„AI-ul nu o să înlocuiască oamenii, dar alți oameni care știu să folosească AI-ul îi vor înlocui pe cei care nu știu. Asta este cert”

16 Octombrie 2025, 16:08
Într-o lume tot mai conectată și ghidată de algoritmi, inteligența artificială (AI) a devenit motorul invizibil al platformelor sociale, al marketingului și chiar al deciziilor economice. Dar cât de conștienți suntem de puterea ei – și mai ales, de limitele noastre în a o controla?
Despre toate acestea a vorbit Anca Alexandra Dobrescu, specialist în marketing digital, invitată în emisiunea Știința 360 realizată de Corina Negrea, într-un dialog despre etică, reglementări și viitorul AI-ului.
De la clipurile scurte de pe Instagram la sugestiile de pe YouTube, totul este orchestrate de algoritmi care ne cunosc comportamentele online.
„Dacă te uiți, de exemplu, la un reel, îi dai like și îl vezi până la capăt, sistemul învață imediat și îți propune alte clipuri similare. Inteligența artificială încearcă să prezică ce te-ar ține cât mai mult în aplicație.”
Anca Alexandra Dobrescu atrage atenția asupra faptului că platforme precum Meta și Instagram folosesc propriul AI pentru a personaliza publicitatea în funcție de limbaj, interese și chiar tonul conversațional al utilizatorului.
„AI-ul Meta va lua date despre tine și le va folosi pentru a-ți transmite oferte de marketing personalizate. Ceea ce nu este neapărat just și nici etic.”
AI-ul nu are empatie, conștiință sau valori morale, toate acestea sunt atribute strict umane. Sistemele AI pot fi „educate” greșit: există un experiment universitar în care un AI, „hrănit” cu texte pline de prejudecăți, a ajuns să considere maioneza un simbol rasist.
„AI-ul nu are puterea de a distinge între bine și rău dacă nu este programat să facă acest lucru.”
Reguli pentru un viitor digital etic: AI Act-ul european
„AI Act interzice folosirea abuzivă a inteligenței artificiale în decizii care îți pot schimba viața, de exemplu, la acordarea unui credit, în procesul de angajare sau în evaluările medicale.”
Legea obligă companiile să anunțe clar atunci când interacționezi cu o mașină și clasifică aplicațiile AI în funcție de nivelul de risc, de la minim până la inacceptabil. Europa s-a distanțat astfel de idei precum „scorul social” testat în China.
Cum ne modelează algoritmii alegerile, cât de departe poate merge personalizarea digitală și unde tragem linia între util și intruziv aflați din rubrica „AI în viața de zi cu zi”.