Ascultă Radio România Cultural Live

Gabriela Adameșteanu despre romanul „Dimineață pierdută”: „Am vrut prima oară doar să introduc vorbirea autentică într-o perioadă când se scria sub presiunea limbii de lemn”

Gabriela Adameșteanu despre romanul „Dimineață pierdută”: „Am vrut  prima oară doar să introduc vorbirea autentică într-o perioadă când se scria sub presiunea limbii de lemn”

17 Octombrie 2024, 00:26

Unul dintre romanele emblematice ale literaturii române contemporane, „Dimineață pierdută” al Gabrielei Adameșteanu, va fi citit în întregime de autoare, în premieră absolută, la Radio România Cultural.

Radu Croitoru, managerul Radio România Cultural, a discutat cu scriitoarea Gabriela Adameșteanu despre propunerea de a citi integral „Dimineață pierdută”, despre tema și sursele de inspirație ale romanului, despre modul în care acesta a rezistat timpului, dar și despre autenticitatea limbajului.

Puteți să ascultați interviul aici:

Doamnă Gabriela Adameșteanu, cum ați primit propunerea Radio România Cultural de a citi „Dimineața pierdută”, integral, pentru ascultătorii noștri?

Am fost foarte bucuroasă, pe de o parte, pentru că știți, chiar dacă eu am beneficiat de magistralul spectacol făcut de Cătălina Buzoianu și de o pleiadă de actori extraordinari, totuși textul e altceva. Și dacă n-ar fi fost Cătălina cu scenariul ei, care a prins toate punctele nodale ale cărții, aș fi fost foarte reticentă, fiindcă teoretic aveam ideea sau prejudecata, nu știu, că un scriitor nu trebuie să-și lase textul masacrat de un spectacol. M-am bucurat foarte mult că ar fi textul meu integral și, odată cu bucuria, am simțit și o foarte mare îndoială că el va rezista la lectură. (Gabriela Adameșteanu)

El a rezistat timpului, n-are cum să nu reziste la lectură. A rezistat din 1984 până în zilele noastre. E puțin probabil să nu reziste la o lectură, mai ales a dumneavoastră. În ultimii doi ani de viață, după o insistență de cinci ani, doamna Tamara Buciuceanu mi-a acordat un interviu. Avea să se prăpădească la puține luni după acel interviu și mi-a mărturisit că din întreaga ei carieră, rolul pe care l-a jucat în „Dimineața pierdută” a Cătălinei Buzoianu este unul pe care și-l va aminti întotdeauna.

Să știți că dintre toate acele personaje puse în scenă de Cătălina, care toate erau minunate, singura pe care am recunoscut-o în interiorul meu, dar nu am spus până acum, da, ea era într-adevăr personajul meu. Ea era personajul meu, semăna extraordinar de bine.

Ați vorbit cu ea înainte, v-ați întâlnit, i-ați transmis ceva?

Nu, eu eram mută, stăteam într-un scaun, într-un stal și mă uitam și nu mă pricepeam, nici la teatru nu mersesem îndeajuns de mult ca să pot să am o părere și aveam foarte mult respect față de altă artă și eu am fost extraordinar de admirativă față de ce au făcut ei, față de conceptul spectacolului care, vedeți, nu o să puteți niciodată să vă dați seama ce însemna el în anul ‘86, într-o perioadă foarte întunecată era de o frumusețe extraordinară, era realmente magic și s-a simțit. Adică era o mare iubire pentru spectacolul acesta, a trecut și greu a picat la vizionare, dar a fost tras așa cu forceps-ul și el a a transmis de fapt cartea. Eu sunt conștientă.

Care a fost intenția pe care ați avut-o scriind această carte, la vremea aceea?

Am avut o intenție foarte modestă. Am vrut să fac o povestire, o povestire scurtă despre un singur personaj, care este Vica Delcă. Am vrut însă, prima oară doar să introduc vorbirea autentică într-o perioadă când se scria sub presiunea limbii de lemn. Era o limbă foarte corectă și în cărți, dar nu era neapărat limba normală pe care o vorbeam cu toții în viața de toate zilele. Și eu am vrut să introduc acest personaj care inițial pentru mine a fost doar pitoresc și așa a început cu prima scenă din „Dimineața pierdută”. Dar pentru că eram la începutul scrisului și nu aveam prea multă experiență, adică nu aveam mai deloc, n-am mai știut ce să fac cu ea și am lăsat-o și m-am întors după doi ani, iar când m-am întors și trăisem, să spun, niște traume și aveam deja ideea că vreau să scriu despre ce înseamnă să fii bătrân și sărac, aceasta a fost tema „Dimineții pierdute”, care pe urmă s-a complicat și a devenit ceva mult mai greu de transmis doar într-o frază. Aceasta a fost una din ideile cărții și ea s-a păstrat.

O temă complicată într-o perioadă foarte complicată.

O temă valabilă în toate limbile și în toate timpurile, aș spune, inclusiv acum, dar, firește, atunci cu atât mai grea. Și totuși aveam 35 de ani, o temă, să spun timpurie.

Empatică, Gabriela Adameșteanu?

Din asta a reieșit că da, dar nu întotdeauna reușesc să fiu, dar se pare că atunci am fost.

De ce credeți că a rezistat timpului „Dimineața pierdută”? Pentru că este în continuare unul dintre romanele de referință ale literaturii noastre contemporane.

Probabil autenticitatea. Eu cred că autenticitatea, pe urmă, sigur este și înaintând în carte și neavând repere tot timpul cartea s-a complicat pentru că eu aveam puțină experiență, ca să spun așa, într-un fel, eram un copil al comunismului, chiar dacă nu credeam în comunism, sau, în orice caz, ca toți oamenii de atunci care îl trăiau nu-l trăiau cu plăcere, eu fusesem crescută cu instituții comuniste, fără memoria istorică, aveam marea șansă că tatăl meu a fost profesor de istorie și un profesor de istorie pasionat și eu am crescut cu deschiderea spre istorie, dar tatăl mea a murit înainte ca eu să scriu această carte și deci o parte din istorie a trebuit să o descoper singură. Și fiindcă personajele mele aveau de două ori vârsta mea, erau cel puțin acelea cu care începe cartea, erau mai bătrâne, erau, să spunem că la vârsta mea de acum, eu a trebuit să merg înapoi, pentru că nu aveam niciun detaliu de viață cotidiană din interbelic. Nici nu-l trăisem, dar nici nu exista în jurul meu urma acelui timp care era un capitalism, așa cum exista atunci, dar eu trăiam în cu totul altă lume și așa s-a complicat cartea și așa am ajuns la Primul Război Mondial.

Gabriela Adameșteanu citește întreg romanul său, „Dimineață pierdută”, la Radio România Cultural

Florin Iaru: „M-am gândit că o să mor și n-am băut niciodată Coca-Cola. Ăsta era tot regretul meu!”
Produs de Radio România 21 Decembrie 2025, 11:51

Florin Iaru: „M-am gândit că o să mor și n-am băut niciodată Coca-Cola. Ăsta era tot regretul meu!”

La 36 de ani de la Revoluția română din decembrie 1989, scriitorul Florin Iaru revine asupra unuia dintre cele mai...

Florin Iaru: „M-am gândit că o să mor și n-am băut niciodată Coca-Cola. Ăsta era tot regretul meu!”
Mircea Pricăjan: Cum duci mai departe o revistă de 160 de ani? Fără să te lași paralizat de trecut
Produs de Radio România 19 Decembrie 2025, 15:18

Mircea Pricăjan: Cum duci mai departe o revistă de 160 de ani? Fără să te lași paralizat de trecut

Într-o ediție specială transmisă de la Oradea, din  Casa Darvas–La Roche ,  Orașul vorbește  cu...

Mircea Pricăjan: Cum duci mai departe o revistă de 160 de ani? Fără să te lași paralizat de trecut
Oradea, la pas: orașul care nu se termină într-o zi
Produs de Radio România 19 Decembrie 2025, 15:01

Oradea, la pas: orașul care nu se termină într-o zi

Oradea este adesea descrisă ca fiind un oraș frumos. Însă, dincolo de această formulă, se află un oraș stratificat,...

Oradea, la pas: orașul care nu se termină într-o zi
Sărbători fără breaking news. Radio România Cultural lansează luni, 22 decembrie, grila de iarnă - un program special cu premiere și mari producții radiofonice
Produs de Radio România 19 Decembrie 2025, 11:32

Sărbători fără breaking news. Radio România Cultural lansează luni, 22 decembrie, grila de iarnă - un program special cu premiere și mari producții radiofonice

  În perioada sărbătorilor de iarnă, Radio România Cultural propune un program special de vacanță ,...

Sărbători fără breaking news. Radio România Cultural lansează luni, 22 decembrie, grila de iarnă - un program special cu premiere și mari producții radiofonice
„Dintr-o încăpere putem să înțelegem o societate întreagă” - Zuh Deodáth, muzeograf în cadrul Oradea Heritage
Produs de Radio România 18 Decembrie 2025, 17:29

„Dintr-o încăpere putem să înțelegem o societate întreagă” - Zuh Deodáth, muzeograf în cadrul Oradea Heritage

Casa Darvas-La Roche din Oradea nu este doar una dintre cele mai spectaculoase clădiri Art Nouveau din România, ci și...

„Dintr-o încăpere putem să înțelegem o societate întreagă” - Zuh Deodáth, muzeograf în cadrul Oradea Heritage
Ramona Novicov: „Oradea e un oraș efervescent, care nu se lasă prins într-o definiție”
Produs de Radio România 18 Decembrie 2025, 17:23

Ramona Novicov: „Oradea e un oraș efervescent, care nu se lasă prins într-o definiție”

Oradea este astăzi unul dintre cele mai discutate orașe din România când vine vorba despre patrimoniu,...

Ramona Novicov: „Oradea e un oraș efervescent, care nu se lasă prins într-o definiție”
INEDIT. Proiecție de film la Radio România Cultural
Produs de Radio România 18 Decembrie 2025, 17:00

INEDIT. Proiecție de film la Radio România Cultural

Astăzi, de la ora 20:00 , Radio România Cultural va proiecta, pe site-ul propriu, în regim de cinema,...

INEDIT. Proiecție de film la Radio România Cultural
Oradea, orașul care s-a reinventat prin patrimoniu: de la Art Nouveau la arta contemporană
Produs de Radio România 18 Decembrie 2025, 13:23

Oradea, orașul care s-a reinventat prin patrimoniu: de la Art Nouveau la arta contemporană

Într-o ediție specială,  Orașul vorbește  ajunge chiar în inima Oradei, în Casa Darvas-La Roche,...

Oradea, orașul care s-a reinventat prin patrimoniu: de la Art Nouveau la arta contemporană
Ascultă live

Ascultă live

03:30 - 04:30
Revista Literară Radio (reluare)
Ascultă live Radio România Cultural
03:30 - 04:53
COLECTIA DE MUZICĂ - OMUL CU CHITARA (R)
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
03:00 - 04:00
English 5
Ascultă live Radio România Internaţional 1
03:00 - 04:00
reluare: ZI-LE D-ALEA D-ALE NOASTRE! (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
03:00 - 04:00
FONOTECA DE UMOR
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
00:00 - 06:00
Restituiri
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri