Kip Thorne: ”Premiul Nobel ar fi trebuit acordat întregii echipe LIGO, adică celor peste 2500 de cercetători…”
25 March 2019
De la cinematografie la robotică
26 March 2019

ASTENIA DE PRIMĂVARĂ sau PRIMĂVARA ASTENIILOR

”Ziua în care Dumnezeu a creat speranța a fost probabil și cea în care a zămislit primăvara”. (Bern Williams)

Ce este astenia de primăvară?

Astenia este o slăbire generală a organismului cel mai bine descrisă ca o schimbare de dispoziție spre tristețe și neajutorare care poate antrena perturbări funcționale multiple tocmai la ieșirea din iarnă, cand sperăm ca vom identifica resurse să ne bucurăm că ”frigul” a trecut. 

Caracteristica este starea de oboseală – oboseală musculară, oboseală intelectuală (diminuarea atenției, dificultăți de concentrare, pierderea memoriei, încetineală în gândire) afectând în principal sfera psihică, fizică și sexuală. De asemenea se remarcă alterarea percepției mediului înconjurător (intoleranță la zgomote, la lumină, amețeli, vedere încețoșată), diminuarea vitalității fără manifestări depresive (lipsă de inițiativă, inhibiție, pierderea interesului, însingurare) și apariția sau accentuarea tulburărilor de somn.

Astenia afectează de obicei femeile și poate fi cauzată de faptul că organismul lor nu este în măsură să se adapteze la un nou mediu după ”efortul” trecerii prin condițiile impuse de iarnă. Mai mult, astenia se poate datora, de asemenea modificărilor hormonale și dietei care nu conține vitaminele și mineralele din alimente proaspete.

Împreună cu oboseala, în unele cazuri, astenia poate fi însoțită de stări melancolice sau în unele cazuri, de depresie ușoară. Aceasta are propriile simptome specifice care ne pot ajuta să o identificăm și să o prevenim. Unul dintre primele semne ale acestei condiții mixte este pierderea interesului pentru activitățile zilnice iar alte simptome care pot afecta calitatea vieții de zi cu zi pot fi: 

  • Tristețea nejustificată; 
  • Iritabilitatea și anxietate; 
  • Dificultatea de concentrare; 
  • Apetitul scăzut; 
  • Durerile de cap; 
  • Apatia; 
  • Epuizare; 

Remedii pentru astenia de primăvară 

Chiar dacă astenia dispare de la sine după câteva săptămâni, când organismul nostru se adaptează în final la noul sezon, există câteva modalități de a accelera procesul și de a preveni majoritatea simptomelor.

Cel mai simplu mod de a influența astenia primăverii este planul nostru de dietă – acesta ar trebui să includă alimente bogate în vitamina C și E, magneziu, fier și calciu. Prin urmare, o dietă de primăvară ar trebui să includă fructe și legume, nuci, alune sau migdale, pește și fructe de mare, precum și o doză echilibrată de produse lactate și un proces de hidratare consecvent. 

Pentru cei dintre noi care au o tendință spre a fii îngrijorați, stresați, excesivi obosiți – vouă vă recomand să petreceți mai mult timp în activități care să vă facă plăcere și să practicați sporturi de primăvară. Exercițiul moderat zilnic, mersul în aer liber, exercițiile de mers pe jos sau pe bicicletă și exerciții de fitness vă pot ajuta foarte mult în întărirea corpului prin activarea producției de serotonina. 

Astfel de activități împreună cu discuția cu un psihoterapeut vă vor ajuta să diferențiați simptomatologia unei depresii de cea a unei astenii de primăvară și să vă puteți astfel bucura de acest anotimp al renașterii. 

În loc de concluzie – Amintiți-vă de ceea ce vă face de obicei fericiți…. 

O carte bună, o plimbare în parc, sportul, vacanțele scurte sau pur și simplu un timp petrecut cu cei dragi pot fi cele mai bune remedii pentru simptomele asteniei de primăvară astfel încât să treceți prin  aceasta relaxați și conștienți de efortul de adaptare la care este supus organismul vostru acum…

Voi alegeți între a trece prin ”astenia de primăvară” sau prin ”primăvara asteniilor”….

Cartea recomandată astăzi este: 

”Ce-ar fi dacă ne-am inventa propria viata?” – Jacques Salome

Ce-ar fi daca ne-am inventa propria viata? – Jacques SalomeAceasta incercare de ancorare, de vigilenta si de coerenta poate fi o stimulare in vederea depasirii de sine, pentru a confirma ceea ce suntem toti: femei si barbati responsabili, constienti si deschisi la cea mai dificila libertate, aceea de a fi.www.libris.ro
  • Problemele de comunicare sunt adesea cauza nefericirii și a singurătății noastre. 
  • Cum înveți să păstrezi o relație importantă? 
  • Cum să te respecți în fiecare zi? 

Autorul propune, bazând-se pe bogata sa experiență în domeniul relațiilor interumane metode prin care ne putem reinventa viața, nu în funcție de ceilalți, ci de noi înșine și de adevăratele noastre aspirații. 

Pentru fiecare situație și întrebare, el sugerează piste și experiențe noi ce ne vor ajuta să ne reconstruim propria viață, să fim mai fericiți, oferindu-ne o extraordinară lecție de viață și de încredere. E un moment important de primăvară în care să decidem ”reinventarea ca și o renaștere”

Succes!

Roxana Alexandra POPA

Psiholog clinician și Psihoterapeut