Ascultă Radio România Cultural Live

Gilda Lazăr, director de comunicare JTI România: „Doar prin cultură putem să ne diferenţiem”

09 Aprilie 2017, 18:20

Noism, cea mai importantă companie de dans contemporan din Japonia, a prezentat în premieră internațională, pe 5 și 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Radu Stanca din Sibiu, în cadrul Întâlnirilor JTI, „The Match Seller’s Tale- Passacaglia”, în avanpremiera FITS 2017. Turneul Noism în România, care a debutat la București cu spectacolul „La Bayadere- Țara Iluziilor” a avut loc la inițiativa Japan Foundation, cu sprijinul Ambasadei Japoniei, Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu și al Fundației Art Production.

„A face afaceri nu înseamnă nimic altceva decât a avea o serie de întâlniri cu oamenii, cu natura, cu arta...” Această filozofie a Japan Tobacco reprezintă conceptul „Întâlnirilor JTI”, explică Gilda Lazăr,  director de comunicare JTI România.

Cum a început seria „Întâlnirile JTI” şi care a fost prima companie pe care aţi adus-o la Bucureşti?

Această minunată poveste a început în anul 2000 când am adus la Bucureşti, Béjart Ballet Lausanne. Având o afinitate deosebită faţă de publicul român, maestrul Maurice Béjart a fost cel care a ales spectacolul pentru Bucureşti. Noi căutam un eveniment prin care să marcăm schimbarea identităţii corporaţiei, dintr-o companie americană deveneam una japoneză şi în locul unui nume care să exprime ceva, aveam doar trei iniţiale, JTI. Am primit oferta de a aduce în România compania Béjart, iar evenimentul a fost un succes.

Timp de doi ani n-am mai adus balet la Bucureşti, ci muzică clasică. Dar impactul n-a mai fost acelaşi, prin urmare, ne-am reîntors la dans şi de atunci am continuat să prezentăm în fiecare an la Bucureşti, câte o companie importantă.

Întâlnirile JTI  au găzduit de-a lungul anilor dansatori, coregrafi şi trupe de balet celebre: Tango Pasion, Baletul din Monte Carlo, Sylvie Guillem şi Russell Maliphant şi Akram Khan Company, sunt doar câteva exemple. De unde acest interes pentru dansul contemporan?

Cred că a fost mai degrabă o întâmplare fericită. Unul dintre spectacolele mele preferate a fost cel susţinut de Sylvie Guillem care timp de 45 de minute a ţinut sala încremenită. Un alt spectacol formidabil a fost „Dunas” cu Sidi Larbi Cherkaoui şi Maria Pages. Toate au fost deosebite, dar până la urmă ţine de structura fiecăruia. Nu pot să spun că n-a fost Cullberg foarte bun, dar îl prefer pe Mats Ek dansând. Au fost spectacole neaşteptate  pentru publicul român şi care după aceea au creat şcoală. Prima dată la Bucureşti Tango Passion a venit la „Întâlnirile JTI”, apoi tangoul a devenit o modă în România. Iar flamenco a renăscut în urma show-ului lui Joaquín Cortés, prima lui venire în ţara noastră.

Au fost ani în care am putut să ducem întâlnirile şi la Chişinău, la Sibiu şi la Cluj. De fiecare dată apar noutăţi, nu ne repetăm şi încercăm să ne autodepăşim de la o ediţie la alta.

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, TIFF-uL şi Festivalul Enescu sunt doar câteva dintre evenimentele cu care JTI s-a asociat de-a lungul anilor. Ce-au însemnat pentru corporaţie aceste parteneriate?  

Dacă e vorba despre evenimente culturale, ne-am asociat întotdeauna cu evenimente premium, evenimente de top. Am încercat să aducem ce e mai bun la Bucureşti şi pentru publicul din România prin parteneriatele pe care le-am avut şi prin care am putut să promovăm evenimentele împreună cu Radio România şi Televiziunea Română.

Cu Festivalul Enescu am avut un parteneriat care a durat trei ediţii. Ne-am fi dorit să continue dar din nefericire, dansul şi opera au fost scoase din programul festivalului . Cu toate acestea, au existat excepţii, chiar în ediţia trecută, Gigi Căciuleanu Romania Dance Company a avut premiera la Teatrul Mic şi a fost inclus în festival. Din nou, anul acesta Gigi Căciuleanu va avea o premieră în cadrul festivalului, un spectacol dedicat Mayei Plisetskaya, pe muzica soţului ei, Rodion Shchedrin care sperăm să ajungă la Bucureşti.

Când ne referim la JTI, vorbim de asemenea, despre investiţii în domeniul social adresate bătrânilor, investiţii în domeniul cultural, dar mai ales, în domeniul valorificării moştenirii japoneze. Cum reușiţi să aduceţi în România acel ceva din spiritul japonez?

Colaborarea cu Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a început sub auspicii japoneze. Atunci când în România a venit împăratul teatrului kabuki,  Nakamura Kanzaburo al 16-lea, ambasada a solicitat sprijin pentru că nu e uşor să aduci kabuki la o asemenea distanţă de Japonia. Dar mai ales e foarte dificil să aduci persoana care reprezintă un adevărat tezaur pentru cultura japoneză.  A fost momentul când ne-a prins magia festivalului. Nu se poate să intri în contact cu cei de la Sibiu, cu directorul festivalului, Constantin Chiriac şi să nu rămâi aproape de ceea ce se întâmplă acolo. De 8 ani suntem parteneri speciali ai Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, festival la care şi guvernul japonez contribuie nemijlocit. În fiecare an sunt trupe care vin la Sibiu, dar şi foarte mulţi voluntari japonezi.

Japonia se diferenţiază mai ales prin tradiţionalitatea specifică a culturii sale, dar este în acelaşi timp racordată la cultura universală. În ultima sută de ani, aceste eforturi au fost intensificate, iar Japonia are şi dans contemporan. Această companie NOISM care poate fi cumva asimilată cu dadaism-ul, numai că noul vine de la altceva, este cea mai cunoscută companie de dans contemporan din Japonia care are un teatru propriu. Iar regizorul Jo Kanamori a studiat la rândul său dans cu Maurice Béjart. Ne întoarcem mereu la Béjart care e un fel de înger păzitor al Întâlnirilor JTI.

După ce a prezentat la Bucureşti spectacolul „La Bayadere”, Noism, cea mai importantă companie niponă de dans contemporan a ajuns la Sibiu cu un spectacol care s-a jucat pentru prima oară în afara Japoniei. Spuneaţi că a fost unul dintre evenimentele cel mai greu de organizat. De ce?

Noi suntem foarte fericiţi că lucrăm cu profesionişti adevăraţi . Lucrăm de la început cu Fundaţia Art Production, iar Silvia Ghiaţă a fost consilierul nostru. Ei ne-au prezentat de fiecare dată mai multe variante şi am ales în cunoştinţă de cauză discutând cu ei, iar toată partea de organizare a revenit Fundaţiei Art Production. Anul acesta a fost un proiect mai complex, sponsorizat doar parţial de JTI, cei mai mulţi bani fiind de la Japan Foundation, a trebuit să ne implicăm mai mult în organizare şi să ţinem permanent legătura cu ambasada şi cu cei de la fundaţie.

În continuare există o nevoie acută de susţinere în cultură. Care este mesajul pe care JTI doreşte să-l transmită prin toate aceste asocieri?

Există într-adevăr o nevoie de a investi în cultură, în calitate şi în frumos. Investitorii încă mai pot să găsească domenii de nişă prin care îşi pot singulariza companiile. Din păcate, situaţia nu s-a schimbat foarte mult, iar bugetul alocat culturii nu este suficient. Prin cultură putem să ne diferenţiem şi doar prin cultură putem să creştem şi să ne dezvoltăm altfel.

Când aţi demarat primele programe de responsabilitate socială corporate nu exista un concept bine conturat în România. V-aţi gândit la riscuri atunci când aţi ales să vă implicaţi în astfel de evenimente?

Da şi nu, pentru că alegerea aparţine fiecăruia, celui care investeşte şi care e obligat într-un fel să se înconjoare de consilieri care să-l ajute să facă alegerea corectă. Este un risc pentru că uneori domeniile nu sunt cunoscute, poate de aceea investiţiile cele mai mari au fost făcute pe căi bătătorite, în evenimente care puteau să aducă audienţă. Este vorba despre evenimente de masă, dar care nu se ridicau întotdeauna la nivelul aşteptărilor. În cazul nostru, am ales un domeniu de nişă, dansul contemporan. A fost un risc mare, dar de-a lungul anilor s-a dovedit că am ales corect pentru că oamenii sunt din ce în ce mai educaţi în acest domeniu. Sunt foarte mulţi tineri care vin la Întâlnirile JTI. Întotdeauna repetiţiile generale sunt cu public şi sunt deschise pentru studenţi. A fost o alegre fericită şi considerăm că în aceşti 18 ani, gustul publicului român pentru dansul contemporan s-a dezvoltat.

Hannah O’Neill, prim-balerină Étoile la Opera Ganier din Paris, va dansa pe scena Sălii Palatului în „Balanchine’s Legacy”
Muzică-Dans-Arte 19 Noiembrie 2025, 18:50

Hannah O’Neill, prim-balerină Étoile la Opera Ganier din Paris, va dansa pe scena Sălii Palatului în „Balanchine’s Legacy”

Remarcabila Hannah O’Neill , prim-balerină Étoile la Opera Garnier din Paris , va dansa, în premieră...

Hannah O’Neill, prim-balerină Étoile la Opera Ganier din Paris, va dansa pe scena Sălii Palatului în „Balanchine’s Legacy”
Un portret de Gustav Klimt, vândut la licitație cu 236 de milioane de dolari | VIDEO
Muzică-Dans-Arte 19 Noiembrie 2025, 08:37

Un portret de Gustav Klimt, vândut la licitație cu 236 de milioane de dolari | VIDEO

Tabloul a devenit a doua cea mai scumpă operă adjudecată vreodată la licitație.

Un portret de Gustav Klimt, vândut la licitație cu 236 de milioane de dolari | VIDEO
„Micul Prinț” și trei variante de concerte de Crăciun, la mijlocul lunii decembrie în toată țara
Muzică-Dans-Arte 18 Noiembrie 2025, 18:36

„Micul Prinț” și trei variante de concerte de Crăciun, la mijlocul lunii decembrie în toată țara

„Micul Prinț”, colinde cu Fuego și Ștefan Hrușcă și o ediție extinsă a „Regalului Vienez”...

„Micul Prinț” și trei variante de concerte de Crăciun, la mijlocul lunii decembrie în toată țara
Cristian Mandeal și discipolul său, Petru Pane, în premieră la Pitești în concertul „Ucenic și vrăjitor”, pe 20 noiembrie
Muzică-Dans-Arte 18 Noiembrie 2025, 14:55

Cristian Mandeal și discipolul său, Petru Pane, în premieră la Pitești în concertul „Ucenic și vrăjitor”, pe 20 noiembrie

Renumitul dirijor Cristian Mandeal și discipolul său, Petru Pane , vor împărți pupitrul Orchestrei Simfonice a...

Cristian Mandeal și discipolul său, Petru Pane, în premieră la Pitești în concertul „Ucenic și vrăjitor”, pe 20 noiembrie
Eveniment rar în muzica clasică: Cinci concerte Saint-Saëns într-o singură reprezentație
Muzică-Dans-Arte 17 Noiembrie 2025, 14:43

Eveniment rar în muzica clasică: Cinci concerte Saint-Saëns într-o singură reprezentație

Pe 22 noiembrie 2025, Sala Radio găzduiește un eveniment muzical excepțional: tânăra pianistă Miruna Maciuca , studentă...

Eveniment rar în muzica clasică: Cinci concerte Saint-Saëns într-o singură reprezentație
„Spărgătorul de nuci”, „Callas – Oana Pellea”, „Don Giovanni” și „Povestirile lui Hoffmann”, în a doua parte a lunii noiembrie pe scena Operei Naționale București
Muzică-Dans-Arte 17 Noiembrie 2025, 00:45

„Spărgătorul de nuci”, „Callas – Oana Pellea”, „Don Giovanni” și „Povestirile lui Hoffmann”, în a doua parte a lunii noiembrie pe scena Operei Naționale București

Săptămâna 19 – 23 noiembrie deschide cortina Operei Naționale București către lumi contrastante, dar la fel de...

„Spărgătorul de nuci”, „Callas – Oana Pellea”, „Don Giovanni” și „Povestirile lui Hoffmann”, în a doua parte a lunii noiembrie pe scena Operei Naționale București
Festivalul Internațional „Serile de chitară”, ediția a XII-a - „Jeux de Miroirs”
Muzică-Dans-Arte 17 Noiembrie 2025, 00:30

Festivalul Internațional „Serile de chitară”, ediția a XII-a - „Jeux de Miroirs”

Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional „Serile de chitară” ( www.seriledechitară.ro ), intitulată...

Festivalul Internațional „Serile de chitară”, ediția a XII-a - „Jeux de Miroirs”
Concertul Extraordinar de Anul Nou, ediția a XII-a: Viena, La Belle Époque
Muzică-Dans-Arte 14 Noiembrie 2025, 10:48

Concertul Extraordinar de Anul Nou, ediția a XII-a: Viena, La Belle Époque

Fundația Calea Victoriei și Opera Națională București organizează duminică, 4 ianuarie 2026 , de la ora 19:00 , Concertul...

Concertul Extraordinar de Anul Nou, ediția a XII-a: Viena, La Belle Époque
Ascultă live

Ascultă live

19:00 - 21:00
Stagiunea Muzicală Radio
Ascultă live Radio România Cultural
20:05 - 20:30
Antena partidelor parlamentare
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
20:00 - 21:00
English 2
Ascultă live Radio România Internaţional 1
20:00 - 21:00
ÎN DIRECT ROMÂNIA, ÎN DIRECT LUMEA ROMÂNEASCĂ (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
20:00 - 20:26
Óęđŕżíńüęŕ 2
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
20:10 - 22:00
DEDICAȚII MUZICALE
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
19:03 - 21:00
Pasaj urban - Dialoguri multiculturale
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
20:00 - 21:00
Emisiune în lb. maghiară
Ascultă live Radio România Timișoara FM
19:03 - 21:00
Școala pământului
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri