Melinda Dincă: „Alegerea mea pentru sociologie a fost legată de fascinația pentru libertate și democrație, după 1989. În toate dimensiunile vieții sociale – locuire, muncă, migrație – sociologia este importantă”
17 Decembrie 2025, 19:25
Melinda Dincă este sociologă, conferențiar universitar dr. la Universitatea de Vest din Timișoara și laureată a Premiului „Dorel UNGUREANU” pentru Educație modernă și centrată pe student, un premiu „adresat membrilor comunităţii academice a UVT pentru performanțele deosebite obţinute în ultimii 5 ani calendaristici precedenți atribuirii, în activitatea de predare și activități didactice conexe.” (https://www.uvt.ro/
Premiul a fost acordat în cadrul celei de-a 11-a ediții a Galei Premiilor UVT 2025, desfășurată în seara de 20 noiembrie a.c. la Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara (https://www.uvt.ro/
Adaptarea educației la nevoile reale ale studenților, rolul științelor sociale, munca în echipă, tehnologia ca instrument educațional și responsabilitatea de a înțelege societatea ca pe un organism viu sunt tot atâtea direcții în care „a curs” interviul cu Melinda Dincă, conferențiar universitar dr. în Departamentul de Sociologie al Facultății de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea de Vest din Timișoara (https://fsas.uvt.ro/), interviul acordat emisiunii Știința 360, realizatoare Corina Negrea.
Pentru Melinda Dincă, educația începe cu empatia, iar predarea nu înseamnă doar respectarea unei programe, ci înțelegerea profundă a studentului: nu sunt doar obiectivele de învățare din fișa disciplinei, ci și nevoile sociale, economice, de prestigiu social, de integrare în comunitatea universității și, mai târziu, în comunitatea academică. Această atenție presupune un exercițiu constant de empatie, pentru că poate nu sunt doi studenți la fel. Trebuie să facem mereu exerciții de empatie și să aflăm direct de la ei cu ce îi putem sprijini ca să-și atingă potențialul maxim.
Încă de la admitere, universitatea încearcă să înțeleagă cine sunt tinerii care intră în sistem: ne îngrijim de la înscrieri să vedem care este profilul studenților, de unde vin, ce așteptări au și de ce au ales un anumit program de studii.
Dar adevărata învățare se rafinează pe parcurs: lucrurile se clarifică în timp, la cursuri, seminarii, lucrări practice. Îi observăm pe fiecare și încercăm să-i ajutăm cât se poate de mult.
Un element-cheie este evaluarea continuă, pentru că astfel studenții primesc feedback constant de la colegii lor. Pentru mulți studenți, colaborarea reală este o provocare. Ei nu sunt obișnuiți să lucreze colaborativ, nu doar să împartă sarcini și apoi să asambleze un proiect (…) Durează câteva săptămâni până când încep să lucreze performant în echipă. Noi suntem acolo, lângă ei (…) Insistăm foarte mult pe responsabilitatea actului învățării: să învețe autonom, independent, cu profesorul doar ca ghid. Trecerea de la un sistem competitiv la unul colaborativ nu este ușoară: fiind obișnuiți cu un stil concurențial, nu înțeleg de la început că, dacă îmi împărtășesc abilitățile, ceilalți vor învăța de la mine și invers. Dar tocmai această deschidere produce învățare reală, spune Melinda Dincă.
Un capitol aparte îl reprezintă studenții care sunt primii din familie ajunși la universitate. Primul student din familie: un drum dificil, dar posibil.
Imaginați-vă ce înseamnă să nu ai pe nimeni în familie care să fi fost student și să nu știi ce înseamnă viața universitară (…) Este un proces de rupere de un stil de viață și de început al altuia.
Melinda Dincă subliniază importanța sociologiei într-o societate aflată în permanentă schimbare:
Societatea nu este un obiect, este un organism viu.
După decenii de interdicții, domeniul și-a recâștigat locul: acum suntem parteneri egali cu colegii noștri din comunitatea științifică internațională. Iar rolul sociologiei se vede peste tot.
În toate dimensiunile vieții sociale – locuire, muncă, migrație – sociologia este importantă.
Iar astăzi, în sociologie, tehnologia este un instrument de schimbare reală. Departe de a fi un obstacol, tehnologia devine un aliat. În spații virtuale, studenții dezvoltă soluții concrete pentru comunități reale.
Studenți de 19–20 de ani au reușit să propună soluții care pot schimba viața unei comunități.
Pentru Melinda Dincă, sociologia este o profesie aleasă din pasiune pentru libertate.
Alegerea mea pentru sociologie a fost legată de fascinația pentru libertate și democrație, după 1989 (…) Pentru mine este incredibil și acum că pot face o profesie din ceea ce îmi place.
Iar asta se vede din plin și în actul educațional, în interacția ei cu studenții: educația autentică nu transmite doar cunoștințe, ci creează contexte în care oamenii învață să fie liberi, responsabili și solidari.
Melinda Dincă are un doctorat în Sociologie la Universitatea din București (2004-2008) și a avut și o „bursă doctorală la Université de Fribourg, prin programul SCOPES al Fondului Național Elvețian pentru Cercetare Științifică (2005-2006). A desfășurat cercetări de teren în comunități marginalizate, privind incluziunea socială și integrarea educațională și pe piața muncii a persoanelor vulnerabile și subreprezentate, precum persoane de etnie romă, tineri care au părăsit școala, persoane cu dizabilități, migranți, remigranți și refugiați.
Interesele sale de cercetare includ identitatea socială, incluziunea socială, diversitatea culturală, învățarea bazată pe colaborarea în echipe, precum și internaționalizarea curriculară în învățământul superior.
A participat și participă în proiecte europene, precum Bringing Real Life into Virtual Classrooms - EEA Grants (2022-2023), Centre de Consiliere și Orientare în Cariera de Cercetător - PNRR-III-C9-2022-I10, ERA Talent Platform (2023-2025), Ecosystems for Higher Education Inclusion - HORIZON-MSCA-SE-2024 (2025-2029), Sustainable Accessibility to the Labour Market - Interreg Europe (2024-2027), Smart Shrinkage Solutions – HORIZON-2020 (2017-2020)
Din 2012, Melinda Dincă coordonează Școala Internațională de Vară în Antropologie Socială, un program internațional mixt de co-predare și co-învățare între UVT și Universitatea din Fribourg, Elveția. De asemenea, este responsabilă pentru internaționalizarea curriculară prin activități colaborative de învățare internațională și schimb cultural (COIL/Virtual Exchange) în cadrul Alianței Europene UNITA.” (cf CV personal).








