Ascultă Radio România Cultural Live

Ilustrată din Amsterdam - Van Gogh și Roulin

Intrarea în expoziția „Van Gogh şi Roulin”, Muzeul Van Gogh, Amsterdam Foto: Claudia Marcu

06 Octombrie 2025, 14:25

Există oare, în pictură, vreun poștaș mai cunoscut decât Roulin, prietenul lui Vincent van Gogh din Arles? Vincent a pictat nu mai puțin de 26 de portrete ale familiei Roulin: Joseph, Augustine și cei trei copii, Armand, Camille și Marcelle.

Sunt portrete pline de culoare ale unor oameni obișnuiți, care trăiau de pe o zi pe alta. Paisprezece dintre aceste pânze se află acum în Amsterdam, în proaspăta expoziție deschisă la Muzeul Van Gogh. Esența expoziției este această prietenie neașteptată dintre pictor și poștaș. Este pentru prima oară după 1900 când portretele sunt din nou împreună.

Primele elemente care întâmpină vizitatorul atunci când intră în expoziție sunt portretul lui Vincent, realizat la Paris, înainte de a ajunge la Arles, primul portret al lui Roulin, iar între ele, expus în premieră, scaunul din atelierul pictorului, pe care Roulin a stat atunci când i-a pozat. Acest scaun gol, așezat pe un soclu rotund între Vincent și Roulin și scos în evidență de un spot de lumină caldă, simbolizează parcă singurătatea lui Van Gogh în Arles.

Vincent ajunge în Arles în februarie 1888. Este fascinat de peisaje, însă își dorește foarte mult să picteze portrete. Descoperă repede că nu îi este deloc ușor să găsească modele dispuse să îi pozeze. Se apropie tot mai mult de poștașul său. Roulin era cel care îi expedia, desigur, pachetele și scrisorile, dar legătura dintre cei doi depășește acest cadru. Vincent și Roulin se întâlnesc des în Café de la Gare, unde poartă lungi conversații despre viață și
politică. Așa începe prietenia lor.

În octombrie 1888, Vincent îi scrie lui Theo despre „prietenul meu, poștașul”, care „trăiește mult prin cafenele și este cu siguranță mai mult sau mai puțin un băutor, și a fost așa toată viața lui. Dar… euforia lui este atât de naturală, atât de inteligentă, și apoi argumentează cu o amploare atât de largă, à la Garibaldi.”

Vincent este foarte atras de figura lui Roulin și își dorește să o imortalizeze pe pânză. Gheața este spartă la sfârșitul lunii iulie 1888. Iată cum îl descrie Vincent într-o scrisoare trimisă lui Theo:

„Acum lucrez cu un alt model, un poștaș într-o uniformă albastră cu garnituri aurii, o față mare și bărboasă, foarte socratic. Un republican furios, ca tatăl Tanguy. Un om mai interesant decât mulți alții.”

În acest portret, Roulin stă pe scaunul cumpărat de Vincent pentru Casa Galbenă.

V1.jpgV 2.jpg

Joseph Roulin, Vincent van Gogh, 1888. Foto: Museum of Fine Art Boston (stânga)

Joseph Roulin, fotografie din 1902, Foto: Van Gogh Museum (dreapta)

Până la sfârșitul lunii noiembrie 1888, Vincent reușește să picteze portretele întregii familii Roulin. Mezina, Marcelle, are doar patru luni când pozează în brațele mamei sale, Augustine. Compoziția amintește de un tablou al lui Frans Hals, unul dintre maeștrii secolului al XVII-lea, pe care Vincent îl admira atât de mult.

V 3.jpgV 4.jpg

Augustine şi Marcelle Roulin, Vinecent van Gogh, 188. Foto: Philadelphia Museum of Art (stânga)

Catharina Hooft cu doica ei, Frans Hals, 1619/20. Foto: Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie (dreapta)

Marcelle, cu pumnii strânși, ochii mari și obrajii bucălați, apare în cinci pânze: în două alături de mama ei și în trei singură. Portretele Augustinei sunt cunoscute sub numele La Berceuse.

Trei dintre cele cinci variante pictate de Vincent se află astăzi în expoziția de la Muzeul Van Gogh. Nu sunt copii, ci repetiții ale aceluiași subiect. Aceste repetiții, pe care le regăsim nu doar în cazul portretelor, ci și al peisajelor, erau foarte importante pentru pictor. Îi ofereau posibilitatea să se perfecționeze în lipsa modelului, așa cum se întâmpla, de exemplu, cu floarea-soarelui în afara sezonului. Știm că Van Gogh refuza să picteze din imaginație. Repetițiile, însă, au avut și un rol esențial în diseminarea operei sale.

Imagine cu La Berceuse din expozitia Van Gogh si Roulin. Foto: Claudia Marcu

Designul expoziției oferă vizitatorului o experiență intimă. Culorile diferite ale pereților și lumina caldă pun în valoare portretele familiei Roulin. Dai binețe unor priviri care nu îmbătrânesc.

O altă premieră a expoziției sunt scrisorile lui Roulin către Van Gogh. Corespondența dintre cei doi a continuat și după ce Roulin a fost transferat din Arles la Marsilia, dar și după plecarea lui Vincent din Arles. Mai mult decât atât, Roulin a ținut legătura și cu alți membri ai familiei Van Gogh. Lui Theo îi scrie că este îngrijorat de starea pictorului după episodul urechii tăiate, iar pe Willemien, sora lui Vincent, o asigură, în ianuarie 1889, că Vincent este
bine și că au petrecut împreună o zi întreagă.

Fiecare membru al familiei Roulin a primit cadou câte un portret, un gest prin care pictorul și- a răsplătit modelele. În scrisorile trimise din Marsilia, Roulin îi mulțumește lui Vincent pentru aceste tablouri și mai ales pentru propriul portret, care îi aduce bucurie familiei rămase în Arles.

„Mulțumită ție”, scrie Roulin, „în fiecare zi Marcelle spune bună dimineața și noapte bună portretului meu.”

La zece ani după moartea pictorului, Roulin vinde portretele primite de la Van Gogh, împreună cu două peisaje din Saint-Rémy și o natură moartă pictată în Arles. Pentru toate cele opt tablouri, primește în total 450 de franci. Negustorul de artă parizian Ambroise Vollard profită de ignoranţa lui Roulin, care, fără îndoială, nu știa că, la acel moment, fiecare tablou în parte valora cel puțin cât suma primită pentru toate opt.

V1.jpgV 6.jpg

Joseph Roulin, Vincent van Gogh, 1888. Foto: Museum of Fine Art Boston (stânga)

La Berceuse, Vincent van Gogh, 1889. Foto: Museum of Fine Arts Boston (dreapta)

V 7.jpgV 8.jpgV 9.jpg

Armand Roulin, Vincent van Gogh, 1888. Foto: Museul Boijmans van Beuningen (stânga)

Camille Roulin, Vincent van Gogh, 1888. Foto: Muzeul Van Gogh (mijloc)

Marcelle Roulin, Vincent van Gogh, 1888. Foto: Muzeul Van Gogh (dreapta)

Când le vezi împreună, nu poți să nu te gândești la o altă familie pictată de Van Gogh, în Nuenen, în 1885: Mâncătorii de cartofi, un portret de grup al unei familii adunată seara acasă, luminată doar de lampa care atârnă deasupra mesei.

Mâncătorii de cartofi,, Vincent van Gogh, 1885. Foto: Muzeul Van Gogh, Amsterdam

Cele 26 de portrete ale familiei Roulin se află astăzi în colecții din întreaga lume, majoritatea muzeale. Doar două dintre acestea sunt în colecția Muzeului Van Gogh: Camille Roulin (1888) și Marcelle Roulin (1888).

Autor: Claudia Marcu

Notă: expoziția este deschisă până pe 11 ianuarie 2026

Evanghelia în era algoritmilor - cum se transformă credința în epoca digitală
Orașul vorbește 03 Octombrie 2025, 11:00

Evanghelia în era algoritmilor - cum se transformă credința în epoca digitală

  Într-o lume dominată de algoritmi și rețele sociale, nici credința nu a rămas în afara transformărilor....

Evanghelia în era algoritmilor - cum se transformă credința în epoca digitală
Pop It Out Loud - Metal Gear Solid_Volumul II
Orașul vorbește 02 Octombrie 2025, 17:25

Pop It Out Loud - Metal Gear Solid_Volumul II

În 2001, Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty se lansa pe PlayStation 2 și ridica miza pentru franciză într-un mod...

Pop It Out Loud - Metal Gear Solid_Volumul II
„Nostalgia pentru un viitor care încă nu există” – sau cum ar putea arăta Bucureștiul de mâine
Orașul vorbește 02 Octombrie 2025, 15:00

„Nostalgia pentru un viitor care încă nu există” – sau cum ar putea arăta Bucureștiul de mâine

Cum ar fi dacă Bucureștiul, orașul sufocat de mașini și beton, s-ar transforma într-un spațiu prietenos cu oamenii,...

„Nostalgia pentru un viitor care încă nu există” – sau cum ar putea arăta Bucureștiul de mâine
„Legături chimice”, la Faber Timișoara – designul întâlnește industria
Orașul vorbește 02 Octombrie 2025, 11:49

„Legături chimice”, la Faber Timișoara – designul întâlnește industria

La Faber Timișoara este deschisă expoziția „Legături chimice”, cel de-al treilea episod al programului...

„Legături chimice”, la Faber Timișoara – designul întâlnește industria
Elvira Lupșa: „Muralele sunt o formă foarte accesibilă de a aduce arta contemporană la un public divers, de la oameni vârstnici la copii, fără ca aceștia să facă vreun efort”
Orașul vorbește 01 Octombrie 2025, 13:50

Elvira Lupșa: „Muralele sunt o formă foarte accesibilă de a aduce arta contemporană la un public divers, de la oameni vârstnici la copii, fără ca aceștia să facă vreun efort”

  Între 3 și 5 octombrie are loc o nouă ediție a  Bucharest Street Art Festival , eveniment care aduce...

Elvira Lupșa: „Muralele sunt o formă foarte accesibilă de a aduce arta contemporană la un public divers, de la oameni vârstnici la copii, fără ca aceștia să facă vreun efort”
Cultura la farfurie. „Ceea ce ne sperie astăzi, mâine poate deveni banal” – Adriana Sohodoleanu
Orașul vorbește 01 Octombrie 2025, 13:09

Cultura la farfurie. „Ceea ce ne sperie astăzi, mâine poate deveni banal” – Adriana Sohodoleanu

Cum se schimbă alimentația în timp și cum se raportează oamenii la noutăți culinare? În...

Cultura la farfurie. „Ceea ce ne sperie astăzi, mâine poate deveni banal” – Adriana Sohodoleanu
Istoria Conservatorului și moștenirea Silviei Șerbescu, reunite într-un festival
Orașul vorbește 01 Octombrie 2025, 13:01

Istoria Conservatorului și moștenirea Silviei Șerbescu, reunite într-un festival

Ziua Internațională a Muzicii, instituită de Consiliul Internațional al Muzicii pentru a celebra diversitatea expresiilor...

Istoria Conservatorului și moștenirea Silviei Șerbescu, reunite într-un festival
Diploma Show 2025: record de artiști și idei la cel mai mare festival al noii generații
Orașul vorbește 30 Septembrie 2025, 16:11

Diploma Show 2025: record de artiști și idei la cel mai mare festival al noii generații

Între 3 și 12 octombrie, la Hanul Gabroveni din București are loc  Diploma Show , cel mai amplu festival dedicat...

Diploma Show 2025: record de artiști și idei la cel mai mare festival al noii generații
Ascultă live

Ascultă live

18:30 - 18:55
Spre casă
Ascultă live Radio România Cultural
18:20 - 19:00
INTERPELARI PARLAMENTARE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
18:30 - 18:56
الفترة الثانية
Ascultă live Radio România Internaţional 1
18:30 - 19:00
Parlamentul în direct sau Actualitatea în dezbatere (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
18:30 - 18:56
Srpska redakcija prva emisija
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
17:10 - 19:00
FERMIER ÎN ROMÂNIA
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
15:05 - 19:00
Sens unic
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
15:03 - 19:00
Sens Unic
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
16:03 - 18:45
Sens unic
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri