Mirela Ștețco: „IQ-ul global scade, se reorganizează totul. Fără educație, categoric vom fi pierduți în această reașezare globală”
08 Septembrie 2025, 17:37
Prima zi de școală din acest an a fost una atipică: proteste masive, nemulțumiri ale profesorilor și o societate împărțită între festivismul tradițional și realitatea crizei din educație. În emisiunea Știința 360 realizată de Corina Negrea la Radio România Cultural, discuția s-a concentrat pe aceste tensiuni.
Peste 30.000 de profesori au mărșăluit de la Guvern spre Cotroceni, cerând finanțare adecvată pentru educație. Printre pancarte, mesajele au fost tranșante: „Educație de calitate fără bani nu se poate”, „Școli goale astăzi, țară goală mâine”.
„Această subfinanțare cronică este, de fapt, cea mai mare problemă pe care noi o avem în educație și afectează, în primul rând, copiii și prin ei, categoric, viitorul țării”, spune Mirela Ștețco, fost director Advocacy la Teach for Romania, care subliniază dimensiunea reală a decalajului dintre România și restul Uniunii Europene: „Cheltuiala per elev în România este undeva la 2336 de euro, media UE este de 9020 euro. Este un decalaj enorm.”
Mirela Ștețco este licențiată în Litere, cu un masterat în Management Educațional și a întâlnit de-a lungul carierei multe crize în învățământ. Ea atrage atenția că lipsa de finanțare nu afectează doar prezentul, ci securitatea națională pe termen lung.
„Această subfinanțare cronică afectează în primul rând copiii și, prin ei, viitorul țării.”
Fără o viziune clară, reformele rămân simple improvizații. Măsuri precum comasarea școlilor și clasele simultane riscă să pună presiune suplimentară pe elevi și profesori, în lipsa resurselor și a unei strategii coerente. Mirela Ștețco avertizează că astfel de decizii pot afecta grav procesul educațional.
„Nu vorbim aici de două scaune în plus, vorbim de două vieți în plus, care trebuie integrate și gestionate.”
În paralel, profesorii reclamă degradarea statutului lor social, scăderea respectului din partea părinților și lipsa de autoritate la clasă.
În timp ce părinții au resimțit lipsa ceremoniilor tradiționale, specialiștii atrag atenția că prima zi de școală ar trebui să fie dedicată adaptării emoționale a copiilor, nu festivismului. Între austeritate și speranța unei reforme reale, sistemul rămâne prins într-o tensiune care face ca întrebarea „De ce vrem educație?” să fie mai actuală ca oricând.
Alături de Mirela Ștețco, în studioul Știința 360 au fost, astăzi, și Mirela Stana și Roxana Păsculescu, realizatoare ale emisiunii iClasă.
Ambele au stat de vorbă cu profesori participanți la protestul organizat astăzi, luni, 8 septembrie a.c., de sindicatele din educație și care apornit din Piața Victoriei dar și cu profesori de la școli din mediul rural.
Pe larg, în emisiunea Știința 360.