Rodica Pătulea: Sunt foarte multe avantaje pe care copiii le câștigă lucrând în echipă: învață gândirea critică, investigația, dezbaterile, faptul că își exprimă părerea, faptul că ei găsesc soluții...
18 Iunie 2025, 20:26
Rodica Pătulea este profesor învățământ primar și coordonator proiecte și programe școlare și extrașcolare la Școala Gimnazială Lucieni din județul Dâmbovița (https://scoalalucieni.ro/) și face parte, alături de șoala ei, din proiectul Clicks On ACT (https://www.facebook.com/hashtag/proiectclicksonromania), un proiect european finanțat prin programul Erasmus+ și derulat, în România, de Asociația Volens (https://www.facebook.com/AsociatiaVolens). Proiectul ”sprijină elevii din ciclul gimnazial să înțeleagă mai bine fenomenul încălzirii globale și să poată contribui la aplicarea unor soluții de adaptare la schimbările climatice (...) și încurajează învățarea despre schimbările climatice, măsurarea amprentei de carbon a școlii și dezvoltarea unui plan de acțiune pentru reducerea emisiilor”, după cum se menționează în descrierea proiectului.
”Schimbările climatice, această temă care noi o abordăm încă de la ciclu primar și se continuă și la ciclu gimnazial, esteo temă de conștientizare a lor, de a-i forma pe ei responsabili”, spune Rodica Pătulea.
”Ținem foarte mult la educarea copiilor din punctul ăsta de vedere, al protejării mediului și am considerat că prin acest proiect vor fi mult mai conștienți și se vor implica și mai mult.
Ceea ce eu personal am apreciat a fost că proiectul a avut o altfel de abordare: atrecut de la abordarea clasică, de la partea de teorie care o facem pe la disciplinele noastre (...) la abordarea asta integrată, practică, de a calcula ei amprenta de carbon, de exemplu.Adică ne-am raportat la școală, a vizat, proiectul, exact mediul nostru școlar(...).
În prima dată am fost noi familiarizați cu proiectul, am văzut în ce constă fiecare etapă din proiect.După care, în faza a doua, a fost partea de teorie îmbinată cu activități practice, aceleactivități pe care le-am desfășurat noi cu copiii pe baza chiturilor și în manualul profesorului.Atunci ei, prin joc, prin activități au reușit și mai bine să înțeleagă aceste noțiuni. (...) Ar trebui să-i formăm, să-i responsabilizăm, să le dezvoltăm gândirea critică.Să știe să-și asume, să facă ceva pentru mediu.Și de aceea am zis, da, este un proiect frumos și trebuie să îl facem. (...)
Sunt foarte multe avantaje pe care copiii le câștigă lucrând în echipă. Învață gândirea critică, investigația, dezbaterile, faptul că își exprimă părerea, faptul că ei găsesc soluții...Așa, la nivelul lor, darcu siguranță că cei mari înțeleg mai bine lucrurile.”
Pe larg despre tot ce au învățat și făcut elevii Școlii Gimnaziale Lucieni până acum în acest proiect dar și ce mai urmează - în interviul acordat de Rodica Pătulea pentru emisiunea Știința 360, realizatoare Corina Negrea.