Ramona Costescu: Copiii au nevoie de siguranță, nu de prejudecăți iar relația părinte–copil este un spațiu plin de așteptări și emoții
20 Noiembrie 2025, 16:14
Cum funcționează modelul „peer-to-peer” în școli, de ce au nevoie și părinții de îndrumare și cum se schimbă comportamentele de risc în funcție de mediul social, explică psihologul Ramona Costescu, psihoterapeut, președinte ALIAT pentru Sănătatea mIntală și managerul proiectului ”Știu că pot”, derulat de ALIAT în 15 în școli și licee din sectorul 3 al Capitalei cu ajutorul Primăriei Sectorului 3 (https://aliatong.ro/proiectul-stiu-ca-pot-in-sectorul-3-a-demarat-cu-trainingul-echipei-de-specialisti-si-voluntari/).
Peste 2500 de elevi, părinții și profesorii lor, plus consilierii și medicii lor școlari vor participa la acest proiect.
Ramona Costescu explică de ce modelul „peer-to-peer” — elevi care învață alți elevi — are rezultate remarcabile. „Elevii mai mari vor da către egalii lor informația în mod corect, având alături și dirigintele și echipa ALIAT”. Dar „nu ne ducem să predicăm, ci să facem activități practice”.
Pe lângă intervenția în rândul elevilor, programul include și sesiuni pentru părinți, profesori și consilieri școlari. „Nu e o nevoie universală, ci ține de mediul în care cresc tinerii și de necesitatea de a primi un suport util, nu doar critică”. Atelierele îi ajută pe adulți să recunoască semnele vulnerabilității și să susțină adolescentul într-un mod empatic și eficient. „Punem accentul pe o plasă de siguranță în centrul căreia se află elevul”.
Mesajul se adaptează fiecărei categorii: consilierii pot interveni profund și constant, profesorii pot observa semne timpurii în clasă, iar părinții trebuie sprijiniți în zona relației emoționale cu propriul copil. „Relația părinte–copil este un spațiu plin de așteptări și emoții”.
Mediul social influențează riscurile, dar nu le determină. „Comportamentele de risc sunt diferite… cei din medii defavorizate sunt expuși agresivității și rolurilor de „săgeți”, iar cei din medii favorizate au riscuri invizibile — pornografie, jocuri de noroc, dependențe digitale”.
Indiferent de mediul din care vin, tinerii au nevoie de același lucru: o comunitate de adulți și colegi care să îi asculte, să îi înțeleagă și să îi ghideze fără judecată. Prevenția eficientă începe întotdeauna cu încrederea, mai spune Ramona Costescu.








