Ascultă Radio România Cultural Live

PORTRET: Astor Piazzolla – 100 de ani de la naştere

11 Martie 2021, 06:13

Joi, 11 martie, se împlinesc 100 de ani de la naşterea lui Astor Piazzolla, muzician argentinian, compozitor și instrumentist la pian şi bandoneon, cel care a revoluționat tango-ul, creând ceea ce avea să devină „Tango Nuevo”, o formă mai colorată, cu un limbaj ritmic original, spirit puternic, dramatic și pasional, văzut ca expresia eternă a spiritului uman. Compozițiile sale au intrat în repertoriul marilor orchestre şi al unor interepreți renumiți.

Astor Pantaleón Piazzolla s-a născut din părinți imigrați din sudul Italiei, la 11 martie 1921, la Mar del Plata, în Argentina, un port pescăresc de pe coasta Atlanticului, care avea să devină o celebră stațiune balneară.

În anul 1924, familia Piazzolla se mută la New York, oraș unde, începând din 1929, va începe să cânte la bandoneon – un cadou în valoare de 18 dolari primit de la tatăl său – , un instrument asemănător acordeonului, creat de constructorul de instrumente muzicale german Heinrich Band și devenit foarte popular în Argentina şi Uruguay.

A început să asculte discurile cu tangouri ale tatălui, în special orchestrele unor giganți precum Julio de Caro sau Carlos Gardel – pe care avea să îl și cunoască mai apoi. În acei ani a învățat engleza, italiana și franceza, a avut vecini italieni și evrei, a ascultat muzică clasică, klezmer evreiesc, jazz.

Astor s-a adaptat bine la viața culturală americană, însă nu acelaşi lucru se poate spune şi despre educaţia sa, fiind dat afară din şcoală din cauză că îşi bătea colegii. Pentru acest aspect, a fost chiar a fost poreclit „Lefty” (Stângaciul), aluzie la „croșeul” său de stânga cu care îşi lovea colegii.

În anul 1932, compune primul său tango, „La catinga”, iar după întâlnirea cu compozitorul Carlos Gardel, acesta îi repartizează un rol minuscul în filmul „El dia que me quieras.”

Gardel l-a remarcat şi l-a invitat să îl însoţească în turneul său internaţional, lucru pe care tatăl lui Piazzolla nu l-a aprobat. În turneul respectiv, Gardel şi întreaga sa orchestră au murit într-un accident de avion, ceea ce a făcut ca, ani mai târziu, Piazzolla să ducă mai departe „muzica din Buenos Aires” cu o istorie incredibilă şi să-i scrie lui Gardel următoarele rânduri: „…nu o să uit niciodată noaptea în care ai oferit un grătar după ce am terminat de filmat „El dia que me quieras” („Ziua în care o să mă iubeşti”). A fost o onoare pentru toţi argentinienii şi uruguaienii care locuiam la New York. Am avut un noroc nebun, pentru că pianul era dezacordat şi pianistul nu a putut să te acompanieze. A trebuit să te acompaniez doar eu, la bandoneon. Ce noapte Charlie!!! A fost botezul meu cântând tango!!! Primul tango din viaţa mea şi, mai mult decât atât, însoţindu-l pe Gardel!! Nu o să uit acest lucru niciodată! Îţi aduci aminte că după puţin timp mi-ai trimis două scrisori rugându-mă să vin cu voi în turneu? Era primăvara anului 1935 şi eu făceam 14 ani. Părinţii nu mi-au dat voie… Charlie, am scăpat!!! Dacă veneam cu tine, acum în loc să cânt la bandoneon aş fi cântat la harpă!!!” (Scrisoarea lui Astor Piazzolla pentru Carlos Gardel)

În anul 1936, Piazzolla revine în Mar del Plata, unde se va implica în mai multe mici grupuri muzicale locale, dintre care unul adoptă stilul sextetului Vardaro, al cărui exponent, violonistul Elvino Vardaro, va continua și în viitor să cânte împreună cu Piazzolla.

În anul 1938, ajunge la Buenos Aires, unde intră în ansamblul celebrului interpret la bandoneon, Anibal Troilo.

Piazzolla se face remarcat drept un pianist excelent şi se perfecţionează în stilul muzical avangardist al epocii.

În anul 1944, se desparte de Anibal Troilo şi își întemeiază propria orchestră cu care îl va acompania pe cântărețul Fracisco Fiorentino.

Din colaborarea celor doi vor apărea mai multe piese, printre acestea aflându-se viitoare tangouri celebre precum „Nos encontramos al pasar”, „Viejo ciego” și „Volvió una noche”.

Tot atunci, va înregistra și primele sale două tangouri instrumentale, „La chiflada” și „Color de rosa”, compuse încă în stil tradițional.

În anii care au urmat, va lansa zeci de tangouri imprimate pe discuri, dintre care unele vor ajunge celebre: „Taconeando”, „Tierra querida”, „La rayuela”, „Para lucirse” sau „Contratiempo”.

Piazzolla va fi apreciat de către critica de specialitate şi de către public, drept un compozitor genial de muzică tango, extrem de original și inspirat, iar creaţiile sale vor intra curând în repertoriul celor mai importante orchestre din Argentina, cum erau cele conduse de Anibal Troilo, Osvaldo Fresedo și José Basso.

În anii ’50, în perioada în care Piazzolla intenționa să se dedice muzicii clasice, studiază în Franţa, ca bursier al Conservatoriului din Paris. Aici, muzicologul Nadia Boulanger îl convinge să-și dezvolte capacitățile muzicale pornind de la ceea ce constuie adevărata sa chemare artistică, bandoneonul și muzica de tango.

În anul 1955, în compania lui Martial Solal la pian și a orchestrei de coarde a Operei din Paris, înregistrează o serie de tangouri de mare succes, printre care „Nonino” (precursor al celebrului „Adiós, Nonino”, un emoționant adio muzical compus la moartea tatălui său), „Marrón y azul”, „Chau, Paris”, „Bandó”.

Va reveni, apoi, în Argentina, unde organizează o orchestră compusă din bandoneon și instrumente de coarde și un solist vocal, Jorge Sobral, cu care lansează noi tangouri, ca „Tres minutos con la realidad”, „Tango del ángel”, „Melancólico Buenos Aires”.

În 1958, Piazzolla se va afla la New York unde va eşua în crearea unui nou gen muzical – Jazz-Tango.

În anul 1965, susţine un concert la Philarmonic Hall din New York, unde interpretează, cu un deosebit succes, „Serie del Diabolo”, „Serie del ángel” și „La mufa”.

A urmat compoziţia sa „Verano porteno”, primul din excepţionalele tango-uri care vor alcătui seria „Las Cuatro Estaciones” („Cele patru anotimpuri”) şi o scurtă operă, „Maria de Buenos Aires”, compusă pe libretul poetului Horacio Ferrer.

Între anii 1970 – 1980, popularitatea internațională a lui Piazzolla a crescut enorm, inclusiv în Argentina natală, care îl insultase, realmente, cu ani în urmă, considerându-l un blasfemiator al „tradiției de aur” a tangoului.

În anul 1976, cu ocazia Campionatului mondial de fotbal din Argentina, compune și înregistrează o serie de piese dedicate acestui eveniment.

Din anul 1979, Piazzolla va colabora cu cântăreți și instrumentiști de valoare, ca George Moustaki, Gerry Mulligan și Gary Burton, pentru care va compune mai multe lucrări.

În anul 1986, compoziția sa, „Suite for vibraphone and new Tango Quintet”, este prezentată de către Gary Burton în cadrul festivalului de Jazz din Montreux, moment care îi aduce elogii din partea unor muzicieni de seamă precum Keith Jarret și Chick Corea.

De asemenea, Astor Piazzolla a compus coloana sonoră pentru mai mult de 50 de filme, printre care „Sur”/”Sudul”, 1988, în regia lui Fernando Solanas.

În 1988, a suferit un bypass cvadruplu, apoi, după ce şi-a revenit, a format ceea ce avea să fie ultima sa orchestră, New Tango Sextet, cu o componență insolită – două bandoneonuri, pian, chitară electrică, bas și violoncel. A început un turneu extins în America și Europa, dar peste nu mult timp grupul se dizolvă, el continuând să cânte ca bandoneonist solo.

În anul 1989, revista specializată în muzica de jazz Down Beat, îl situează printre cei mai mari muzicieni ai lumii, iar în 1990, celebrul vioncelist şi dirijor rus  Mstislav Rostropovici interpretează, la New Orleans, piesa pentru violoncel și pian „Le Grand Tango”, compusă de Piazzolla special pentru el.

În anul 1990, suferă un atac cerebral la Paris, iar în perioada următoare problemele cu inima ale lui Piazzolla se amplifică, ducând, în cele din urmă, la moartea sa, la 4 iulie 1992, la Buenos Aires, la vârsta de 71 de ani.

Piazzola este privit acum ca un erou național al Argentinei, fiind venerat drept cel care a insuflat un aer nou în flacăra tangoului argentinian, o muzică plină deopotrivă de romantism şi mister…

de Razvan Moceanu - RADOR

Turneul Național „Orgile României” începe sâmbătă, 12 iulie, la Catedrala Sfântul Iosif din București
Muzică-Dans-Arte 11 Iulie 2025, 00:14

Turneul Național „Orgile României” începe sâmbătă, 12 iulie, la Catedrala Sfântul Iosif din București

Catedrala Sfântul Iosif din București găzduiește vineri , 12 iulie 2025, ora 20:00 , concertul de deschidere al celei...

Turneul Național „Orgile României” începe sâmbătă, 12 iulie, la Catedrala Sfântul Iosif din București
Noaptea Muzeelor la Sate revine pe 6 septembrie 2025. A treia ediție aduce în premieră cinci ecosisteme culturale rurale
Muzică-Dans-Arte 10 Iulie 2025, 16:46

Noaptea Muzeelor la Sate revine pe 6 septembrie 2025. A treia ediție aduce în premieră cinci ecosisteme culturale rurale

Pe 6 septembrie 2025, satele din România prind din nou viață odată cu cea de-a treia ediție a Nopții Muzeelor la Sate,...

Noaptea Muzeelor la Sate revine pe 6 septembrie 2025. A treia ediție aduce în premieră cinci ecosisteme culturale rurale
„LACUL LEBEDELOR,” cel mai iubit balet al tuturor timpurilor, pe 2 februarie 2026 la Sala Palatului
Muzică-Dans-Arte 10 Iulie 2025, 00:36

„LACUL LEBEDELOR,” cel mai iubit balet al tuturor timpurilor, pe 2 februarie 2026 la Sala Palatului

Celebra companie Ukrainian Classical Ballet aduce în premieră pe scena Sălii Palatului cea mai îndrăgită...

„LACUL LEBEDELOR,” cel mai iubit balet al tuturor timpurilor, pe 2 februarie 2026 la Sala Palatului
„Extended Time” – expoziție personală Daniela Zbarcea, la Galeria CREART
Muzică-Dans-Arte 09 Iulie 2025, 22:21

„Extended Time” – expoziție personală Daniela Zbarcea, la Galeria CREART

Marți, 15 iulie 2025, începând cu ora 18:00, la Galeria CREART din București (Piața Alexandru Lahovari nr. 7),...

„Extended Time” – expoziție personală Daniela Zbarcea, la Galeria CREART
Balkanik Festival – Home of World Music revine între 5 și 7 septembrie la Grădina Uranus: trei zile și trei nopți în care bucuria devine formă de rezistență
Muzică-Dans-Arte 09 Iulie 2025, 00:35

Balkanik Festival – Home of World Music revine între 5 și 7 septembrie la Grădina Uranus: trei zile și trei nopți în care bucuria devine formă de rezistență

  „ Joy is an act of resistance / Bucuria e o formă de rezistență” , scria poeta americană Toi Derricotte....

Balkanik Festival – Home of World Music revine între 5 și 7 septembrie la Grădina Uranus: trei zile și trei nopți în care bucuria devine formă de rezistență
Uniunea Artiștilor Plastici din România face noi propuneri de evenimente vizuale, care se vor desfășura în săptămâna 7 - 13 iulie 2025
Muzică-Dans-Arte 08 Iulie 2025, 03:35

Uniunea Artiștilor Plastici din România face noi propuneri de evenimente vizuale, care se vor desfășura în săptămâna 7 - 13 iulie 2025

Două evenimente vizuale sunt progamate pentru luni, 7 iulie: De la ora 17:00 va avea loc vernisajul expoziției personale de...

Uniunea Artiștilor Plastici din România face noi propuneri de evenimente vizuale, care se vor desfășura în săptămâna 7 - 13 iulie 2025
Cea de-a IX-a ediție a Festivalului Strada Armenească – 1, 2, 3 august la Grădina Botanică din București
Muzică-Dans-Arte 08 Iulie 2025, 03:15

Cea de-a IX-a ediție a Festivalului Strada Armenească – 1, 2, 3 august la Grădina Botanică din București

Festivalul Strada Armenească revine între 1 și 3 august 2025 în Grădina Botanică „Dimitrie...

Cea de-a IX-a ediție a Festivalului Strada Armenească – 1, 2, 3 august la Grădina Botanică din București
Sport, glam, comedie, invitați speciali și mult zen la Electric Castle. Lista activităților de zi pe domeniul Banffy
Muzică-Dans-Arte 07 Iulie 2025, 12:49

Sport, glam, comedie, invitați speciali și mult zen la Electric Castle. Lista activităților de zi pe domeniul Banffy

Zilele de festival se anunță pline de aventuri electrice la castel. Din 16 în 20 iulie, participanții la Electric...

Sport, glam, comedie, invitați speciali și mult zen la Electric Castle. Lista activităților de zi pe domeniul Banffy
Ascultă live

Ascultă live

13:00 - 14:00
Concert de prânz
Ascultă live Radio România Cultural
13:15 - 15:00
Reporterii actualităţii în miez de vară
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
13:00 - 14:00
Français 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
13:10 - 15:00
VOCI DE ACASĂ (Redacţia militară)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
13:05 - 14:00
VIAȚA LA ȚARĂ
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
11:03 - 15:00
Pulsul zilei
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
11:03 - 18:00
PULSUL ZILEI
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
13:00 - 16:03
Știri
Ascultă live Radio România Timișoara FM
13:00 - 14:00
Emisiune în lb. germană
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru