Ascultă Radio România Cultural Live

PORTRET: Legendara soprană Hariclea Darclée, pe drumul de la faimă mondială la sărăcie

10 Ianuarie 2021, 06:50

Motto: „Cu o voce somptuoasă, rară, de soprană drammatico d’agilità, stăpânind secretele imuabile ale stilului, cu o linie de canto desăvârşită, dispunând de un temperament scenic ieşit din comun, ea a cucerit imediat la Paris admiraţia lui Gounod şi la Milano pe aceea a lui Verdi, odată cu ovaţiile nesfârşite ale publicului. În istoria muzicii, ea rămâne în primul rând prin impactul extraordinar pe care l-a avut asupra compozitorilor contemporani, aşa-zişii verişti din generaţia postverdiană. Nu mai puţin de 13 opere au fost scrise pentru vocea ei şi interpretate de ea cu un enorm succes. Unele au intrat în patrimoniul mondial al culturii, «Tosca» de Puccini, «La Wally» de Catalani, «Iris» de Mascagni” – Mariana Nicolesco despre Hariclea Darclée

Duminică, 10 ianuarie, se împlinesc 82 de ani de la trecerea la Domnul a cântăreţei de operă Hariclea Darclée, cea care a dominat scena lirică mondială vreme de trei decenii, la finalul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX, în plină efervescenţă culturală a Belle Epoque. Ea a fost numită ”privighetoarea Carpaţilor”, ”privighetoarea adorată”, ”măiastra pasăre de basm”, ”vocea începutului de secol”, ”cea mai mare cântăreaţă a zilelor noastre”, iar Enciclopedia dello Spettacolo a desemnat-o ”cea mai mare cântăreaţă a lumii timp de 25 de ani”.

Hariclea Haricli, pe numele său la naştere, a venit pe lume la 10 iunie 1860, la Brăila, fiind cel de-al treilea copil al moşierului de origine greacă Ion Haricli şi a Mariei Aslan, nepoata domniţei Mavrocordat.

Încă din copilărie, perioadă în care a fost la un pas de a muri de febră tifoidă, a studiat pianul în particular şi a luat lecţii de canto la pensionul Lobkovitz din Viena cu profesoara Marchesi, iar la Bucureşti a studiat cu profesoara de origine franceză Madame La Kerre.

În 1881, debutează într-un recital de canto, pe scena teatrului din Brăila, orașul său natal.

În februarie 1881, ea s-a căsătorit cu tânărul locotenent de artilerie Iorgu Hartulary – iubirea lor având să se stingă repede, din cauza viciilor lui Iorgu,  cărţile de joc, chefuri şi femei -, iar în 1886 pleacă la Paris, unde se luptă din greu cu neajunsurile, deși primea de-acasă câte 500 de franci pe lună. Nici măcar nașterea fiului ei, Ion, nu o abate din drum, continuând să ia lecții de canto, cu E. Duvernois de la Conservator.

Este remarcată de Charles Gounod, care îi încredințează rolul Margaretei din ”Faust”, în care avea să debuteze internaţional, la 14 decembrie 1888, pe scena Operei Mari din Paris.

Atunci s-a remarcat prin vocea sa excepţională, momentul prilejuindu-i consacrarea artistică internaţională. A obţinut astfel şi primul contract pentru un turneu european care avea să înceapă în vara anului 1889. Se pare că tot Gounod a fost acela care i-a sugerat adoptarea numelui Darclée.

În decembrie 1890, a interpretat pentru prima dată, pe scena Teatro alla Scala din Milano, rolul Chimenei, din ”Cidul” de Jules Massenet, spectacol la care a asistat însuşi marele compozitor italian Giuseppe Verdi. Avea să urce ulterior pe prestigioasa scenă milaneză de nu mai puţin de 120 de ori, în întreaga carieră.

Au urmat interpretări de succes pe marile scene ale lumii, la Paris, Berlin, Florenţa, Roma, Buenos Aires, Lisabona, Monte Carlo, New York sau Moscova.

Multe dintre partiturile care au devenit celebre, au fost special concepute pentru vocea sa excepţională, câteva dintre opere fiind: ”Condor” de Carlos Gomes (rolul Odulea, Teatrul Scala din Milano, 1891), ”I Rantzau” de Pietro Mascagni (rolul Luisa, premiera absolută la Teatro della Pergola din Florenţa, 1892), ”Cristoforo Colombo” de Alberto Franchetti (rolurile Isabella di Aragona, Ikuamota, Teatrul din Genova, 1892, ”Amy Robsard” de Isidor da Lara (rolul Amy Robsard, Opera din Monte Carlo, 1897), ”Hero e Lenadro” de Luigi Mancinelli (rolul Hero, Opera din Madrid, 1897), ”Iris” de Pietro Mascagni (rolul Iris, premiera absolută la Teatrul de Operă din Roma, 1898, apoi la Milano şi Bucureşti), ”Enoch Arden” de Alexis Catargi (rolul Ammie Lee, Teatrul Naţional din Bucureşti, 1904) sau ”Eidelberga mia” de Ubaldo Pachierotti (rolul Catnei, Teatrul Colon din Buenos Aires, 1909.

Mai mult, marele compozitor italian Giacomo Puccini a considerat-o pe Hariclea Darclée singura cântăreaţă care poate întruchipa perfect rolul Floriei în ”Tosca” şi la cererea ei, a adăugat operei aria ”Vissi d’arte, vissi d’amore”, distribuind-o în spectacolul de premieră din 14 ianuarie 1900, care a avut loc la Teatro Constanzi din Roma, alături de tenorul Emilio de Marchi şi baritonul Eugenio Giraldoni, cel care reprezenta marea ei dragoste.

Interpretările sale magistrale au fost mult influenţate de faptul că era o bună cunoscătoare a mai multor limbi străine – germană, franceză, italiană, spaniolă, engleză, greacă, rusă -, fiind deosebit de apreciată de mari compozitori, de la Verdi, Leoncavallo, Massenet, Catalani, Puccini. A interpretat alături de nume celebre precum Enrico Caruso, Titta Ruffo, Tamango sau sub bagheta dirijorului Arturo Toscanini, repertoriul ei cuprinzând peste 60 de titluri de opere ale unor celebri compozitori, între care: ”Romeo şi Julieta”, ”Norma”, ”Traviata”, ”Carmen”, ”Aida”, ”Wilhelm Tell”, ”Don Giovanni”, ”Manon”, ”Othello”, ”Tannhauser”, ”Tristan şi Isolda”, ”Boema”, ”Trubadurul”.

Între anii 1891-1910 a realizat numeroase turnee în România, publicul românesc având posibilitatea să aplaude vocea sa excepţională.

Trebuie spus că Hariclea Darclée s-a remarcat drept cântăreaţă de operă, însă în repertoriul său au figurat şi lieduri, oratorii, ba chiar şi romanţe, abordând şi lucrări inedite sau foarte rar cântate.

Din păcate nu s-au păstrat înregistrări pe discuri cu vocea Haricleei Darclée, ci doar două cântece românești: „Cântecul fluierașului” de George Stephanescu și „Vai mândruță dragi ne-avem” de Tiberiu Brediceanu înregistrate cu acompaniament de pian la o vârstă foarte înaintată, dar la care păstra intacte calitățile naturale și tehnice ale minunatei sale voci.

În plin apogeu al carierei sale artistice, casele de modă se luptau, aproape la fel ca în zilele noastre, pentru a-i concepe toaletele, iar doamnele din înalta societate copiau stilul vestimentar al artistei.

În mai 1918 se retrage definitiv de pe scenă, vocea sa începând să aibă probleme, ultimul spectacol susţinut fiind cel de la Teatrul Pergola din Florenţa.

Soprana Hariclea Darclée a primit mai multe decoraţii, între care Ordinul ”Bene Merenti”, clasa I, acordat de Carol I, şi distincţiile otomane ”Medalia Artistică” şi ”Marele Ofiţer al Sefakatului”.

În septembrie 1936, revine definitiv în România, cu intenţia de a preda la Conservator sau de a cânta pe scena Operei Române, în acelaşi timp dorindu-şi foarte mult să înfiinţeze şi o şcoală românească de canto, iniţiativă pentru care nu a găsit, însă, susţinere.

Hariclea Darclée a trecut la Domnul la 10 ianuarie 1939, la Bucureşti, în sărăcie şi uitare, fiind înmormântată la cimitirul Bellu, din fonduri furnizate de către Ambasada Italiei.

Revista Radio România, nr. 177, 5-11.06.2000

În anul 1960, regizorul Mihai Iacob a realizat filmul ”Darclée”, în care prezenta viaţa sopranei Hariclea Darclée, rolul acesteia fiindu-i atribuit Silviei Popovici, din distribuţie făcând parte şi Victor Rebengiuc, Marcel Anghelescu, Costache Antoniu, Cristea Avram, Geo Barton, Jules Cazaban, Ion Dichiseanu, Toma Dimitriu, Fory Etterle, Ion Manu, Ştefan Mihăilescu-Brăila, Amza Pellea, Eugenia Popovici. Remarcabila producţie avea să reprezinte, un an mai târziu, România la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes.

În anul 1995, la împlinirea a 135 de ani de la naşterea marii soprane, în oraşul natal al artistei, Brăila, a avut loc prima ediţie a Concursului Naţional de Canto ”Hariclea Darclée” la iniţiativa sopranei Mariana Nicolesco, evenimentul reprezentând un ”profund omagiu adus incomparabilei artiste, alături de speranţa renaşterii unei vechi tradiţii şi a unei mari pasiuni… muzica, şi mai cu seamă vocea umană”.

În anul 1997, în teatrul de excepţie în care viitoarea mare artistă debuta în 1881, la numai 21 de ani, avea loc Primul Concurs Internaţional de Canto ”Hariclea Darclée”, reunind 167 de concurenţi din 25 de ţări.

de Razvan Moceanu - RADOR

Filarmonica George Enescu ia atitudine împotriva violenței asupra femeii și a indiferenței față de această problemă
Muzică-Dans-Arte 25 Noiembrie 2025, 14:45

Filarmonica George Enescu ia atitudine împotriva violenței asupra femeii și a indiferenței față de această problemă

Filarmonica George Enescu  a luat astăzi atitudine publică împotriva violenței asupra femeii și a indiferenței...

Filarmonica George Enescu ia atitudine împotriva violenței asupra femeii și a indiferenței față de această problemă
Lise Vandersmissen - Harpa ca poveste, într-un concert-eveniment la Sala Dalles, în cadrul Musica Sine Tempore
Muzică-Dans-Arte 24 Noiembrie 2025, 21:21

Lise Vandersmissen - Harpa ca poveste, într-un concert-eveniment la Sala Dalles, în cadrul Musica Sine Tempore

Pe 25 noiembrie, de la ora 19:00, publicul din București este invitat la o călătorie sonoră hipnotică alături de LISE...

Lise Vandersmissen - Harpa ca poveste, într-un concert-eveniment la Sala Dalles, în cadrul Musica Sine Tempore
Human Scale încheie prezența României la Bienala de Arhitectură de la Veneția 2025. Catalogul oficial al proiectului este acum disponibil publicului
Muzică-Dans-Arte 24 Noiembrie 2025, 17:38

Human Scale încheie prezența României la Bienala de Arhitectură de la Veneția 2025. Catalogul oficial al proiectului este acum disponibil publicului

Expoziția Human Scale , proiectul care a reprezentat România la cea de-a 19-a ediție a Expoziției Internaționale de...

Human Scale încheie prezența României la Bienala de Arhitectură de la Veneția 2025. Catalogul oficial al proiectului este acum disponibil publicului
Samuel Lee, câștigătorul Concursului Malko (Danemarca), dirijează Triplul Concert de Beethoven la Sala Radio
Muzică-Dans-Arte 24 Noiembrie 2025, 16:15

Samuel Lee, câștigătorul Concursului Malko (Danemarca), dirijează Triplul Concert de Beethoven la Sala Radio

Un dirijor multipremiat internațional, trei dintre cei mai promițători tineri muzicieni români și unul dintre...

Samuel Lee, câștigătorul Concursului Malko (Danemarca), dirijează Triplul Concert de Beethoven la Sala Radio
Adrian Nicolae, invitat la cea de-a X-a ediție a Cozeriei • cu Ruxandra
Muzică-Dans-Arte 24 Noiembrie 2025, 13:37

Adrian Nicolae, invitat la cea de-a X-a ediție a Cozeriei • cu Ruxandra

Cozerie • cu Ruxandra este o inițiativă care ne adună în jurul unor oameni pe care îi admirăm sau pe care ar...

Adrian Nicolae, invitat la cea de-a X-a ediție a Cozeriei • cu Ruxandra
Pe 7 decembrie, Vioara și Enescu  la Ateneul Român – gală de Crăciun cu Gabriel Croitoru și discipolii săi. Invitat special, violonistul Liviu Prunaru
Muzică-Dans-Arte 24 Noiembrie 2025, 12:40

Pe 7 decembrie, Vioara și Enescu la Ateneul Român – gală de Crăciun cu Gabriel Croitoru și discipolii săi. Invitat special, violonistul Liviu Prunaru

Violonistul Gabriel Croitoru, fiica sa, Simina Croitoru, și cei doi discipoli, Paul Răducanu și Mircea Dumitrescu,...

Pe 7 decembrie, Vioara și Enescu la Ateneul Român – gală de Crăciun cu Gabriel Croitoru și discipolii săi. Invitat special, violonistul Liviu Prunaru
130 de ani de la nașterea Clarei Haskil – celebrarea unei legende a pianisticii internaționale la București
Muzică-Dans-Arte 24 Noiembrie 2025, 12:38

130 de ani de la nașterea Clarei Haskil – celebrarea unei legende a pianisticii internaționale la București

„Ascultând-o cum interpretează Mozart, îți dai seama cât de departe de adevăr suntem noi toți.” – Dinu Lipatti

130 de ani de la nașterea Clarei Haskil – celebrarea unei legende a pianisticii internaționale la București
În așteptarea lui Moș Crăciun
Muzică-Dans-Arte 24 Noiembrie 2025, 09:00

În așteptarea lui Moș Crăciun

În ultimii ani, în afara granițelor țării au apărut foarte multe biblioteci private pentru copii, entități...

În așteptarea lui Moș Crăciun
Ascultă live

Ascultă live

04:00 - 04:30
Timpul Prezent (reluare)
Ascultă live Radio România Cultural
04:05 - 04:53
Contracronometru
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
04:00 - 05:00
Français 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
04:00 - 05:00
reluare MAGAZIN RRI (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
04:00 - 06:00
FERMIER ÎN ROMÂNIA
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri