Culise sonore. Silviu Scrob, arhitectul invizibil al marilor festivaluri din România
18 Noiembrie 2025, 11:02
„A fost o întâlnire de destin.” Așa descrie Silviu Scrob începutul unei cariere care de peste două decenii îl plasează în culisele celor mai importante festivaluri din România. Invitatul Oanei Ciucă vorbește despre un domeniu puțin vizibil, dar esențial: managementul producției tehnice în artele spectacolului.
Totul a început în 2000–2001, când, ca voluntar la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, o întâlnire întâmplătoare l-a trimis la practică în Germania. „Mi-am descoperit pasiunea pentru producție tehnică… am furat meserie între 2001 și 2003 în Germania.” Revenit în țară, a devenit omul care transforma hale industriale, săli de sport, piețe sau pivnițe în spații capabile să găzduiască spectacole internaționale.
De atunci, Silviu a lucrat în managementul producției tehnice pentru: Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (15 ediții), ArtMania Festival, New Media – Electric Castle, Summer Well Festival și multe alte proiecte majore. A fost Director Tehnic pentru Sibiu – Capitală Culturală Europeană 2007 și Expert în Managementul Producției Culturale în echipa curatorială a Timișoara 2023.
Deși infrastructura culturală a orașelor s-a schimbat prea puțin, Silviu spune tranșant:
„Sibiu încă nu are nicio construcție de infrastructură culturală pornită de la zero… e o lipsă la nivel de oraș.”
Și extinde observația la nivel național: lipsa sălilor special construite îngreunează orice producție de amploare, crescând costurile și timpul de lucru.
Cariera lui a evoluat continuu, alimentată de rigurozitatea teatrului și de diversitatea spectacolelor cu care s-a confruntat: „Citind sute de ridere tehnice*, trebuia să inventăm spații în care să putem adapta acele spectacole.”
În paralel, pasiunea pentru muzică l-a dus la crearea Mosaic Jazz Festival, proiect în care a „inventat” până și săli temporare, atunci când orașul nu îi oferea niciun spațiu potrivit.
Ce îl motivează astăzi? Răspunsul e simplu și profund: „Dacă nu e ceva în interior, nu poți continua.”
Pasiunea, reziliența, mixul de tehnicieni și artiști din spatele scenei, dar mai ales publicul, „care îți dă înapoi o parte din energia investită”, sunt motorul unei profesii care cere anduranță și viziune.
* Riderul tehnic este documentul care precizează toate cerințele tehnice ale artiștilor, echipamentele de sunet și lumini necesare pentru ca spectacolul să se desfășoare în condiții optime.








