Ascultă Radio România Cultural Live

Festivalul George Enescu 2017. Interviu cu violonistul Christian Tetzlaff

05 Septembrie 2017, 08:37

Violonistul a fost solistul celui de-al doilea concert susţinut la Sala Palatului de London Symphonic Orchestra, dirijată de Vladimir Jurowski.

Christian Tetzlaff, sunteţi unul dintre violoniştii contemporani cu cea mai aglomerată agendă. Chiar acum sunteţi departe de Germania, în Statele Unite, înaintea unei serii de concerte pe care le susţineţi la Chicago şi New York, după care veţi reveni în Europa pentru o vară plină de alte concerte şi recitaluri. În acest context, revenirea dumneavoastră la Bucureşti ne onorează şi ne bucură, o dată în plus. Ce înseamnă însă pentru dumneavoastră această revenire?

Pentru mine, figura compozitorului George Enescu este una fantastică. Am cântat din creaţia lui deja Sonata a II-a pentru vioară şi Octuorul de coarde, iar opera "Oedip" îmi este foarte dragă. Am mai participat odată la festival, în 2013. Este un festival nemaipomenit purtând numele lui George Enescu, un compozitor care este foarte important să rămână o figură prezentă şi actuală. Din păcate nu am putut veni mai des la Bucureşti, dar mă bucur foarte mult acum că am ocazia să cânt din nou pentru publicul român, în curând.

Aşa este. Aţi inclus de câteva ori Sonata a II-a op.6 pentru vioară şi pian de Enescu în recitalurile dumneavoastră şi aţi înregistrat Octuorul. Ce v-a atras în mod special la aceste lucrări?

Ceea ce-mi place foarte mult la muzica lui Enescu este faptul că este o muzică plină de fantezie şi foarte bogată emoţional. Octuorul în mod special m-a sedus prin suspansul ei. E foarte interesant de cântat nu doar de ascultat. Cânt frecvent a doua sonată, dar le cunosc şi pe celelalte. Iar opera Oedip, am ascultat-o de multe ori pe compact disc.

La Bucureşti veţi cânta sub bagheta maestrului Vladimir Jurowski, noul director artistic al festivalului. Cred că aţi mai colaborat.

Mă bucur foarte mult că am şansa să lucrez cu Jurowski, mai ales Concertul de Alban Berg pe care-l am la suflet.

Deci dumneavoastră aţi propus Concertul de Alban Berg în program?

Nu mai ştiu exact cum am ajuns să alegem această piesă, însă o voi cânta cu mare plăcere. Mai ales cu un dirijor ca Jurowski.

Sunteţi în general mai interesat de repertoriul violonistic contemporan decât de cel «clasic»: Mozart, Beethoven, Brahms?

Nu sunt deloc interesat să cânt doar muzică contemporană. Cânt de fapt doar ce-mi place. Dar am susţinut într-adevăr multe concerte de muzică contemporană. Repet însă: cânt doar ce-mi place foarte mult şi este destul de greu să-mi placă o lucrare contemporană într-atât de mult încât să o reiau. Am cântat însă şi mult din repertoriul clasic, din care am interpretat de pildă Concertul de Beethoven de peste 300 de ori, iar cel de Brahms de peste 200. Consider că există câţiva compozitori foarte mari şi buni şi în zilele noastre care trebuie promovaţi, ca Ligeti sau John Widmann, ale căror concerte le interpretez întotdeauna cu mare plăcere. Însă nu cânt muzică contemporană doar pentru că este contemporană. Cânt ceea ce-mi place.

Concertul pentru vioară şi orchestră de Alban Berg prin urmare înţeleg că vă place foarte mult din moment ce l-aţi cântat de mai multe ori şi-l reluaţi, iată, şi la Bucureşti. Ceea ce am remarcat în plus este că toţi cei cinci violonişti de top care vor concerta în septembrie sub egida Festivalului George Enescu - sunteţi unul dintre ei! - vor prezenta lucrări din secolul XX. Ba, Vadim Repin cu Concertul de James MacMillan a intrat şi în secolul XXI. Cum comentaţi? Are nevoie creaţia muzicală a ultimelor decenii de susţinerea mai ales din partea artiştilor-vedetă aşa cum sunteţi dumneavoastră?

Depinde. Există lucrări în muzica contemporană care plac imediat publicului. Şi există lucrări pe care trebuie să le asculţi de câteva ori până să-ţi placă. Deci, ele trebuiesc cântate. Este încă foarte important ca ele să fie în primul rând bine studiate şi cântate cum se cuvine. Ceea ce de multe ori nu se întâmplă aşa. Când cânţi un «Brahms» prost, oamenii îşi dau totuşi seama de valoarea compozitorului. Un concert contemporan însă, prost cântat, nu-ţi poate oferi câtuşi de puţin o impresie bună despre autorul lui… Şi, de obicei, acesta este şi adevărul despre respectivul compozitor.

Spuneaţi într-un interviu din presa americană că… «vorbiţi» de fapt prin vioara dumneavoastră. Consideraţi că timbrul viorii Greiner - o vioară nou construită! - este mai potrivit să vorbească despre muzica contemporană, despre Concertul de Alban Berg, de pildă?

Berg, între timp, nu mai este o muzică atât de contemporană. Are deja o sută de ani… Dar, nu prefer nici viori vechi nici noi, ci vioara care sună cel mai bine. Am două viori Stradivarius şi, pur şi simplu, vioara Greiner de acum, sună cel mai bine într-un festival sau concert unde nimeni nu se uită la instrument. Nu contează marca, ci doar calitatea muzicii pe care o faci, a sunetului.

Deci, în timp ce mulţi colegi de-ai dumneavoastră violonişti se laudă cu instrumente vechi, scumpe, construite de celebri lutieri italieni, dumneavoastră preferaţi o vioară fără istorie, construită de un lutier german contemporan: Peter Greiner, pe care veţi şi cânta la Bucureşti. În finalul dialogului nostru, cu ce aşteptări reveniţi pe podiumul de concerte al Festivalului George Enescu?

Am aceleaşi aşteptări ca la fiecare concert: şi anume, să cânt în aşa fel încât publicul să fie mişcat, impresionat şi să simtă povestea minunată a concertului pe care-l interpretez. Nu contează unde cânt, dar ştiu sigur că la voi găsesc un public foarte serios.

Monica Jitariuc: „Scriitorii ar trebui să adune comunități în jurul lor și să aibă acces nemijlocit la ele prin canale proprii: site-uri, newslettere, scrisori pe WhatsApp”
Produs de Radio România 14 Martie 2025, 13:24

Monica Jitariuc: „Scriitorii ar trebui să adune comunități în jurul lor și să aibă acces nemijlocit la ele prin canale proprii: site-uri, newslettere, scrisori pe WhatsApp”

Într-o lume digitalizată, în care cărțile concurează cu nenumărate forme de divertisment, promovarea devine...

Monica Jitariuc: „Scriitorii ar trebui să adune comunități în jurul lor și să aibă acces nemijlocit la ele prin canale proprii: site-uri, newslettere, scrisori pe WhatsApp”
Matei Vișniec: „Lectura, pentru mine, este o urgență națională continuă”
Produs de Radio România 13 Martie 2025, 19:16

Matei Vișniec: „Lectura, pentru mine, este o urgență națională continuă”

Scriitorul Matei Vișniec susține sâmbătă, în cadrul Festivalului Săptămâna Cărților Deschise, organizat de...

Matei Vișniec: „Lectura, pentru mine, este o urgență națională continuă”
Adrian Nour și Big Bandul Radio aduc rafinamentul jazzului din perioada de aur a Hollywoodului
Produs de Radio România 13 Martie 2025, 16:07

Adrian Nour și Big Bandul Radio aduc rafinamentul jazzului din perioada de aur a Hollywoodului

Pe 13 martie , Sala Radio găzduiește „Smile” , un concert în care Adrian Nour și Big Bandul Radio...

Adrian Nour și Big Bandul Radio aduc rafinamentul jazzului din perioada de aur a Hollywoodului
Alexandru Berceanu: “Bullying-ul poate viza pe oricine: cel mai bun elev din clasă sau cel mai slab, cel mai înalt sau cel mai scund”
Produs de Radio România 13 Martie 2025, 14:47

Alexandru Berceanu: “Bullying-ul poate viza pe oricine: cel mai bun elev din clasă sau cel mai slab, cel mai înalt sau cel mai scund”

Bullying-ul este o problemă majoră cu care se confruntă mulți adolescenți, iar soluțiile clasice nu sunt întotdeauna...

Alexandru Berceanu: “Bullying-ul poate viza pe oricine: cel mai bun elev din clasă sau cel mai slab, cel mai înalt sau cel mai scund”
Mădălina Pavăl: „În spatele fiecărei piese de pe albumul Fuga Iuga există câte o poveste inspirată din călătorii și întâlniri cu oameni faini”
Produs de Radio România 13 Martie 2025, 13:40

Mădălina Pavăl: „În spatele fiecărei piese de pe albumul Fuga Iuga există câte o poveste inspirată din călătorii și întâlniri cu oameni faini”

Mădălina Pavăl Orchestra  lansează  Fuga Iuga , un album-experiență care vorbește despre vântul schimbării,...

Mădălina Pavăl: „În spatele fiecărei piese de pe albumul Fuga Iuga există câte o poveste inspirată din călătorii și întâlniri cu oameni faini”
Liviu Ornea: „Solomon Marcus era un om care îți explica matematica într-un fel deosebit, încerca să te facă să prinzi naturalețea unui fapt matematic”
Produs de Radio România 12 Martie 2025, 18:17

Liviu Ornea: „Solomon Marcus era un om care îți explica matematica într-un fel deosebit, încerca să te facă să prinzi naturalețea unui fapt matematic”

Solomon Marcus a fost mai mult decât un matematician. A fost un vizionar, un pedagog excepțional și un gânditor...

Liviu Ornea: „Solomon Marcus era un om care îți explica matematica într-un fel deosebit, încerca să te facă să prinzi naturalețea unui fapt matematic”
Eliza Yokina: „Am găsit extrem de multe lucruri valoroase în arhitectura simplă a adăposturilor tradiționale”
Produs de Radio România 12 Martie 2025, 14:40

Eliza Yokina: „Am găsit extrem de multe lucruri valoroase în arhitectura simplă a adăposturilor tradiționale”

Arhitectura rurală a fost mult timp definită prin casele și gospodăriile tradiționale, în timp ce anexele gospodărești...

Eliza Yokina: „Am găsit extrem de multe lucruri valoroase în arhitectura simplă a adăposturilor tradiționale”
Cultura la farfurie. „Supermarketizarea” obiceiurilor: Mai păstrăm tradițiile autentice?
Produs de Radio România 12 Martie 2025, 13:48

Cultura la farfurie. „Supermarketizarea” obiceiurilor: Mai păstrăm tradițiile autentice?

Într-o lume în continuă schimbare, tradițiile culinare nu fac excepție. Dar cât de mult putem inova fără să...

Cultura la farfurie. „Supermarketizarea” obiceiurilor: Mai păstrăm tradițiile autentice?
Ascultă live

Ascultă live

15:00 - 16:00
Generația X
Ascultă live Radio România Cultural
15:05 - 18:00
CA PE ROATE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
15:30 - 15:56
ÖĐÎÄ˝ÚÄżśţ
Ascultă live Radio România Internaţional 1
15:00 - 17:00
reluare VERBA MANENT: Pagini din arhiva RRI (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
15:00 - 16:00
FONOTECA DE UMOR
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
15:03 - 19:00
Sens Unic
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
11:03 - 18:00
DE WEEK-END CU RADIO REȘIȚA
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
13:03 - 16:00
Arena radio
Ascultă live Radio România Timișoara FM
15:00 - 16:00
Emisiune în lb. sârbă
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru