Ascultă Radio România Cultural Live

GREII MUZICII UȘOARE (1)

11 Iulie 2017, 19:44

De ce muzică? Nu trebuie argumentat… genul având o dezvoltare temporală și cantitativă dublată mai mereu de calitate, aproape fără egal între concretizările Euterpei.

Totuși, de ce ușoară? Sintagma s-a încetățenit fără explicații anume și fără relații cu titulaturile dobândite în alte culturi; la francezi, piesele de factură clasică se numesc chansonette; celelalte creații afiliate divertismentului fiind numite musique de variété. În perimetrul anglo – saxon este uzitat termennul pop, ori, pentru factura clasică, diferită de rock – song. O posibilă explicație, la noi, ar putea fi diferența între demersul construirii unei simfonii, de pildă, și cel al unei piese de trei-patru minute. Se știe: în Societatea compozitorilor români, precursoare a Uniunii de astăzi, creatorii de ”ușor ” au intrat mai târziu, după examene minuțioase. Dar, oare ușor este să transmiți idei, sentimente, să determini feed-back din partea ascultătorilor doar în câteva minute? Deocamdată, întrebarea rămâne retorică…

Ceea ce pot afirma cu certitudine, este faptul potrivit căruia, trei proeminențe, emblematice ale muzicii academice, au scris muzică ușoară, presărate cu evergreen-uri: Richard Oschanitzky, Adrian Enescu, Sabin Păutza. Așadar, nu în parcursuri sonore se ”duelează” genurile muzicale, ci în densitatea expresiei, a comunicării, a duratei peste timp.

Muzica noastră ușoară s-a constituit, asemeni multor ramuri artistice, în principal, pe filieră franceză, susținută fiind pe parcursul evoluției, de creativitatea folclorului național și evident a corifeilor acestuia.

MICUL PARIS

Sintagma, o mângâiere pe orgoliul bucureșteanului, are și o variantă: Parisul orientului. O folosea compozitorul Ion Vasilescu. Nu sunt simple figuri de stil. Fapte concrete au generat-o: mai la-ndemână sunt cele din urbanistică, din arhitectură; de la Palatul Poștelor (1894), Palatul Băncii Naționale (1880), Palatul de Justiție ( 1890-1898), desigur, la Arcul de triumf construit (din marmoră de Rușchița și inaugurat în 1932), pe modelul celui din Paris, numeroasele palate particulare, ce sugerează renașterea franceză, stilul grandios, rafinat, dar și piețele rotunde sau trapezoidale, cu străzi care pornesc radial și câte altele…

Dar, mult mai important, mai ales pentru ambianța pe care doresc a o aborda aici, este inepuizabila poftă de viață, deschiderea către bucuria petrecerii, a parcurgerii timpului în relaxare, alături de prieteni ori singuri, în compania muzicii, a teatrului determinată de ACTUL CULTURAL, indiferent de valoarea lui. Comune celor două capitale europene, demonstrate prin existența de durată sau efemeră a zecilor (sutelor?) de localuri (boîte) de toate felurile, pentru toate gusturile, găzduind talente uneori perene, aducătoare de mulțumire, oferind evadarea din cotidian, dar și vedete care vor influența culturile lumii. Așadar, arta divertismentului își are, la noi, și ea, pornirea – la început mimetică, tot din meridianul francez…

Cântecul și-a început drumul în… stradă: pe vremea trubadurilor francezi – 400 la începuturi cu peste 2600 de creații consemnate în secole îndepărtate, la ”întrecere” cu folclorul; spectacole în aer liber, cu acrobație, dans, jonglerii, tot felul de jocuri cu participarea spectatorilor, scenete, având drept corolar înveselirea audienței, au cunoscut apoi găzduiri la curțile regilor, cu timpul în instituții (teatre), cabaret, Revistă ș.a. Apoi pe marile scene ale mapamondului. Modele existau din plin, de la cele numite Cafenele cu muzică (1770), proliferând în sute (poate mii de localuri) – Frascati, Ba-ta-clan, Alcazar ș.a., unde se consumau băuturi alcoolice, se fuma, erau vizionate spectacole în care primau dansurile de epocă, evoluau șansonetiști; nu au rezistat în mare parte music-hall-urilor dar mai ales cinematografului, nici Revistei. Eldorado a fost primul spațiu în care s-a inaugurat o scenă pe care evoluau artiștii – o platformă în mijlocul meselor. Mai existau cele numite Boîte a musique, tip de cabaret artistic, fondat în 1896, prezentând poeme și cântece. Iată nume care au rezistat timpului: Bobino (1880) – găzduindu-i pe Fernandel (1929), Edith Piaf (1929), Jacques Brel, Barbara, Juliette Greco, Yves Montand (până în 1967), Moulin Rouge (1889), unde s-a perpetuat tradiția revistelor fastuoase, a French-cancan-ului, Chat-Noir (fondat în 1881, devenit cabaret), Folies Bergère (1868) – primul teatru de revistă deschis la Paris; aici au strălucit Mistinguette, Maurice Chevalier, J. Baker, Fernandel, chiar și Charlie Chaplin, au fost montate celebre spectacole feerice; aici s-a lansat ”moda” titlurilor care să cuprindă cuvântul, obligatoriu – Folies. Preluată, mai târziu și în practica denumirilor spectacolelor de la sala bucureșteană Boema. Și câte multe altele…

Divertismentul în țările române

Preluând de asemenea modelul de import, la curțile domnitorilor ori la cele boierești aveau loc tot felul de ”serbări” menite a înviora și desfăta audiențele, la rândul lor de o componență fără specific: variată și mai ales colorată: de la înalți oaspeți, la cei ce alcătuiau procesiuni cu specific religios, alaiuri, ceremonii de pomenire la marile aniversări religioase, baluri ș.a. Chiar din vremea lui Constantin Brâncoveanu (1712), sunt păstrate printre documentele vistieriei domnești, evidențele plăților pentru astfel de spectacole. Li se adăugau cele din târguri, bâlciuri, ale bresleleor, nunțile, botezurile – prilejuri de bucurii și petrecere. Ca și ale numeroaselor trupe ambulante care – spre sfârșitul sec. 18, împânzeau teritoriul nostru.

Cu timpul s-a acreditat și o nouă profesie: muzicantul solo acompaniindu-se la un instrument – de regulă chitara, interpretându-și creațiile proprii – muzică și text.

Începând de prin secolul 18, ANTON PANN (1897-1854) era unul dintre depozitarii cântecului numit ”de lume”, al muzicii lăutărești, genuri care au vegheat fără întrerupere viața boemă a Bucureștilor. A avut o viguroasă creativitate și flerul înnoirii manierelor de exprimare, altele decât cele strict folclorice. Numit de Mihai Eminescu ”finul Pepelei, cel isteț, ca un proverb”, a sezizat dorința de diversificare sonoră manifestată de public, privind ethos-ul sunetelor cu care se împodobea viața; un rol important a avut și aroma melodiilor venite din occident, pe filiera muzicii de operă, operetă, a paginilor clasice de mare popularitate. Anton Pann a adunat în colecția Spitalul amorului sau Cântătorul dorului (editate pe la 1850 – 220 de texte, 169 de cântece), clădite aproape exclusiv pe melodia dominată de melancolii, de imagini ale iubirilor, multe neîmplinite, dar neocolind nici ritmul vioi, potrivit dansului, petrecerii. Le cunoaștem pe cele numite Bordeiaș, bordei, bordei sau Până când nu te iubeam. Împletirea filonului țărănesc, a inflexiunior orientale – turcești, grecești, răspund perfect notației creatorului lor:

De la lume adunate

Și iarăși la lume date.

Nu a cules doar; a și trasnscris muzical, melodiile.

La câteva sute de paşi de biserica Lucaci, pe strada cu acelaşi nume, se mai păstra încă spre finele deceniului patru un așezământ simplu; cu cinci ferestre mari. Avea un singur cat, pe stânga aproape de intersecţia cu strada Labirint şi o curte mare, părând pustie, loc viran pentru joaca micuţilor din cartier. O scară interioară din lemn masiv ducea sus spre două odăiţe, unde se aflau camera de lucru şi biblioteca artistului. În zidul drept încă dăinuia un dulap spaţios, având rafuri masive, bătrâneşti în croială. Plăcută mult e sfiala de sine, acea stare puţin întîlnită la scriitorii de duzină şi care dă artistului ceea ce se cheamă modestie, o sinceră şi cinstită modestie, şi-l împiedică la înfumurare. ”Dacă-i căutăm noduri în papură lui Pann îi găsim câte poftim dar valoarea sâmburelui le face insignifiante” (Arghezi)

A trăit doar 60 de ani. Pe mormântul lui din curtea bisericii Lucaci, se citea o strofă incizată în piatră:

Aici s-a mutat cu jale

În cel mai din urmă an

Cel care în cărţile sale

Se citeşte Anton Pann

Nu i-a displăcut viața de petrecere; cânta adesea însoțit de lăutari sau acompaniindu-se singur cu chitara sau cobza. Autodidact, a fost scriitor, poet, tipograf, editor, adaptat perfect gustului contemporanilor săi. Și-a petrecut timpul și în strană.

Despre locurile în care se desfășurau mai ales petrecerile, data viitoare…

A dvs. Daniela Caraman Fotea

Grupul SONG – O voce vie a muzicii corale românești revine și recrutează talente noi
Produs de Radio România 14 August 2025, 15:15

Grupul SONG – O voce vie a muzicii corale românești revine și recrutează talente noi

Grupul SONG reprezintă o emblemă a muzicii corale din România, un proiect studențesc născut acum mai bine de jumătate...

Grupul SONG – O voce vie a muzicii corale românești revine și recrutează talente noi
Târgul de Carte Gaudeamus Radio România - Ediția Sibiu 2025, între 14 și 17 august
Produs de Radio România 13 August 2025, 16:10

Târgul de Carte Gaudeamus Radio România - Ediția Sibiu 2025, între 14 și 17 august

Cea de-a doua ediție de vacanță a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România se deschide joi, 14 august , în...

Târgul de Carte Gaudeamus Radio România - Ediția Sibiu 2025, între 14 și 17 august
Iarina Taban: „Copiii din centrele de plasament au nevoie de acceptare necondiționată”
Produs de Radio România 05 August 2025, 16:17

Iarina Taban: „Copiii din centrele de plasament au nevoie de acceptare necondiționată”

Peste 3500 de copii instituționalizați sunt ajutați de Asociația Lindenfeld , prin programul Ajungem mari . Copiii din...

Iarina Taban: „Copiii din centrele de plasament au nevoie de acceptare necondiționată”
Actrițele, regizoarele și artistele - protagonistele ediției SFR 16 | La feminin
Produs de Radio România 04 August 2025, 18:00

Actrițele, regizoarele și artistele - protagonistele ediției SFR 16 | La feminin

Într-un prezent tot mai fragmentat, în care vocile autentice au nevoie de spațiu și atenție, Serile Filmului...

Actrițele, regizoarele și artistele - protagonistele ediției SFR 16 | La feminin
Povestea unui început: Yehudi Menuhin a cântat la București alături de George Enescu, cu 12 ani înaintea festivalului ce-i poartă numele
Produs de Radio România 02 August 2025, 11:04

Povestea unui început: Yehudi Menuhin a cântat la București alături de George Enescu, cu 12 ani înaintea festivalului ce-i poartă numele

Cu doisprezece ani înainte de prima ediție a Festivalului Internațional George Enescu (1946), violonistul Yehudi...

Povestea unui început: Yehudi Menuhin a cântat la București alături de George Enescu, cu 12 ani înaintea festivalului ce-i poartă numele
Ilinca Stihi: „Este o formă de a ne cunoaște reciproc și de a oferi șansa acestor tineri de a intra în noi colaborări cu Teatrul Național Radiofonic”
Produs de Radio România 01 August 2025, 14:14

Ilinca Stihi: „Este o formă de a ne cunoaște reciproc și de a oferi șansa acestor tineri de a intra în noi colaborări cu Teatrul Național Radiofonic”

Actorii care participă la atelierul creativ realizat la Gala HOP ,   în premieră de Teatrul Național...

Ilinca Stihi: „Este o formă de a ne cunoaște reciproc și de a oferi șansa acestor tineri de a intra în noi colaborări cu Teatrul Național Radiofonic”
Studiogovora: “Băile Govora este o staţiune ce are nevoie de oameni care să se implice”
Produs de Radio România 31 Iulie 2025, 21:18

Studiogovora: “Băile Govora este o staţiune ce are nevoie de oameni care să se implice”

În 2019, la Băile Govora , lua naştere  Studiogovora , din dorinţa unor tineri de a documenta moștenirea culturală...

Studiogovora: “Băile Govora este o staţiune ce are nevoie de oameni care să se implice”
“Nu am venit aici să țin de scaun. Vreau să las ceva bun în urmă” -  Vlad Corbeanu,  manager interimar al Teatrului Stela Popescu
Produs de Radio România 31 Iulie 2025, 12:09

“Nu am venit aici să țin de scaun. Vreau să las ceva bun în urmă” - Vlad Corbeanu, manager interimar al Teatrului Stela Popescu

Actor cunoscut al Teatrului Mic, prezent și pe scena independentă, dar și pe micul ecran, Vlad Corbeanu a acceptat în...

“Nu am venit aici să țin de scaun. Vreau să las ceva bun în urmă” - Vlad Corbeanu, manager interimar al Teatrului Stela Popescu
Ascultă live

Ascultă live

12:30 - 13:00
Discuri de cinci stele
Ascultă live Radio România Cultural
10:10 - 13:00
Prietenii de la Radio
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
12:00 - 13:00
reluare: RRI, o voce pentru lumea românească (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
11:03 - 15:00
Pulsul zilei
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
12:03 - 16:00
Pulsul zilei
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru