,Întâlnirea muzicală cu Andrea Bocelli a fost foarte naturală, ceva ce nu se întâlnește des în viața noastră de artiști”

Violonista de origine română Rusanda Panfili , una dintre cele mai apreciate artiste ale generației sale, revine...

INTERVIU CU VIOLONISTA RUSANDA PANFILI - ,,Întâlnirea muzicală cu Andrea Bocelli a fost foarte naturală, ceva ce nu se întâlnește des în viața noastră de artiști”
Muzeul Municipiului București, în parteneriat cu Muzeul Național ,,George Enescu", invită publicul la vernisajul expoziției ,,George Enescu și Universul Artelor"
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 14:00

Muzeul Municipiului București, în parteneriat cu Muzeul Național ,,George Enescu", invită publicul la vernisajul expoziției ,,George Enescu și Universul Artelor"

Expoziția este parte a evenimentelor conexe ale Festivalului Internațional George Enescu. Interviu cu Silvia Costin,...

Muzeul Municipiului București, în parteneriat cu Muzeul Național ,,George Enescu", invită publicul la vernisajul expoziției ,,George Enescu și Universul Artelor"
Oul lui Brâncuși
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 12:54

Oul lui Brâncuși

„Este un moment extraordinar în istoria Muzeului Kröller-Müller să putem prezenta o sculptură de...

Oul lui Brâncuși
Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 09:38

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural

Miercuri, 10 septembrie, de la  ora 20:00 , la Radio România Cultural puteți asculta în direct, de la Sala...

Festivalul Internațional George Enescu 2025: Concertul susținut de Capela de Stat din Dresda, în direct la Radio România Cultural
Katie Melua - ,,Prima lucrare din viața mea care m-a răscolit a fost Sonata lunii de Beethoven cântată de mama la pian”
Muzică-Dans-Arte 10 Septembrie 2025, 08:59

Katie Melua - ,,Prima lucrare din viața mea care m-a răscolit a fost Sonata lunii de Beethoven cântată de mama la pian”

Katie Melua, una dintre cele mai apreciate artiste ale scenei internaționale, continuă să se afirme prin parcursul său...

Katie Melua - ,,Prima lucrare din viața mea care m-a răscolit a fost Sonata lunii de Beethoven cântată de mama la pian”
Ascultă live

Ascultă live

13:00 - 14:00
Bilet de îmbarcare
Ascultă live Radio România Cultural
13:10 - 14:00
VATRA LUMINOASĂ
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
13:00 - 14:00
Français 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
13:30 - 15:00
Teatru Naţional Radiofonic (înregistrare RRC)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
13:00 - 14:00
ZI DUPĂ ZI, VIAȚA LA ȚARĂ
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
13:03 - 15:00
Top 30 Brașov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
13:03 - 16:00
Exclusiv FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
13:00 - 14:00
Emisiune în lb. germană
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru