Ascultă Radio România Cultural Live

Festivalul Enescu 2017. Forumul Internaţional al compozitorilor. Interviu cu compozitorul Rolf Martinsson

16 Septembrie 2017, 09:31

Rolf Martinsson, venit pe lume în 1 mai 1956 în Suedia, a studiat compoziţia la Academia de Muzică din Malmö şi la Universitatea din Lund, avându-i profesori pe Brian Ferneyhough, Sven-David Sanstrom, pe Hans Eklund şi pe Sven-Eric Johanson, între alţii. Începând din anul 1987 predă compoziţie, iar din 2002 este director artistic (responsabil cu muzica nouă) al Orchestrei Simfonice din Malmö. Martinsson are în portofoliul său creaţii orchestrale, concerte, muzică de cameră şi corală, dar şi muzică pentru teatru radiofonic. În toamna lui 2017 vine la Bucureşti pentru a susţine o conferinţă, dar şi pentru a-şi prezenta o creaţie muzicală: piesa simfonică "Open mind". Cum îşi descrie limbajul muzical, cum şi când a ajuns să-şi cunoască propria voce creatoare, dar şi de ce orchestraţia joacă un rol major în partiturile sale - iată câteva dintre temele discuţiei noastre telefonice.

Sunteți invitat să participați la Forumul Internațional al Compozitorilor, în cadrul Festivalului Internațional George Enescu. Veți susține, cu acest prilej, o conferință, intitulată Ars poetica. Spuneți-ne, care sunt ideile principale pe care le veți expune?

Voi vorbi, de fapt, despre două lucruri diferite - prima temă este "Cum se scrie un concert astăzi, compunerea Concertului pentru clarinet". Eu am scris un astfel de concert pentru Martin Fröst, un renumit muzician suedez, cu care am avut o colaborare foarte strânsă. Așa că voi vorbi despre importanța colaborării cu instrumentistul în timpul creării partiturii. A două temă este "Integrare versus eclectism. O schimbare de mentalitate în compoziție". Aici voi vorbi despre libertatea pe care o ai, în calitate de compozitor, de a-ți asuma riscuri și a scrie în propriul limbaj muzical. Atunci când ești tânăr și studiezi ești legat, blocat, într-un fel, de profesori și de părerile celor din jur. Dar atunci când ai scris deja multă muzică aduni propriile experiențe și asta îți oferă o altă perspectivă. Asta face diferența dintre student și compozitorul profesionist. Mi se pare o temă interesantă, așa că voi vorbi pe marginea ei.

Dar în momentul în care te desprinzi de profesori, nu mai ai îndrumarea nimănui, ești singur, nu te sperie atât de multă libertate?

Dacă ai o educație de 12 ani, nu cred. În general când ai profesori în jur tânjești după independență, vrei să fii singur cu partiturile tale. Sigur, depinde de fiecare, însă în cazul meu - eu am fost fericit cu profesorii mei, însă am fost la fel de fericit să fiu liber.

Împreună cu Sven Helbig și Valentin Gheorghiu veți discuta despre echilibru și exces în compoziție - tema generală a Forumului compozitorilor. Ce înseamnă pt dvs. ideea de echilibru în muzică?

Eu călătoresc mult, am repetiții și concerte și sunt adesea întrebat despre echilibru - e o întrebare pe care o primesc atât de la dirijori, cât și din partea instrumentiștilor din orchestră. Este un echilibru dinamic între grupuri instrumentale, dar și un raport ce se stabilește între solist și orchestră. Mai discutăm adesea și despre echilibrul dintre tempo-uri diferite. Depinde de acustică, de felul în care ajungi la un anume punct din partitură și așa mai departe. Așa că aceste două dimensiuni - dinamică și tempo - sunt foarte importante. Sigur că semnificativ este și echilibrul formal - încerc mereu să găsesc momentul ideal pentru schimbări de caracter și direcție - acestea nu trebuie să vină prea repede sau prea târziu. Sunt aspecte interesant de discutat cu dirijorii experimentați.

Din ce perspectivă priviți ideea de exces în muzică? E excesul un antonim pentru echilibru? E necesar sau e ceva ce trebuie utilizat cu mare grijă?

Cred că excesul este o unealtă necesară pentru a exprima cu claritate o idee și pentru a creea contrast în muzică. Iar în calitate de compozitor ai nevoie de toate uneltele disponibile pentru a nu te bloca în piesele pe care le scrii. Așa că nu mi-am interzis niciodată să apelez la exces atunci când scriu muzică.

Se spune despre compozitori că sunt cei mai buni muzicologi. Credeți că este important pentru un artist să discute despre propriile creații?

Da, așa cred. Trebuie să fi capabil să reflectezi asupra propriei tale creații. Este, de fapt, ceea ce faci chiar în procesul compunerii, dar e esențial să poți discuta și cu alți compozitori, pentru a-ți putea dezvolta propriul limbaj și stil și, desigur, pentru a învăța de la alții.

Există un moment în cariera dvs. de compozitor, sau o creație anume, datorită căreia ați putut spune: "acesta sunt eu"? Cu alte cuvinte - când v-ați găsit propria voce creatoare?

Da, chiar există o piesă anume. Mi-am început studiile de compoziție la începutul anilor 1980 și le-am încheiat în 1985. Apoi am petrecut exact 10 ani încercând să îmi găsesc propriul limbaj muzical - mă bazam, desigur, pe ce mă învățaseră profesorii mei, dar și pe improvizațiile și aventurile mele creatoare. Dar abia în 1995 m-am găsit. A primit o comandă din partea Orchestrei Simfonice din Malmo și am decis să nu mai scriu muzică experimentală. Am vrut să scriu din nou muzică tonală, realizând însă un echilibru cu cea atonală. Atunci am deschis, deci, o ușă cu totul nouă în scriitura mea, iar de atunci înainte

m-am declara compozitor. Nu înainte! Piesa se numește Dreams și așa a început cariera mea, pentru că scriu în continuare muzică în care tonalitatea și atonalitatea coexistă și îmi place foarte mult, pentru că este parte din muzica pe care o aud înăuntrul meu.

Am ascultat și eu cu multă plăcere opusurile dvs., oprindu-mă mai ales asupra înregistrărilor realizate de soprana Lisa Larsson, cu care lucrați foarte des. Într-un interviu artista spunea că din punctul ei de vedere esența muzicii dvs. se găsește în emoție, pe care o exprimă din plin. Dvs. care ați spune că este esența muzicii pe care o creați?

Sunt de acord cu felul Lisei de a vedea muzica mea, pentru că atunci când am început să colaborez cu ea - ne-am întâlnit în 2010 iar din 2012 am început să scriu pentru ea - mi-am schimbat puțin stilul. Trebuia să scriu muzică cu text, având la bază poeme, am discutat, de asemenea, despre voce și posibilitățile ei, despre schimbări de culori - despre tot, de fapt! Iar pentru a putea exprima ceea ce eu simțeam că este firesc pentru poemele respective, am scris și mai multă muzică tonală. Aș răspunde, așadar cu cuvintele: frumusețe, culoare, improvizație, orchestrație echilibrată și poate și emoție.

La București vom asculta și noi una dintre compozițiile dvs. - o piesă simfonică ce se numește Open mind. Prima ei audiție a avut loc în Estonia acum mai bine de 10 ani. Descrieți-ne un pic piesa, vă rog, poate începând cu semnificația titlului!

Titlul face referire la deschiderea către diverse limbaje muzicale. În jurul anului 2005 - când a fost scrisă piesa - eram hotărât să găsesc un nou tip de limbaj, mai eficient. O altă semnificație este legată de ideea de "concert opener" (piesa ce se cântă în deschiderea unui concert) - pentru că partitura a fost comandă pentru a deschide un concert al Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii Suedeze. Piesa durează 10 minute și conține și ea un dialog între tonalitate și atonalitate. Am lucrat foarte mult la orchestrație, încercând să găsesc instrumentele potrivite fiecărei teme, fiecărei stări. Și pentru că vorbesc foarte mult despre culoare și orchestrație - trebuie să vă spun să sunt surd, nu aud cu urechea dreaptă. Am fost mereu așa, nu e ceva ce am pierdut. Încă din copilărie am fost nevoit să învăț să citesc pe buze atunci când era gălăgie, pentru a înțelege ce mi se spunea. Acum, când compun, simt că pot folosi această abilitate și în orchestrație. Deoarece este ușor pentru mine să aud când flautul și clarinetul cântă la unison, de exemplu. Așa că adesea ideile mele vin și din sfera orchestrației, a culorii, ci nu din cea a materialului muzical.

Vă mulțumesc pentru că ne-ați împărtășit aceste lucruri. La ce lucrați acum?

Compun două partituri în paralel. Una este o altă piesă pentru Lisa Larsson - un opus pentru soprană și orchestră în care folosesc poeme de William Blake; o să existe și o versiune semi-scenică a acestei piese, ceea ce mă bucură foarte tare, pentru că cealaltă partitură la care lucrez este o operă completă, o comandă a Operei regale din Stockholm. Libretul are la bază romanul lui Joseph Conrad, Amy (Foster). Am deja foarte multe idei în privința punerii în scenă, așa că e foarte bine că lucrez în paralel la o piesă pentru Lisa Larsson, ce va fi semi-scenică. Aceste partituri îmi vor ocupa anii ce vor urma, deci!

Irina Cristina Vasilescu

Adelina Tocitu: „Suntem diverși, avem tradiții diferite, avem obiceiuri diferite și avem extrem de multe de învățat unii de la alții”
Produs de Radio România 01 Noiembrie 2025, 08:35

Adelina Tocitu: „Suntem diverși, avem tradiții diferite, avem obiceiuri diferite și avem extrem de multe de învățat unii de la alții”

Un nou proiect va fi lansat de ziua Radio România, la 97 de ani de la primele emisiuni radiofonice...

Adelina Tocitu: „Suntem diverși, avem tradiții diferite, avem obiceiuri diferite și avem extrem de multe de învățat unii de la alții”
Texte şi pretexte-  La mulţi ani, Radio România! La mulţi ani, Radio România Cultural!
Produs de Radio România 01 Noiembrie 2025, 07:17

Texte şi pretexte-  La mulţi ani, Radio România! La mulţi ani, Radio România Cultural!

Emisiune de cultură urbană, istorie şi divertisment realizată de Valentin Protopopescu.  Invitaţi: oameni din lumea...

Texte şi pretexte-  La mulţi ani, Radio România! La mulţi ani, Radio România Cultural!
1 noiembrie 1928 – 1 noiembrie 2025. Radio România aniversează 97 de ani de existență neîntreruptă
Produs de Radio România 01 Noiembrie 2025, 06:00

1 noiembrie 1928 – 1 noiembrie 2025. Radio România aniversează 97 de ani de existență neîntreruptă

Pe 1 noiembrie, Radio România sărbătorește 97 de ani de existență neîntreruptă și, totodată, Ziua Națională a...

1 noiembrie 1928 – 1 noiembrie 2025. Radio România aniversează 97 de ani de existență neîntreruptă
Electric Castle 2026 reunește două lumi ale muzicii rock alternative: The Cure și Twenty One Pilots
Produs de Radio România 31 Octombrie 2025, 18:20

Electric Castle 2026 reunește două lumi ale muzicii rock alternative: The Cure și Twenty One Pilots

Electric Castle aduce între 16 și 19 iulie 2026 la Bonțida o întâlnire rară între două lumi muzicale...

Electric Castle 2026 reunește două lumi ale muzicii rock alternative: The Cure și Twenty One Pilots
Like, Love and Share. Pro și contra Facebook: mai merită să producem conținut pentru această platformă?
Produs de Radio România 31 Octombrie 2025, 10:00

Like, Love and Share. Pro și contra Facebook: mai merită să producem conținut pentru această platformă?

Deși a îmbătrânit și a pierdut teren în fața rețelelor mai rapide, Facebook rămâne cea mai folosită...

Like, Love and Share. Pro și contra Facebook: mai merită să producem conținut pentru această platformă?
Sergiu Cioiu 85 - O inconfundabilă amprentă artistică
Produs de Radio România 30 Octombrie 2025, 15:27

Sergiu Cioiu 85 - O inconfundabilă amprentă artistică

Vineri, 31 octombrie, ora 19:00, Teatrul Evreiesc de Stat

Sergiu Cioiu 85 - O inconfundabilă amprentă artistică
10 ani de la Colectiv. "Orașul Vorbește" cu psihoterapeuta Ana Predescu și cu Pavlos Popovici, unul dintre supraviețuitori
Produs de Radio România 30 Octombrie 2025, 10:47

10 ani de la Colectiv. "Orașul Vorbește" cu psihoterapeuta Ana Predescu și cu Pavlos Popovici, unul dintre supraviețuitori

Orașul vorvește despre 𝐂𝐨𝐥𝐞𝐜𝐭𝐢𝐯 — o tragedie care a luat 65 de vieți, din care unii au supraviețuit cu răni...

10 ani de la Colectiv. "Orașul Vorbește" cu psihoterapeuta Ana Predescu și cu Pavlos Popovici, unul dintre supraviețuitori
La 10 ani de la Colectiv, România nu are niciun centru modern complet funcțional dedicat exclusiv „marilor arși”
Produs de Radio România 30 Octombrie 2025, 09:20

La 10 ani de la Colectiv, România nu are niciun centru modern complet funcțional dedicat exclusiv „marilor arși”

Incendiul din clubul Colectiv a avut loc în noaptea de vineri 30 octombrie 2015, în incinta unui club din...

La 10 ani de la Colectiv, România nu are niciun centru modern complet funcțional dedicat exclusiv „marilor arși”
Ascultă live

Ascultă live

06:00 - 07:00
Album de colecție
Ascultă live Radio România Cultural
05:05 - 07:00
Bună dimineaţa, România!
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
06:00 - 07:00
English 6
Ascultă live Radio România Internaţional 1
05:07 - 07:00
România, devreme (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
06:00 - 07:00
FOLCLORIA
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
06:00 - 07:00
Agenda Zilei
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
06:03 - 10:00
BUNĂ DIMINEAȚA, BANAT!
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri