Yolanda Crețescu: „Copilul nu este un produs al nostru, nu este rezultatul sau oglinda eficienței sau bunei calități parentale”

15 Septembrie 2025, 16:11
„Primele săptămâni de școală sunt ca un maraton pentru creierul și corpul copilului, indiferent de vârstă.”
Psihoterapeuta Yolanda Crețescu, invitată în emisiunea Orașul vorbește, realizată de Daria Ghiu la Radio România Cultural, a vorbit despre provocările de la începutul anului școlar, diferența dintre obiectivele copiilor și cele ale părinților și cum putem construi o relație sănătoasă cu școala și temele.
Unul dintre primele lucruri la care părinții ar trebui să fie atenți nu este performanța academică, ci modul în care copilul se simte parte din colectiv.
„Un semn bun este atunci când copilul nostru ne vorbește despre «noi»: «noi am alergat în pauză, noi ne-am jucat, la noi în clasă s-a întâmplat asta...»Dacă menționează numele copiilor, colegilor - mai noi sau mai vechi-, dacă vorbește despre jucăriile pe care le-a întâlnit acolo, chiar și dacă ne spune ceva negativ, dacă l-a deranjat ceva, asta ne arată că el își construiește relații.”
Dacă însă copilul vorbește doar despre el la singular – „mie mi-a făcut”, „eu nu mă simt bine” – acesta poate fi un indiciu că îi este greu să-și găsească locul în grup.
Un alt subiect important abordat de Yolanda Crețescu este diferența dintre laude și încurajare.
„Noi îi spunem copilului: tu ești cel mai deștept, cel mai cuminte, cel mai curajos. Fără să ne dăm seama, îl facem dependent de validarea noastră și de excelență.”
În loc să se concentreze pe rezultate, părinții ar trebui să aprecieze procesul și efortul: răbdarea, perseverența, modul în care și-a gestionat sarcina.
La inevitabila intrebare «Cum gestionăm refuzul copilului de a-și face temele?», Yolanda Crețescu recomandă să oferim copilului opțiuni, să aleagă dacă își face temele înainte sau după cină, dacă are nevoie de ajutor sau doar de companie. Astfel, îi transmitem că avem încredere în capacitatea lui de a-și gestiona sarcinile.
„Temele sunt responsabilitatea copilului și este bine să o anunțăm, dar nu ca o amenințare sau ca un abandon, ci să-i spunem că le poate face acum sau, dacă vrea să-și ia un pic de odihnă, le poate face după cină, când alege el, pentru că prin alegere îi dăm acces la a avea responsabilitate.”
Activitățile suplimentare, combinate cu școala, pot duce la oboseală și nervozitate. Yolanda Crețescu atrage atenția că primele săptămâni de școală sunt „un maraton pentru creier și corp”.
„Trezitul devreme, concentrarea continuă, secvențierea timpului la 50 de minute cu 10 minute pauză, interacțiunea socială non-stop, sunt extrem de consumatoare. Și atunci oboseala și iritabilitatea sunt reacții normale la schimbarea aceasta majoră de ritm.”
Interviu realizat de Daria Ghiu în emisiunea Orașul vorbește, produsă de Gabriela Mitan Dulgheru și difuzată în fiecare zi de luni până vineri, de la ora 9.00, la Radio România Cultural.