Vocea umană și poveștile din spatele ei se aud doar la Radio România Cultural, cu Mihaela Soare
08 Iulie 2020, 06:12
Mihaela: La radio am ajuns din întâmplare. Am stat patru luni fără plată, ascultând opere.
Aici
 sunt poveștile celor mai minunate glasuri care au existat vreodată, spuse de
 Mihaela Soare, la Vocea umană, o
 emisiune despre “oamenii care cântă, despre viața lor cu muzica și dincolo de ea”, la Radio
 România Cultural. A studiat pianul de la șapte ani, dar și canto clasic, la
 Conservator  și are o slăbiciune pentru
 Puccini și operele lui. Se pregătea să devină profesoară  când o întâmplare i-a schimbat viața. Despre
 voci, muzică și ce se “ascunde” în spatele lor, povestește Mihaela Soare, în cele ce urmează:
Vocea umană se aude în fiecare zi, de luni până vineri,
 de la ora 16:30,
 la Radio România Cultural. Ce tipuri de voci se aud la tine în
 emisiune?
Voci
 frumoase, majoritar cultivate prin studii de muzică clasică. Vocea umană este o emisiune care vine
 dintr-un trecut radiofonic exclusiv operistic. Mulți ani a fost dedicată
 cântăreților, compozitorilor, teatrelor lirice  cu istoricul lor, marilor personaje,
 libretelor/poveștilor operei. N-au lipsit interviurile - uneori, exclusiv
 pentru Radio România Cultural - și noutățile discografice. Tot ce credeam că
 poate interesa publicul postului Radio România Cultural era  gândit în așa fel încât să îi satisfacă, cel
 puțin în parte, preferințele, așteptările. Totul era legat de operă. Răspunsul
 ascultătorilor a fost pozitiv într-o asemenea măsură încât credeam că va fi, în
 această formă, o emisiune care să dureze încă mulți ani.
Apoi
 a venit o zi în care, dintr-o discuție cu Radu Croitoru, managerul Radio
 România Cultural, s-a ivit o idee. Pentru mine, la început, provocatoare. Îmi
 era greu să cred că un public pretențios, cunoscător și fidelizat de ani buni
 va accepta ca emisiunea Vocea umană
 să se detașeze aproape total de pilonul principal, opera, și să treacă într-o
 zonă mult mai accesibilă publicului larg: musical, canzonete italiene, tangouri,
 chiar jazz, melodii de tot felul, încadrabile sau nu într-un anumit gen. Misiune
 nu imposibilă, dar dificilă.
 Puntea de legătură între ce fusese și ce
 trebuia să devină Vocea umană, nu
 putea fi alta decât  vocea și de aici am
 pornit. Astăzi, după câțiva ani, emisiunea este aproape radical schimbată, iar
 dacă rezistă încă după o ”revoltă” relativ scurtă a unor ascultători de operă
 de mare fidelitate însemnă că poate merge mai departe. Cu o singură și
 niciodată negociabilă alegere: aceea a valorii.
”Aproape”
 radical schimbată și nu total schimbată înseamnă ca am păstrat, totuși, ceva
 din vechiul format al emisiunii: dialogurile cu artiștii,mai tineri sau deja
 consacrați, români și străini.
Peste
 două decenii de discuții cu ei nu puteau ramâne într-un trecut, oricât de
 frumos materializat în emisiuni-Vocea
 umană sau altele. Oricând s-a întâmplat ceva demn de remarcat în viața lor
 artistică, în câteva minute sau una, două emisiuni, am vorbit cu ei. Mai ales
 cu artiștii români. Concursuri, premiere, albume, concerte ori alte evenimente
 importante din viața lor  și-au găsit loc
 aici și așa va fi mereu.
Am studiat pianul de la 7 ani și am cântat în toate
 corurile din școala generală și liceu, inclusiv la Conservator, unde am studiat
 și canto doi ani
Cum  alegi vocile?
 Ce te inspiră în alegerea unora în defavoarea altora?
Vorbind
 strict despre voci, singurul criteriu este calitatea glasului. În ce privește
 artiștii celebri sau foarte cunoscuți, aici n-a fost complicat deloc.
 Ascultându-i cântând de un sfert de secol în opere integrale, în concerte
 difuzate live ori în albume înregistrate în studio, am avut timp să le studiez
 în detaliu discografiile. N-am avut decât de ales. Asta, în primii ani. Cine nu
 cunoaște canzonetele italiene interpretate de Franco Corelli, Luciano
 Pavarotti, Nicolae Herlea? Este cineva care nu știe cum sună zarzuelele, cântecele
 spaniole interpretate de Placido Domingo? Sunt doar câteva nume. Lista completă
 se regăsește în emisiune. Sunt zeci de glasuri minunate pe care le cunosc,
 multe pe care le-am descoperit recent și cred că altele așteaptă.
Nu
 aleg în favoarea sau defavoarea unui cântăreț sau a altuia. Când ceva nu se
 potrivește, renunț. Am găsit și albume cu nume celebre pe care nu le-am difuzat
 pentru că vocea, stilul de cânt al cântărețului nu se potriveau cu muzica
 respectivă sau orchestrația nu era dintre cele mai reușite.
Vocile pe care le prezinți sunt insoțite și de o poveste
 sau mai multe care stârnesc curiozitatea ascultătorului. S-a intâmplat ca, în timpul
 muncii de documentare pentru un subiect din emisiune, să afli lucruri despre
 personalitatea aleasă care te-au surprins inclusiv pe tine?
Aproape
 întotdeauna prezentarea unui glas, a unui artist necesită o poveste. Dincolo de
 microfon este un om care te ascultă, întâmplător sau nu, iar dacă vrei să
 rămână cu tine până la sfârșitul emisiunii trebuie să îi oferi ceva care să
 merite așteptarea lui. O emisiune muzicală presupune muzică, în primul rând,
 dar cum o transmiți? Sec și rece, neimplicat? Cald, dar succint sau adăugând
 tot ce știi pentru ca cel care ascultă să fie mulțumit de ofertă, să te caute
 și a doua zi sau altădată?  
Eu
 sunt adepta unei povești care să cuprindă documentare, selectare de informație,
 pentru că nu poți oferi date de-a valma. Cât despre surprize, au existat de
 fiecare dată când am căutat mai adânc în biografia cântăreților, în
 interviurile lor scrise, audio/ video sau chiar în cele realizate special
 pentru Vocea umană cu artiști
 consacrați, nume mari ori tineri la început de drum.
 Multă bucurie imi aduc dialogurile cu tinerii
 noștri cântăreți. Este acolo, în tinerețea lor, un entuziasm care devine uneori
 molipsitor. Mulți sunt plecați din țară, cântă în toată lumea. Bucuria lor când
 ceva le reușește deplin, devine și a mea.Tristețile și dorul de țară, exprimate
 în cele mai variate, ”colorate”, plastice 
 mărturisiri, sunt puțin și ale mele. Am insistat să spun asta pentru că
 puține lucruri mi-au făcut mai multă plăcere, mi-au adus mai multă bucurie
 decât să asist la ”creșterea” lor artistică, să îi urmăresc ani de-a rândul, pe
 scenele românești și după ce își iau ”zborul” în lumea asta mare, frumoasă, complicată,
 bună și rea deopotrivă...lumea operei.
Revenind
 la documentarea pentru emisiune și surprizele ei... Nu știm chiar totul despre
 cei pe care îi prezentăm, nici nu trebuie, dar de fiecare dată când am
 descoperit  ceva nou, surprinzător
 uneori, s-a legat cumva mai bine și textul. Și muzica.
Vorbesc
 despre lucruri la care nu te aștepți în mod obișnuit:
 ca oamenii să vină cu confesiuni
 încărcate de emoție, să vorbească despre propriile  spaime - ale profesiei sau ale vieții - să
 depene istorii de familie de-a dreptul dramatice.  Am descoperit și hobby-uri dintre cele mai
 neobișnuite.
 Am aflat, direct de la sursă, ce înseamnă relaxarea,
 după săptămâni, luni de muncă la un album sau după o serie de spectacole: un
 tenor britanic lucrează cu entuziasm la construcția propriei case. Un altul face
 parte dintr-un club de vânătoare. O cunoscută soprană pictează cu mare talent
 și expune în galerii de artă. Un tenor legendar s-a ocupat, după încheierea
 carierei lirice, de investiția într-un hotel pe care l-a lăsat moștenire
 copiilor și mai toată lumea știe unde este, cum arată restaurantul  patronat de Placido Domingo... și tot așa.
Vocea umană, emisiunea,este plină de asemena povești.
Când ai început să fii fascinată de glasul uman? În ce
 împrejurări s-a întâmplat asta?
Întotdeauna
 mi-a plăcut vocea umană pentru că așa am crescut. Cu ea în casă. Cântând. În
 familia mea, în care mai toată lumea are auz muzical foarte bun sau chiar auz
 absolut (fratele meu și un nepot, dar am o bănuială că sunt mai mulți), s-a
 făcut muzică la mai multe instrumente. Eu am studiat pianul de la 7 ani, dar am
 cântat în duet, trio, cvartet și în toate corurile din școala generală, liceu,
 inclusiv în Conservator. Acolo  am
 studiat și canto doi ani, reușind  să
 trec, împotriva insistențelor profesoarei de specialitate, peste tentația de a
 renunța la pian și a studia canto clasic. Nu știu nici astăzi dacă a fost bine
 sau nu, dar pare că într-o formă sau alta, vocea umană m-a urmărit.
Nu
 este vorba de fascinația vocii, în termen generic. Este o bucurie sau mai
 degrabă o surpriză perpetuă pentru cât este de frumoasă (atunci când este!), pentru
 cum scoate din oameni cele mai ascunse emoții și, mai ales, pentru că așa
 frumoasă cum este vocea, prin muzică, te obligă la rigoare. Este o calitate în
 plus, care vine cu partea de rațiune, gândire și muncă, acolo unde pare că
 totul e un miracol și basta. 
Poate
 de aceea, pregătind emisiunea asta dedicată glasului omenesc, încă mă mai mir, mai
 ascut urechile, mă mai trezesc cu nodul în gât și reascult de câteva ori o voce
 pentru a fi sigură că ceea ce dau mai departe, prin radio, este autentic. Am
 ajuns la un moment, la un timp în care nu mai sunt impresionată de numele unui
 cântareț, ci de interpretarea lui. De felul în care știe să-și stăpânească “umorile”, avântul, trecând de la interpretare la artă. La
 sinceritate. Iar dacă un cântăreț mai este și cultivat (se aude!), rostește
 corect, știe să urce treptat o scală a emoției care te luminează a bucurie ori
 a lacrimă, înseamnă că ea, vocea  și ea, muzica,
 au făcut pentru  tine ce trebuie.
La radio am ajuns din întâmplare. Am stat patru luni fără
 plată, ascultând opere
Dar de radio, când ai început să fii fascinată? Când ai
 știut că vrei să faci asta?
Fascinată
 de radio sunt și acum! La început a fost mai degrabă uimire, entuziasm
 amestecate cu teamă. N-a fost o iubire la ”prima vista”, n-a fost o dorință
 precoce sau ascunsă, a fost o întâmplare. Dacă întâmplare este când te
 întâlnești cu cineva pe stradă și asta îți schimbă total drumul pe care ai
 plecat, liniștit. Îți schimbă destinul, pentru că n-am cum să evit să spun
 asta.
Pe
 scurt: am terminat Conservatorul (astăzi Universitatea Națională de Muzică din
 București), dosarul cu actele pentru încadrarea ca profesor la liceul ”George
 Enescu” era depus, aveam deja un an vechime ”în muncă”. Lângă Conservator am
 întâlnit o fostă colegă care deja lucra în radio (azi nu mai este în țară) și
 ea m-a întrebat dacă nu vreau  să văd dacă
 mi-ar plăcea  să devin redactor. Se
 înființa  Radio România Muzical. Directorul
 postului  era  Mihaela Doboș, căreia eu și alți colegi îi
 datorăm prea mult pentru a nu o aminti...Am venit deci la Radiodifuziunea
 Română, am stat patru luni fără plată ascultând opere, pentru că ”ținta” era
 secția de operă, am dat concurs, l-am luat cu nota maximă și asta a fost. Familia
 mea a aflat că nu voi mai fi profesoară la liceul ”George Enescu” abia după ce
 am arătat legitimația de redactor la radio. Reacția e ușor de bănuit.
Prima
 operă ascultată, cu libret, a fost ”Boema” de Puccini. Cred că am rămas, de
 atunci, cu o slăbiciune pentru italianul acesta minunat și operele lui. Așa am
 învățat și limba italiană, după libretele de operă ale lui Verdi și Puccini,
 într-o cabină în care aveam loc doar eu și două magnetofoane. Încercam să
 pronunț corect, cântând odată cu Mimi, Tosca, Mario, Violetta, Alfredo, Leonora,
 Cio-cio-san/Butterfly, Ducele de Mantua, Rigoletto...
Aici
 mă opresc puțin pentru un alt aspect. Am vorbit despre munca mea dar dincolo de
 ea mai este ceva: munca de echipă. La radio rareori ești singur, cel puțin la noi.
 Ideea, documentarea, alegerea muzicii țin de
 "singurătatea"realizatorului . Când intri însă în studioul de emisie nu
 mai ești doar tu, parte din emisiune depinde de o altă persoană: cea care face
 ca ceea ce ai gândit, lucrat ore în șir, să treacă de microfon și să ajungă la
 public. Oamenii aceștia "de la pupitrul tehnic" devin esențiali
 pentru reușita unei emisiuni. Cine sunt? Cei care s-au împrietenit cu Vocea umană, de când e ea în undă:
 Irina, Anca, Daniel, Ruxandra, Mihaela, Nicoleta, Paula, Cristina, Iulia... și
 mai sunt. De ce nu pot să nu scriu despre ei? Pentru că sunt oameni cu
 personalitate, cu idei, cu ureche muzicală și reacții rapide atunci când e
 nevoie, în direct. Pentru că îmi sunt alături de
 ani.
Pentru
Vocea
 umană lucrată pe îndelete, adică montajată, aici am fost norocoasă. 
De
 multe ori m-am împiedicat prin texte, prin cuvinte, de oboseală ori prea mult
 entuziasm. Uneori am întors o frază, contorsionându-i sensul și ea nu m-a lăsat
 așa. Alteori am vrut să fie ca mine și a fost ca ea. Este mereu cu mine acolo,
 în cabina 42 de la etajul 4. Calmă, zâmbitoare, fermă, răbdătoare, cu umorul
 "la purtător" ca și cum asta e starea ei naturală.
   Cu ea am lucrat prima mea emisiune
 prezentată  la un concurs, Prix Bohemia
 Radio de la Praga, acum 22 de ani. Tot cu ea am trecut, zile și nopți, prin
 Festivalurile "George Enescu" și zeci, sute de rubrici, interviuri,
 emisiuni. 
Vocea umană este și vocea ei. Nu o auziți, dar ea este acolo, iubind emisiunea, pe  cântăreții  pe care îi recunoaște imediat, descoperind,
 amândouă glasuri noi, minunate,  cântând
 uneori cu mine și cu Domingo, Pavarotti, Bocelli, Villazon, Florez și cu toate
 doamnele cu voci de aur, de argint sau alte metale prețioase. 
Ea
 este Gabriela Benescu  și nu e doar  vocea a doua, ilustratorul muzical. Este  cealaltă voce din duetul care realizează, în
 ultimii ani, Vocea umană. Este unul
 dintre profesioniștii de elită ai Radiodifuziunii Române.
 Și pentru asta, încă mă mai fascinează
 radioul. Pentru că  mi-a adus lângă mine
 asemenea oameni.
Care sunt vocile de care ai rămas îndrăgostită, peste
 ani?
Este
 prea mult spus ”îndrăgostită”. Sau prea puțin. Aici e vorba de o stare care
 depășește ”îndrăgosteala”și care înseamnă admirație, înțelegere, pasiune,  ceva care te însoțește până la capăt. Există
 voci pe care timpul n-a șters nici o urmă din bucuria inițială, cea a primei
 întâlniri. Sunt glasuri care încă mai pot susține doze mari de emoție, când mă
 reîntorc să le ascult. În ultimii ani tot descopăr, în albume sau spectacole pe
 care le putem asculta și vedea, în direct, oameni care cântă cu glasul, cu
 mintea, cu sufletul sau oameni care doar cântă. La cei din urmă nu mai revin
 pentru că am nevoie de timp pentru cei dintâi.
Voci
 care m-au impresionat? N-aș da nume pentru că ar fi nedreptatea prea mare față
 de cei care ar lipsi și apoi lista ar fi prea lungă.
Când sunt la volan și plouă, ascult muzică barocă. Atunci
 când e vară, soare, drum liber, cele mai bune prietene sunt canzonetele 
Care a fost prima emisiune radiofonică pe care ai
 făcut-o? 
Prima
 emisiune radiofonică a fost  cea mai
 interesantă, palpitantă, plină de emoții de nedescris, dintre toate câte am
 realizat. Asta e sigur. Nu mai știu exact ce era  dar cred că 
 primul lucru la m-am gândit, după ce s-a încheiat a fost, probabil...” nu
 mai fac niciodată așa ceva,o să scriu programe”. 
Cine
 lucrează emisiuni de radio... înțelege.
Dar primul invitat?
Nici
 vorbă să îmi mai aduc aminte de primul invitat... după aproape un sfert de
 secol de radio. Dar unul dintre primele interviuri cu un invitat important a
 fost cu tenorul Ludovic Spiess.
Au existat invitați în emisiunea ta în fața cărora ți-ai
 stăpânit cu greu emoția? Care au fost aceia?
Invitații
 sunt tot oameni.Cu cât am aflat  mai
 multe despre ei,înainte de emisiune,cu atât mi-a fost mai ușor să îmi stăpânesc
 ...nu emoția ci mai degrabă o anume energie care se cerea descărcată. O
 curiozitate care mai estompa dintr-un soi de freamăt pe care cred că l-au
 încercat majoritatea colegilor mei.
Apoi,
 există oameni care prin forța spiritului, prin bunătate, simplitate,
 generozitate te fac să uiți aura de glorie care îi înconjoară. Nu sunt mulți,
 dar sunt destui și  asta face ca totul să
 meragă mult mai ușor.
Am
 stat de vorbă cu muzicieni celebri,cunoscuți, cu vedete,staruri-stele sau cum
 mai vrem să îi numim,la Vocea umană
 în direct,în studioul de înregistrări, pe treptele din fața operei Bastille din
 Paris, în biroul directorului teatrului Scala din Milano,în culise  la Metropolitan Opera House din New York și
 în alte locuri,din cele ”normale” sau inedite.
Cred
 că singurul moment care m-a ”depășit” total n-a fost la Vocea umană ci la Sala Mică a Palatului,în primul ”meu” festival
 ”George Enescu”.
Eram
 la o repetiție pentru orchestră ,stăteam liniștită pe scaun,în mijlocul sălii
 și ridicând ochii,am vazut lângă mine pe Lordul Yehudi Menuhin.Cu toată
 aura  de legendă a domniei sale.Nu știu
 de unde am luat curajul de  a vorbi...dar
 cele câteva minute de dialog au rămas nu în memoria mea afectivă ci în ”caseta
 cu bijuterii” care există, probabil, în sufletul oricărui jurnalist. Acolo, printre
 întâlnirile cele mai prețioase dintr-o viață. Greu de găsit un alt OM de
 asemenea înălțime morală și spirituală ca Lord Menuhin...
Era,îmi
 place să cred, puțin din Enescu al nostru...acolo,lângă mine.
Cât despre  Vocea umană, ca emisiune despre glasuri și muzică, ea face apel la
 sensibilități ascunse,de multe ori, la confesiuni generatoare de emoții
 puternice,la amintiri răscolitoare,la bucurii explozive ori la regrete și
 tristeți tulburătoare.Unele dintre ele le cunoșteam din documentarea pentru
 emisiune dar cele mai frumoase mărturisiri,cele mai puternice, au venit întotdeauna
 de la dialogul viu,cu omul, artistul lângă mine.
Prin natura meseriei, asculți foarte multă muzică.  Îți place să o asculți într-un cadru anume sau
 o poți asculta oriunde te-ai afla sau orice ai face? 
Ascult
 muzică oriunde. Clasică, jazz, pop opera, lucrări celebre în interpretări
 originale, muzică pop. Când sunt la volan și plouă ascult muzică barocă. Atunci
 când e vară, soare, drum liber, cele mai bune prietene sunt canzonetele
 (italiene). De multe ori, după o zi obositoare în care am ascultat foarte multă
 muzică, binevenită este liniștea.
Dacă ar fi posibil să împrumuți pentru o zi o voce
 celebră, care te fascinează ori de câte ori o asculți, a cui ar trebui să fie?
Dacă
 aș putea face asta, aș împrumuta mai multe. Ar fi o scenă plină și aș cânta din
 zori și până-n noapte. Sunt prea multe voci frumoase și prea mult talent, suflet,
 spirit, prea multă muncă, iubire și tulburare în ele pentru a alege doar una.
Ce le-ai spune celor care n-au ascultat până acum Vocea
 umană? De ce ar fi bine să o facă?
Publicul
 este foarte diversificat în opțiuni, ca și radiourile. Se ascultă radio pentru
 ceva anume. Informație, muzică, dialog, politică. Radio România Cultural este o
 platformă de informare, cunoaștere și educare cu caracter specific. Aici se
 găsesc de toate. Sau aproape. 
Ce
 are Vocea umană? Muzică din toată
 lumea, cu artiști care au în majoritatea lor studii de muzică clasică. Adică
 tango, cântat de un bas-bariton celebru, Erwin Schrott. Canzonete, cu italieni de
 la Corelli, Bergonzi, Di Stefano sau cu cântăreți din toată lumea. Cântecele
 Spaniei, Portugaliei, Greciei, Braziliei, Canadei, melodii din Peru, Cuba, ca
 să nu mai vorbim despre moștenirea americană de nord, de la George Gershwin ori
 Irving Berlin și Cole Porter. Cât despre francezi, de la Zaz la soprana Natalie
 Dessay, de la Richard Cocciante la Michel Legrand, varietatea vocală este
 asigurată. Alți artiști? Andrea Bocelli, Mario Frangoulis, Alessandro Safina, Il
 volo, Luciano Pavarotti, Rolando Villazon, Bryn Terfel și Renee Fleming, Matteo
 Brancaleone, Alfie Boe, Michael Ball, Giorgia Fumanti, Emma Shapplin. Sunt doar
 niște nume, pentru o parte de public? Posibil. Rămâne să vedem dacă mesajul de
 dincolo de ele ajunge și are impact. Adică vocile lor și poveștile din spate.
Vocea umană este o emisiune de radio care ”curge” neîntrerupt la Radio România
 Cultural de ani buni. Mie mi-a adus un plus de cunoaștere despre oamenii care
 cântă, despre viața lor cu muzica și dincolo de ea. 
Cu
 ceva timp în urmă, a sunat la telefon în studio un tânar de vreo 17 ani, licean
 de pe lângă  Deva. Mi-a spus că ascultă
 și îi place. “Ce
 îți place?”. ”Muzica și ce povestiți... Eu nici nu știam că există  postul Radio România Cultural. O sa vă ascult
 și mâine.”
 Asta ”sună” a speranță.Că muzica și
 glasurile  frumoase te pot împrieteni cu
 orcine își lasă spritul liber .
Cam
 despre asta este vorba la Vocea umană.
Vocea
 umană se difuzează în fiecare zi, de luni până vineri, de la ora 16:30, la
 Radio România Cultural.








