Ascultă Radio România Cultural Live

DOCUMENTAR: Calea ferată Oraviţa-Baziaş, prima de pe teritoriul României

20 August 2019, 06:13

Marţi, 20 august, se împlinesc 165 de ani de la inaugurarea celei mai vechi căi ferate de pe teritoriul actual al României, între Oraviţa şi Baziaş.

Primele planuri de construcţie au apărut în 1847, an în care a şi început construcţia căii ferate pe ruta Baziaş-Biserica Albă-Iasenova-Iam-Răcăşdia-Oraviţa, sub conducerea inginerului Bach.

Calea ferată a fost iniţial construită cu şine aduse din Austria, însă, începând din anul 1851, s-a folosit şină laminată produsă la Reşiţa şi fiecare pereche de şine era montată pe şapte traverse cu ajutorul crampoanelor.

Finalizarea lucrărilor la linia Oraviţa-Baziaş, cu o lungime de 62,5 km, a fost încheiată în anul 1854.

Pe data de 20 august 1854 a început circulaţia trenurilor de marfă, iar în 1855 compania St.E.G. a preluat linia Oraviţa-Baziaş de la statul austriac, fiind cea care a şi inaugurat traficul de călători pe acest traseu, la 1 noiembrie 1856.

Această linie a fost iniţial construită pentru transportul cărbunelui din Anina, Bocşa, şi Oraviţa la Dunăre, în Portul Baziaş (construit în anul 1795 de austrieci, al doilea ca importanţă după Constanţa), unde urma să fie încărcat în vapoare, iar de acolo, transportat pe Dunăre în Imperiu, de aceea purta denumirea de Koklenbahn (linia cărbunelui).

La începutul perioadei de exploatare a căii ferate, pe ruta Oraviţa – Baziaş circula o singură pereche de trenuri mixte pe zi, cu plecare din Oraviţa la ora 7:00 şi sosire la Baziaş la 10:02, iar la întoarcere, de la Baziaş, plecarea era la ora 13:30, ajungând înapoi la Oraviţa la ora 16:38.

Viteza medie de circulaţie era de 20,6 km/oră, iar tracţiunea era realizată iniţial de locomotive construite în 1852 de firma Günther din Wiener Neustadt, apoi, începând cu anul 1955, de locomotive produse la fabrica St.E.G. de la Viena.

După această inaugurare a urmat cea a liniei Szeghedin – Jimbolia – Timişoara, în 15 noiembrie 1857, în lungime de 114 km, apoi a liniei Timişoara – Stamora Moraviţa, de 56 km, diferită de calea ferată Timişoara – Oraviţa – Baziaş – Iassenovo – Stamora Moraviţa, cu un traseu mai lung cu 94 de km.

La 20 iulie 1858 tot complexul de căi ferate existent în Banat era racordat la traseele spre Viena, existând, la acel moment, un tren accelerat, pe ruta Baziaş – Timişoara, care făcea legătura cu trenurile spre Budapesta şi Viena.

În anul 1863, în zonă se inaugurează circulaţia pe primul traseu de munte, pe calea ferată Oraviţa-Anina.

Însă tot ceea ce a dus la dezvoltarea acestei zone, durează până în anul 1880 când Dunărea se revarsă şi distruge în mare parte portul, calea ferată şi casele, iar o parte din cei 516 locuitori din Baziaş se mută la Orşova.

Următoarea lovitură dată zonei are loc în anul 1892, la inaugurarea unui alt port la Dunăre în zona Moldova Veche care preia o parte din traficul de mărfuri de pe Dunăre.

După încheierea primului război mondial, Banatul a fost împărţit între România şi Serbia, iar un segment de 28 km din totalul de 62,5 a rămas pe teritoriul sârbesc.

Pe 15 iulie 1922, circulaţia trenurilor a fost reluată numai pe sectorul românesc Oraviţa-Iam (27 km), astfel că la Baziaş se mai putea ajunge, până în 1950, numai pe linia Timişoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moraviţa-Vârşeţ-Iasenova-Biserica Albă-Vračev Gaj.

Anul 1950 a adus sistarea circulaţiei trenurilor pe teritoriul Iugoslaviei, din motive politice, iar porţiunea Baziaş-Socol-(Vračev Gaj) şi Podul Nera-(Iasenova)-Iam au fost desfiinţate, astfel că din ruta iniţială au mai rămas doar porţiunile Oraviţa-Iam în România (27 km) pe care circulau câte trei perechi de trenuri de călători pe zi şi Vârşeţ-Biserica Albă în Serbia (34 km).

După anul 1960 clădirea gării Baziaş a fost demolată, locul respectiv fiind în proiect de inundare, după construirea barajului de la Porţile de Fier pe Dunăre, la fel cum s-a întâmplat şi cu cea mai mare parte a terasamentului fostei linii între Baziaş şi graniţa cu Serbia.

Să mai spunem şi că, între regiunile româneşti, Banatul a avut prima cale ferată – în 1854, apoi Transilvania – în 1858 (linia de 17 km între Curtici şi Arad), Dobrogea – la 4 octombrie 1860 (pe ruta Cernavodă – Constanţa), Bucovina – 1 septembrie 1866 (Lvov-Cernăuţi), Vechiul Regat – în 1869 (Bucureşti – Giurgiu) şi Basarabia – în 28 august 1871 (Odesa – Kuciurgan – Tiraspol – Tighina – Chişinău).

RADOR - de Răzvan Moceanu

Cezar Ilie, co-fondator al unei companii de IT: „Nu cred că AI va înlocui medicul. În prezent, niciun modul de AI nu are dreptul de a pune parafă sau diagnostic”
Știință 05 Iunie 2025, 13:39

Cezar Ilie, co-fondator al unei companii de IT: „Nu cred că AI va înlocui medicul. În prezent, niciun modul de AI nu are dreptul de a pune parafă sau diagnostic”

Tehnologia avansează de la o zi la alta, găsindu-și aplicabilitate în toate domeniile, inclusiv în cel medical....

Cezar Ilie, co-fondator al unei companii de IT: „Nu cred că AI va înlocui medicul. În prezent, niciun modul de AI nu are dreptul de a pune parafă sau diagnostic”
O înregistrare istorică
Știință 05 Iunie 2025, 13:00

O înregistrare istorică

Joi, 5 iunie, vă invit să ascultați povestirea Un animal fantastic de Radu Honga, citită de actorul Constantin Băltărețu; doi...

O înregistrare istorică
Crezi că ai o relație sănătoasă cu banii? S-ar putea să fii surprins...
Știință 04 Iunie 2025, 14:11

Crezi că ai o relație sănătoasă cu banii? S-ar putea să fii surprins...

  Psihologia ne arată că nu doar cât câștigăm contează, ci și cum gândim despre bani. De la amintiri...

Crezi că ai o relație sănătoasă cu banii? S-ar putea să fii surprins...
Marian Coman: "Einstein a fost un progresist pentru epoca în care a trăit"
Știință 04 Iunie 2025, 14:00

Marian Coman: "Einstein a fost un progresist pentru epoca în care a trăit"

Continuăm să răsfoim  „Einstein în timp și spațiu - O viață în 99 de particule” împreună...

Marian Coman: "Einstein a fost un progresist pentru epoca în care a trăit"
Prof. dr. Elisabeta Bădilă: „Poate ne punem întrebarea de ce vorbim atât de mult despre hipertensiunea arterială? Pentru că în zilele noastre, hipertensiunea este principalul factor de risc pentru deces și sănătate precară”
Știință 04 Iunie 2025, 12:55

Prof. dr. Elisabeta Bădilă: „Poate ne punem întrebarea de ce vorbim atât de mult despre hipertensiunea arterială? Pentru că în zilele noastre, hipertensiunea este principalul factor de risc pentru deces și sănătate precară”

Ieri, a fost lansată  Alianța Națională pentru Prevenirea, Depistarea și Tratamentul Hipertensiunii Arteriale , în...

Prof. dr. Elisabeta Bădilă: „Poate ne punem întrebarea de ce vorbim atât de mult despre hipertensiunea arterială? Pentru că în zilele noastre, hipertensiunea este principalul factor de risc pentru deces și sănătate precară”
Mihai Ducea: «Așa-numitele „iviri de sare” sau masive de sare sunt extrem de susceptibile a colapsa. Sunt niște structuri efemere»
Știință 03 Iunie 2025, 18:45

Mihai Ducea: «Așa-numitele „iviri de sare” sau masive de sare sunt extrem de susceptibile a colapsa. Sunt niște structuri efemere»

„Praidul este pe rama internă a Depresiunii Transilvaniei, pe partea de est a Depresiunii Transilvaniei, și este unul...

Mihai Ducea: «Așa-numitele „iviri de sare” sau masive de sare sunt extrem de susceptibile a colapsa. Sunt niște structuri efemere»
Raportul de gardă: Testarea genetică poate preveni majoritatea reacțiilor adverse ale medicamentelor, mai ales pentru boli cardiovasculare și psihiatrice
Știință 03 Iunie 2025, 18:30

Raportul de gardă: Testarea genetică poate preveni majoritatea reacțiilor adverse ale medicamentelor, mai ales pentru boli cardiovasculare și psihiatrice

„Un studiu prezentat la Congresul Societății Europene de Genetică Medicală (ESHG2025) a arătat...

Raportul de gardă: Testarea genetică poate preveni majoritatea reacțiilor adverse ale medicamentelor, mai ales pentru boli cardiovasculare și psihiatrice
Otilia Cristea: „Canalizarea Bucureștiului nu este doar o rețea de țevi, ci un ecosistem propriu, cu impact direct asupra sănătății noastre”
Știință 02 Iunie 2025, 18:15

Otilia Cristea: „Canalizarea Bucureștiului nu este doar o rețea de țevi, ci un ecosistem propriu, cu impact direct asupra sănătății noastre”

Ce se ascunde, de fapt, sub picioarele noastre, în inima unui oraș european?  Invitată de  Corina Negrea...

Otilia Cristea: „Canalizarea Bucureștiului nu este doar o rețea de țevi, ci un ecosistem propriu, cu impact direct asupra sănătății noastre”
Ascultă live

Ascultă live

19:30 - 21:00
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
19:05 - 21:00
ARENA MUZICALĂ
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
20:00 - 21:00
English 2
Ascultă live Radio România Internaţional 1
20:03 - 21:00
RADIOVIV/ARMONII DUMINICALE (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
20:30 - 20:56
Srpska redakcija druga emisija
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
20:00 - 22:00
ÎNTRECERE LA PETRECERE
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
19:04 - 22:00
Special pentru tine ( muzica populară)
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
19:03 - 23:59
ROMANTICA - ASCULTĂ-ȚI MUZICA!
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
20:00 - 21:00
Emisiune în lb. maghiară
Ascultă live Radio România Timișoara FM
20:00 - 21:00
Emisiune in lb. romani
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru