Ascultă Radio România Cultural Live

Tine Thing Helseth: Este foarte improtant ca muzica să reprezinte o normalitate în dezvoltarea oricărui copil

24 Septembrie 2016, 06:35

Tine Thing Helseth în concertul serii la Festivalul RadiRo de la Bucureşti, ediţia a III a, o trompetistă tânără, de 28 de ani, născută la Oslo, în Norvegia, şcolită la Institutul Barratt Due şi mai apoi la Academia Norvegiană de Muzică, aleasă "Superstar of Tomorrow" de revista britanică BBC Music în 2011, un titlu probat spornic în cei 5 ani de zile consumaţi de atunci, o interpretă apreciată mult internaţional în contextul scenei solistice actuale, în interiorul căruia trompetiştii solişti de muzică clasică formează încă un grup foarte mic şi exclusivist cum ea însăşi îl defineşte. Am stat de vorbă la telefon cu Tine Thing Helseth cu câteva săptămâni înaintea venirii ei la Bucureşti, în Festivalul Internaţional al Orchestrelor Radio. Mi-a părut o fire solară, deschisă, şi deloc zgârcită cu vorbele ori cu timpul ei rezervat interviurilor. Am selectat câteva idei interesante ale acestei discuţii pe care vi le propun în air la Radio România Cultural şi Radio România Muzical pentru că suntem în pauza primului concert susţinut de Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Norvegiene dirijate de peruanul Miguel Harth Bedoya. Solista invitată a acestei seri a fost norvegiana Tina Thing Helseth.

Începuturi

          Provin dintr-o familie de muzicieni amatori, e adevărat. Eu însămi am început să studiez trompeta la doar 7 ani şi mi-am însuşit-o rapid descoperindu-mi aşa identitatea. Nu-mi amintesc un singur moment în care să nu fi fost pe deplin încredinţată că voi deveni trompetistă. În plus, am fost şi un copil foarte timid, trompeta conturându-mi altfel această trăsătură. În spatele ei mi-e foarte bine. În rest, am fost un copil normal care adora să facă lucruri obişnuite– am jucat fotbal, am cântat în cor, am dansat. Dincolo de toate însă, mereu am ştiut că muzica îmi oferă calea potrivită mie. Prietenii mei toţi ştiau de atunci că voi deveni muziciană.

În aceeaşi măsură în care părinţii au reuşit să-i insufle firesc atracţia pentru muzică, Tine Thing Helseth susţine normalitatea şi firescul educaţie muzicale a copiilor…

....copii şi muzica

          Este foarte improtant ca muzica să reprezinte o normalitate în dezvoltarea oricărui copil. Muzica fără restricţii de stil, ci doar de calitate. Mintea lor, mintea copiilor este atât de deschisă încât ar fi păcat să îndrăzneşti măcar să le-o îngrădeşti. Este ca la diversificarea hranei bebeluşilor. Un  gust nou nu va plăcea nimănui dacă nu este testat, nu? De aceea este atât de important ca ei, copiii, să-şi formeze cât mai multe impresii şi să fie lăsaţi să decidă singuri  mai târziu ce să aleagă. Aşa mi s-a întâmplat şi mie, de aceea pun atât de mult accentul pe normalitate.

 

...profesorii

Profesorii sunt şi ei foarte importanţi, însă mult mai însemnată este dorinţa copilului, şi doar a copilului, de a merge mai departe cu muzica.

De la bun început, Tine Thing Helseth a fost conştientă de limitele repertoriale ale instrumentului ei şi le-a asumat şi cu îndrăzneală din interiorul cercului mic de solisti clasici trompetişti caută să forţeze cumva graniţele. Argumentele ei sunt universal valabile:

...repertoriul

          Dacă sunt prea puţini solişti, de vină este tradiţia şi apoi repertoriul. Iar cum cele două merg mereu împreună găsim foarte rapid motivaţia. Trompetiştii nu sunt şi nici nu au fost vreodată la fel de numeroşi precum pianiştii ori violoniştii. Pe de altă parte să ne gândim la vârsta reală a trompetei, un instrument relativ tânăr în forma pe care o cunoaştem în zilele noastre, o trompetă pe care acum se pot interpreta lucrări imposibil de abordat în alte epoci. Acesta este un motiv întemeiat pentru care, spre exemplu, compozitorii romantici nu au scris nimic pentru trompetă, şi tuturor ne pare rău că s-a întâmplat aşa. Un instrument atât de expresiv cred că ar fi sunat minunat într-o scriere solistică ceaikovskiană. Sună oricum fantastic în interiorul orchestraţiei ceaikovskiene. Pe de altă parte, pe atunci nu existau soliştii cărora compozitorii să le încredinţeze lucările. Acum suntem ceva mai mulţi, e adevărat, dar situaţia nu s-a schimbat radical. Oricum mă bucur că fac parte din acest grup mic şi exclusivist de trompetişti solişti ai momentului.

Tina Thing Helseth trompetista solistă a serii în Festivalul Internaţional al Orchestrelor Radio – RadiRo de la Bucureşti ediţia a III a, o apariţie scenică foarte plăcută, tânără, blondă, mereu zâmbitoare, volubilă, personajul principal al unei cariere plină de glamour cred unii.

viaţa glamour

          Viaţa de solist interpret? Mă pot gândi la cele câteva rochii superbe de gală, care aduc un pic de glamour în cariera mea. Apoi sunt aplauzele publicului, fotografiile şi interviurile date jurnaliştilor. În majoritatea timpului însă, nu aş putea să-mi descriu viaţa ca fiind plină de glamour, de strălucire, pentru că o asemenea carieră presupune multe, dar foarte multe călătorii, zeci de ore de singurătate în aeroporturi şi hoteluri, departe de prieteni şi de familie.

Exact ca în copilărie Tina caută totuşi să-şi păstreze firescul vieţii personale. Îşi ţine prietenii aproape, şi dacă turneele repetate o împiedică să facă asta, se întâmplă adesea să îi ia cu ea în călătorie. Countinuă să rămână la fel de deschisă către diversitate şi probabil cel mai bine se simte asta în coloraţia preferinţelor sale muzicale…

preferinţe

          Şi acum, ca în copilărie audiţiile mele muzicale sunt foarte amestecate.

 

...idolii

          Dacă atunci eraum un fan împătimit Spice Girls şi ascultam cu uşurinţă pop şi rock pentru ca imediat să trec la audiţii din Mozart.

….acum sigur vă spun că nu ascult muzică pentru trompetă, în schimb îmi place Bach cântat pe vioară, Red Hot Chilli Pappers, dark rockul, Joni Mitchell, Adele şi jazzul. Iau un pic din fiecare cu mine, mai ales din jazzul vocal pentru că vă spun un secret, dacă n-aş fi fost trompetistă, mi-ar fi plăcut să fiu cântăreaţă de jazz. Probabil pentru există acolo o libertate aparte a interpretării.          

  concertele live

          Cea mai bună interpretare presupune acea pierdere totală a legăturii cu timpul. Când unde şi de ce devin întrebări inutile. Se întâmplă pur şi simplu acolo şi atunci. Este acel ceva atât de greu de exprimat în cuvinte. Şi apoi este publicul, audienţa care face diferenţa performance-ului pe scenă.

          Am cântat Variaţiunile lui Alfred Janson în Norvegia, în primă audiţie. Este o compoziţie extraordinară scrisă special pentru mine şi pentru Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Norvegiene. De atunci nu am mai prezentat-o în public şi iată că mă îndrăgostesc din nou de ea, aşa cum s-a întâmplat prima oară. Sunt Variaţiunile Variaţiunilor pe o temă de Grieg, o temă populară norvegiană personalizată mult în stilul lui Alfred. Sunt mai degrabă impresii de-ale compozitorului, amintiri dintr-o copilărie stăpânită de muzica lui Grieg interpretată la pian de mama lui Jansons în livingul căminului lor. Sonorităţile sunt foarte ample şi jazzy aici, ele şi fac audiţia mai interesantă şi mai plăcută. La Bucureşti cânt din nou sub bagheta lui Miguel Harth Bedoya – s-a mai întâmplat aşa de multe ori şi de fiecare dată este o plăcere. Sper să se simtă asta şi în festival, cumva această configuraţie de concert îmi este foarte amicală.

Interviu de Corina Rădoi

Cosmin Chivu: „Cred că o poveste pe care un actor, un film sau o piesă de teatru o spun este ceva care rămâne, este ceva care ne face să ne îndrăgostim și să ne dăm seama că ceva frumos există în noi”
Produs de Radio România 27 Iunie 2025, 14:58

Cosmin Chivu: „Cred că o poveste pe care un actor, un film sau o piesă de teatru o spun este ceva care rămâne, este ceva care ne face să ne îndrăgostim și să ne dăm seama că ceva frumos există în noi”

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a ajuns la cea de-a 32-a ediție, iar unul dintre cele mai importante...

Cosmin Chivu: „Cred că o poveste pe care un actor, un film sau o piesă de teatru o spun este ceva care rămâne, este ceva care ne face să ne îndrăgostim și să ne dăm seama că ceva frumos există în noi”
Flamenco fusion - Spanish Flamenco Ballet
Produs de Radio România 26 Iunie 2025, 13:50

Flamenco fusion - Spanish Flamenco Ballet

Trei reprezentaţii a avut producţia Flamenco fusion în primele zile ale celei de-a XXXII-a ediţii a Festivalului...

Flamenco fusion - Spanish Flamenco Ballet
Compania norvegiană de teatru-dans JO STRØMGREN KOMPANI a venit la FITS cu producţia Violoncelul, coregrafia Jo Strømgren
Produs de Radio România 25 Iunie 2025, 13:04

Compania norvegiană de teatru-dans JO STRØMGREN KOMPANI a venit la FITS cu producţia Violoncelul, coregrafia Jo Strømgren

JO STRØMGREN KOMPANI (JSK) a fost fondată în 1998 și, pornind de la sediul său din Norvegia, a crescut...

Compania norvegiană de teatru-dans JO STRØMGREN KOMPANI a venit la FITS cu producţia Violoncelul, coregrafia Jo Strømgren
AUDIO Ministrul Demeter András, la RRC: "Cultura nu este supraponderală. Avem nevoie de curaj și asumare"
Produs de Radio România 24 Iunie 2025, 18:24

AUDIO Ministrul Demeter András, la RRC: "Cultura nu este supraponderală. Avem nevoie de curaj și asumare"

În primul său interviu acordat după preluarea mandatului de ministru al Culturii, Demeter András a transmis un...

AUDIO Ministrul Demeter András, la RRC: "Cultura nu este supraponderală. Avem nevoie de curaj și asumare"
Ministrul András Demeter își prezintă prioritățile, marți, la Radio România Cultural
Produs de Radio România 24 Iunie 2025, 12:14

Ministrul András Demeter își prezintă prioritățile, marți, la Radio România Cultural

Noul ministru al Culturii, András Demeter , este invitatul lui George Gâlea, marți, într-o ediție specială...

Ministrul András Demeter își prezintă prioritățile, marți, la Radio România Cultural
Timpul trecut - George Banu, mărturisiri sonore din 2007: „Am trăit teatrul nu ca pe o simplă experiență artistică, ci ca pe un substitut de viață. Sunt făcut mai mult din materia spectacolelor pe care le-am văzut decât din materia vieții’’
Produs de Radio România 22 Iunie 2025, 22:47

Timpul trecut - George Banu, mărturisiri sonore din 2007: „Am trăit teatrul nu ca pe o simplă experiență artistică, ci ca pe un substitut de viață. Sunt făcut mai mult din materia spectacolelor pe care le-am văzut decât din materia vieții’’

Poveștile lui George Banu prind voce la Timpul trecut. George Banu și-a trăit viața în sălile de teatru....

Timpul trecut - George Banu, mărturisiri sonore din 2007: „Am trăit teatrul nu ca pe o simplă experiență artistică, ci ca pe un substitut de viață. Sunt făcut mai mult din materia spectacolelor pe care le-am văzut decât din materia vieții’’
Timpul trecut - Henri Coandă, mărturisiri sonore din 1970: „Viitorul este pentru mine un lucru extraordinar. Jules Verne m-a influențat cu certitudine’’
Produs de Radio România 22 Iunie 2025, 22:38

Timpul trecut - Henri Coandă, mărturisiri sonore din 1970: „Viitorul este pentru mine un lucru extraordinar. Jules Verne m-a influențat cu certitudine’’

Poveștile lui Henri Coandă prind voce la Timpul trecut. Henri Coandă a fost de mic pasionat de sculptură, muzică și lectură,...

Timpul trecut - Henri Coandă, mărturisiri sonore din 1970: „Viitorul este pentru mine un lucru extraordinar. Jules Verne m-a influențat cu certitudine’’
Timpul trecut - Paul Urmuzescu, mărturisiri sonore din anii ‘90: „Muzical, publicul se conforma cerințelor’’
Produs de Radio România 22 Iunie 2025, 22:38

Timpul trecut - Paul Urmuzescu, mărturisiri sonore din anii ‘90: „Muzical, publicul se conforma cerințelor’’

Poveștile și melodiile lui Paul Urmuzescu prind voce la Timpul trecut. Paul Urmuzescu a fost compozitor, pianist, redactor,...

Timpul trecut - Paul Urmuzescu, mărturisiri sonore din anii ‘90: „Muzical, publicul se conforma cerințelor’’
Ascultă live

Ascultă live

22:30 - 00:00
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
23:05 - 00:00
Teatrul National Radiofonic
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
23:30 - 00:00
English 3
Ascultă live Radio România Internaţional 1
23:00 - 00:00
reluare: MAGAZIN RRI (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
23:00 - 00:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
22:03 - 23:59
Teatru Radiofonic
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
19:03 - 23:59
CLUB 105,6
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
22:00 - 00:00
Din suflet pentru tine
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru