Ascultă Radio România Cultural Live

Festivalul Internaţional 'George Enescu' 2017. Interviu cu compozitorul Magnus Lindberg

10 Septembrie 2017, 08:01

Vineri, 8 septembrie, în cadrul seriei Muzica secolului XXI, Cvartetul Mercury interpretează şi o lucrare a compozitorului finlandez Magnus Lindberg

D-nule Lindberg, la Bucureşti veţi susţine o conferinţă cu titlul "Ars poetica", în care veţi vorbi despre ce presupune compunerea unui concert în zilele noastre. Vă veţi concentra pe Concertul pentru clarinet, un opus pe care l-aţi scris în urmă cu aproape 15 ani. Care vor fi ideile principale pe care le veţi atinge în discursul dvs.?

Desigur, forma de concert este una cu care am lucrat deja de ceva timp. Dintre genurile muzicale (simfonice, camerale etc.) concertul se înscrie într-o linie specială, având şi o istorie enormă, legată de marii compozitori din trecut. Voi vorbi despre lucruri generale: cum abordăm forma de concert astăzi, care este rolul dialogului dintre solist şi orchestră, cum percepi ideea de virtuozitate în părţile solistice, cât de adânc trebuie să mergi în inima unui instrument, cum tratezi orchestra ş.a.m.d. Cred, deci, că există numeroase subiecte de discuţie.

Împreună cu alţi creatori importanţi veţi discuta, apoi, pe marginea temei generale a Forumului Internaţional al Compozitorilor: "Echilibru şi Exces". Cum se regăsesc cele două concepte în creaţia dvs.?

Echilibrul - atâta vreme cât scrii pentru instrumente acustice şi pentru spaţii acustice - reprezintă una dintre marile provocări (cum faci ca instrumentele să se facă auzite?, cum scrii muzica în mod echilibrat?). Desigur există întotdeauna posibilitatea de a folosi amplificatori de sunet - un alt aspect interesant şi demn de discutat, legat de echilibru. Eu am folosit, în muzica mea, mijloace electronice, însă marea majoritate a opusurilor mele nu apelează la ele. Echilibrul este un factor foarte important, deoarece dacă scrii muzică pentru muzicieni şi pentru ascultători dar efectul nu este audibil, atunci nu mai are sens să scrii.


Şi ideea de exces? Eu, una, când mă gândesc la exces în muzica dvs. îmi vine în minte Kraft (piesă compusă pentru un grup de solişti şi orchestră simfonică între anii 1983 - 1985, o comandă a Festivalului de la Helsinki).

Da, Kraft e, desigur, excesivă! Întrebarea aici ar fi "Care este tipul de expresie pe care vrei să-l exprimi?" Cred, de exemplu, că atunci când Beethoven şi-a compus simfoniile, ele trebuie să fi părut extrem excentrice şi pline de exces, la acea vreme. Chiar şi astăzi au un mare impact asupra ta atunci când le asculţi bine cântate. Excesul poate însemna orice are înainte un "foarte" - foarte tare, foarte slab, foarte rapid sau foarte lent - cu condiţia să prezinţi muzica în aşa fel încât ascultătorul să o înţeleagă, să îi menţii viu interesul. Cred că acesta este cel mai periculos lucru pentru un compozitor astăzi - să ţii ascultătorul interesat. Dacă ascultătorul tău e plictisit e un semn rău, nu cred că menirea compozitorului este să plictisească oamenii. Ideea mea adevărată şi sinceră despre muzică este că ea trebuie să aibă puterea să fascineze ascultătorul.


Muzica dvs. are această capacitate extraordinară de a fi, pe de o parte, extrem de complexă (mă gândesc, de exemplu, la foarte sofisticatul dvs. sistem armonic), pe de altă
 parte foarte directă, aş spune chiar accesibilă în cel mai plăcut mod. E, deci, această calitate, ceva ce vă preocupă în mod conştient şi constant?

Da, cred că aşa ar trebui să stea lucrurile în general; pentru că dacă te gândeşti la o maşină modernă, toate sistemele şi motorul ei sunt foarte complicate, însă maşina merge ca unsă, te duce dintr-un loc în altul în condiţii bune. Aşa că sunt de părere că şi în muzică lucrurile pot fi foarte complexe ca expresie, în profunzime, însă dacă rezultatul sună şi el complex şi nu comunică - atunci există o problemă cu muzica respectivă. Ideea că înţelegi muzica este o chestiune de semantică, însă menţirea unui ascultător fascinat este vitală pentru muzică. Mare parte din vocabularul muzicii clasice a fost abandonat de compozitorii contemporani şi eu nu văd nici un motiv pentru care ei nu ar putea folosi în continuare aspecte ale muzicii tonale (sigur, într-un context şi fel diferit). Eu unul nu scriu muzică tonală, deşi nu mi-e teamă să folosesc acorduri, ce vin din muzica tonală. Pentru mine ceea ce contează este un amestec de expresie şi încercarea sinceră de a crea ceva ce are sens atât pentru ascultător, cât şi pentru interpret. Deci: muzica poate fi foarte complexă, însă eu nu vreau ca ea să şi sune complex. Cred că acesta este un aspect foarte important al creaţiei astăzi: oricât de complicat ar fi sistemul pe care compozitorul îl foloseşte, ar trebui să existe şi un nivel foarte direct al transmiterii mesajului către ascultător. E foarte important.

Interviu realizat de Irina Cristina Vasilescu

Alain Platel: “Artiștii care performează sunt adevăratele stele, așa că le dedic lor această stea primită pe Aleea Celebrităților din Sibiu”
Produs de Radio România 02 Iulie 2025, 16:56

Alain Platel: “Artiștii care performează sunt adevăratele stele, așa că le dedic lor această stea primită pe Aleea Celebrităților din Sibiu”

Regizor belgian, Alain Platel este unul dintre numele esențiale ale dansului contemporan european. Deși s-a retras oficial...

Alain Platel: “Artiștii care performează sunt adevăratele stele, așa că le dedic lor această stea primită pe Aleea Celebrităților din Sibiu”
EXCLUSIVITATE/ Frankfurt 2028: o șansă majoră pentru promovarea literaturii române
Produs de Radio România 02 Iulie 2025, 01:33

EXCLUSIVITATE/ Frankfurt 2028: o șansă majoră pentru promovarea literaturii române

România ar putea deveni țară invitată de onoare la Târgul de Carte de la Frankfurt în 2028. O veste foarte...

EXCLUSIVITATE/ Frankfurt 2028: o șansă majoră pentru promovarea literaturii române
Festivalul Internațional Vară Magică revine la Ateneul Român, între 2 iulie și 13 august, cu tema „Maeștri și Capodopere”
Produs de Radio România 01 Iulie 2025, 20:06

Festivalul Internațional Vară Magică revine la Ateneul Român, între 2 iulie și 13 august, cu tema „Maeștri și Capodopere”

În perioada 2 iulie - 13 august 2025 , Festivalul Internațional Vară Magică revine la Ateneul Român pentru a...

Festivalul Internațional Vară Magică revine la Ateneul Român, între 2 iulie și 13 august, cu tema „Maeștri și Capodopere”
Povestiri din studioul artelor  - Sâmbătă, 28 Iunie, ora 21:00. Realizator Magdalena Tara
Produs de Radio România 28 Iunie 2025, 08:00

Povestiri din studioul artelor - Sâmbătă, 28 Iunie, ora 21:00. Realizator Magdalena Tara

Invitati: Liza Panait - Designer vestimentar, László Borbély - Consilier de stat și Coordonator al Departamentului pentru...

Povestiri din studioul artelor - Sâmbătă, 28 Iunie, ora 21:00. Realizator Magdalena Tara
Adrian Nour, concediat brusc de la Teatrul Național de Operetă: "Nu cred ca este corect. Niște impostori hotărăsc soarta teatrului, repertoriul, distribuțiile."
Produs de Radio România 28 Iunie 2025, 07:30

Adrian Nour, concediat brusc de la Teatrul Național de Operetă: "Nu cred ca este corect. Niște impostori hotărăsc soarta teatrului, repertoriul, distribuțiile."

Adrian Nour , unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați artiști de la Teatrul Național de Operetă şi Musical „Ion...

Adrian Nour, concediat brusc de la Teatrul Național de Operetă: "Nu cred ca este corect. Niște impostori hotărăsc soarta teatrului, repertoriul, distribuțiile."
Cosmin Chivu: „Cred că o poveste pe care un actor, un film sau o piesă de teatru o spun este ceva care rămâne, este ceva care ne face să ne îndrăgostim și să ne dăm seama că ceva frumos există în noi”
Produs de Radio România 27 Iunie 2025, 14:58

Cosmin Chivu: „Cred că o poveste pe care un actor, un film sau o piesă de teatru o spun este ceva care rămâne, este ceva care ne face să ne îndrăgostim și să ne dăm seama că ceva frumos există în noi”

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a ajuns la cea de-a 32-a ediție, iar unul dintre cele mai importante...

Cosmin Chivu: „Cred că o poveste pe care un actor, un film sau o piesă de teatru o spun este ceva care rămâne, este ceva care ne face să ne îndrăgostim și să ne dăm seama că ceva frumos există în noi”
Flamenco fusion - Spanish Flamenco Ballet
Produs de Radio România 26 Iunie 2025, 13:50

Flamenco fusion - Spanish Flamenco Ballet

Trei reprezentaţii a avut producţia Flamenco fusion în primele zile ale celei de-a XXXII-a ediţii a Festivalului...

Flamenco fusion - Spanish Flamenco Ballet
Compania norvegiană de teatru-dans JO STRØMGREN KOMPANI a venit la FITS cu producţia Violoncelul, coregrafia Jo Strømgren
Produs de Radio România 25 Iunie 2025, 13:04

Compania norvegiană de teatru-dans JO STRØMGREN KOMPANI a venit la FITS cu producţia Violoncelul, coregrafia Jo Strømgren

JO STRØMGREN KOMPANI (JSK) a fost fondată în 1998 și, pornind de la sediul său din Norvegia, a crescut...

Compania norvegiană de teatru-dans JO STRØMGREN KOMPANI a venit la FITS cu producţia Violoncelul, coregrafia Jo Strømgren
Ascultă live

Ascultă live

14:00 - 14:30
Citim, ÎMPREUNĂ (romane celebre, în lectura autorilor)
Ascultă live Radio România Cultural
13:15 - 15:00
Reporterii actualităţii în miez de vară
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
14:00 - 15:00
English 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
13:30 - 15:00
LA MINUT (selecţiuni) (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
14:00 - 14:30
PUTEREA CREDINȚEI
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
11:03 - 15:00
Pulsul Zilei
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
14:00 - 14:03
Știri
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
13:00 - 16:03
Știri
Ascultă live Radio România Timișoara FM
14:00 - 15:00
Emisiune în lb. maghiară
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru