2025-2026 anul școlar cu creșterea ponderii învățământului simultan de la 6%, la 7,5%

11 Septembrie 2025, 14:00
Antoaneta Împușcatu, directoare Școala Gimnazială Ion Creangă, din localitatea I. C. Brătianu, jud. Tulcea: „ Dacă e să fac o radiografie a generației de anul trecut, din cei 12 copii (cls.-a VIII-a) care au finalizat, 7 au fost lăsați singuri acasă, părinții au plecat în străinătate și atunci noi am rămas persoanele de ajutor pentru ei. ”
Învățământul simultan, prevalent în mediul rural, presupune predarea simultană către elevi din clase diferite, grupate în funcție de nivel – fie două, trei sau chiar patru clase în aceeași sală de clasă. Această formă de învățământ este cunoscută de către decidenții naționali ca fiind deficitară și este percepută ca problematică de către cadrele didactice. Ultimele trei decenii nu au generat încă intervenții în domeniu care să propună soluții sau alternative pentru cei peste 110.000 de copii care sunt beneficiarii acestui sistem. Învățământul simultan este o soluție de avarie, dar cerințele educaționale sunt aceleași ca și pentru învățământul obișnuit, inclusiv elementele de evaluare a performanței elevilor. După reorganizarea celor 507 unități de învățământ și creșterea normei didactice săptămânale de predare cu două ore, o altă măsură prevăzută de Legea fiscal-bugetară nr. 141/2025 a fost modificarea limitelor minime și maxime pentru numărul de copii la clasă.
Aceste măsuri au crescut ponderea învățământului simultan (la nivel primar și gimnazial), în estimarea ministerului de la 6%, la 7,5% în prezent.
Old Vision România a anunțat lansarea unei metodologii de predare în clasele simultane, pilotată timp de un an cu peste 100 de profesori din 22 de școli din mediul rural, care vine într-un context al creșterii numărului de clase de învățământ simultan.
Andreea Bujor, directorul de comunicare de la World Vision România:
"Nu aveau niciun fel de pregătire, pur și simplu erau aruncați în această luptă, iar în clasele cu învățământul simultan și din studiile pe care noi le-am făcut, dar și din realitatea de pe teren și din ceea ce ne-au spus profesorii, copiii care făceau parte din acest învățământ aveau și un nivel de vulnerabilitate foarte mare. Mai exact, se întâmpla în mediul rural, în comunități defavorizate sau izolate, iar sărăcia venea la pachet cu acest lucru. Așa că era foarte mare nevoie de un ajutor pentru profesori pentru a preda în învățământul simultan.
Atunci, am realizat împreună cu experții din Fundația World Vision România această metodologie complexă de predare în clasele simultane."
Numărul de clase din învățământul simultan a crescut ca urmare a schimbărilor legislative. Mai mult, metodologia a Ministrei Ligia Deca, prin care elevii de clasa VIII-a erau singurii exceptați de la predarea simultană, a fost înlocuită.
Din anul acesta școlar, elevii de clasa VIII-a sunt din nou comasați în clase de simultan cu elevi de la clase mai mici. De exemplu, 2.500 de elevi de ciclu primar și gimnazial vor studia simultan în județul Sălaj și 2.200 de elevi în județul Buzău. Numărul de clase în sistem simultan a crescut și în județul Tulcea.
Se întâmplă de aproximativ 15 ani și la școala Ion Creangă, din localitatea I.C. Brătianu, din județul Tulcea, acolo unde este directoare profesoara Antoaneta Împușcatu:
"Va trebui să găsim o soluție la școală să petrecem cât mai mult timp împreună. Pentru că acești copii (de clasa a VIII-a) nu reușesc să învețe singuri. Sunt copii de la țară care învață împreună cu noi. Nu neapărat că i-am învățat noi așa, dar sunt copiii care învață la școală. Avem și norocul că primăria asigură o masă caldă prin proiectul național. Și atunci, servind masa caldă la școală, reușim să îi ținem până la ora 15. Și anul trecut la fel am procedat cu cei de clasa VIII-a și rezultatele au fost pe măsură."
Învățământ simultan există și în alte țări mai dezvoltate, precum Franța, mai ales în zonele rurale unde populația școlară este redusă.
Dar, acolo, profesorii care predau la simultan beneficiază de formare continuă specifică, primesc ghiduri și sprijin pedagogic. Există manuale adaptate multinivel. Se folosesc frecvent pedagogii alternative, precum Montessori.
Elevii francezi mai mari se pot implica în procesul educațional, sprijinind elevii mai mici, ajutând astfel să își consolideze cunoștințele.
Realizator Mirela Stana