Ascultă Radio România Cultural Live

„O elită malefică” într-un un film de gen cult

15 Septembrie 2016, 09:18

Expresia citată, folosită de academicianul Ioan Aurel Pop, rectorul Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, nu a trecut neobservată și necomentată. Autoritățile nu emit frecvent formule „incendiare”. În contrast, creația de ficțiune literară și cinematografică (americană!) și-a luat, într-o perioadă deja clasică, libertatea să fantazeze în cheia dominării societății de către Big Brother, în diferite ipostaze.

Atenționarea universitarului – pretext al episodului de azi al Ereziilor Moderne – a fost doar o punctare, un accent în conținutul discursului din cadrul Congresului Istoricilor români. Intervenția a fost orientată ca semnal de alarmă la superficialitatea, schematismul însușirii disciplinelor umaniste, în particular istoriei, de catre ultimele generații. Acestea sunt văzute ca îmbibate metodologic și metodic de accesibilul junk food, hrană-surogat pentru minte și inimă, vehiculat de mediul online:

Rezultatul acestor demersuri insistente din ultima vreme este crearea de mecanisme umane, de roboți, de marionete ușor de manipulat, prin vot ori prin alte mijloace. Oamenii lipsiți de cultură generală și de orizont artistic, oamenii capabili să rezolve doar probleme limitate, oamenii care nu mai au capacitatea să compare și să ia decizii în cunoștință de cauză alcătuiesc generația „Google”, generația „Facebook”, generația „SMS” sau toate la un loc! Sunt oameni, în general, inteligenți, dar cu inteligența canalizată spre scopuri controlate de o elită malefică (...) Am fost avertizați demult că „somnul rațiunii naște monștri”.

Ar fi bine să veghem cu toții ca toate admirabilele descoperiri și invenții ale lumii contemporane să servească omului creativ și creator, omului cercetător și omului moral, nu omului-robot, distorsionat și manipulat”, a afirmat acadamicianul Ioan Aurel Pop, conform amonews.ro.

Filmele din genul Cult rețin interesul prin originea și specificul lor – creații controversate, supuse încercărilor de suprimare din partea mediilor mainstream, care le considerau incomode. Expresie a revoltelor contra șabloanelor despre succes, bunăstare și fericire ale societății,  fimele Cult erau, tradițional, protejate și vehiculate prin canale ”subterane”, underground.

          Un exemplu târziu al genului, devenit clasic, este They live! - Ei trăiesc!prezentat în 1988, scris și regizat de John Carpenter, după o povestire apărută în 1965.

Tema este incitantă, chiar și ca ficțiune; revine, periodic aproape, în diverse abordări, cu atât mai spectaculoase cu cât mijloacele tehnicii de film sunt mai perfecționate.

Este vorba despre prezența, deghizată în oameni, a unei specii extraterestre, cu scopul câștigării controlului asupra societății și, într-un orizont mai larg, al Pământului.

Etapa prezenței clandestine este o alegere interesantă și coincide cu esența  teoriilor conspirației dintotdeauna și până azi: o minoritate ascunsă desfăsoară acțiuni pentru aservirea majorității.

Eroul din They live! descoperă, accidental, existența și extensia infiltrării în societate a extratereștrilor cu înfățișare umană: el își pune, întâmplător, o pereche de ochelari aparent obișnuiți, dar care devoalează esența, diferită și respingătoare, a invadatorilor.

Ochelarii sunt instrumentul, fabricat de rezistența pământeană, pentru recunoașterea străinilor între oameni.

Desigur, ochelarii sunt un simbol al mijlocului generic care permite  diferențierea între conspiratori și oamenii obișnuiți. Un instrument întotdeauna simplu precum ochelarii, dar cu funcție de pașaport pentru o realitate extinsă, realitate la care ar avea acces numai oamenii dispuși să coopereze.

Un element semnificativ în acest tip de ficțiune este baza puterii  „invadatorilor”. They live ! propune, deloc demodat, chiar în cheie contemporană, un emițător de televiziune cu proprietăți speciale: acesta influențează vederea și înțelegerea oamenilor obișnuiți, ascunzând părțile compromițătoare ale realității aduse de străini, precum și identitatea acestora. Pe ecranele televizoarelor, un om politic sau un formator de opinie apar ca figuri normale, în timp ce ochelarii („cheia”, deci) îi relevă, în film, drept extratereștri malefici.

Trimiterea la mass-media și acuzarea complicității acesteia cu o minoritate care dorește controlul maselor este evidentă. Tema revine, încă, periodic, în dezbatere, cu atât mai mult cu cât „plasa de păianjen”, web-ul, are acoperire mondială și operează instantaneu.

În film, ochelarii-revelator permit și apariția „în clar” a mesajelor subliminale, prezente pe coperțile și în conținuturile tipăriturilor, până și pe aparent banalele etichete ale produselor alimentare: „consumă!”, „supune-te!”, „contribuie!”, „nu chestiona autoritatea”, ….

toate – îndemnuri către pervertirea gândirii și încolonarea maselor… în cheie modernă, desigur.

În perioada producerii filmului - anii 1980 – internetul nu exista. Vârful de lance al propagandei ori, cel puțin, persuasiunii, era televiziunea. Este ușor și incitant de imaginat extensia mijloacelor de control din They live! în contemporaneitate, când lupta pentru aderenți la idei sau organizații este acerbă.

Ajungem, astfel, la pretextul provocator al acestui episod al Ereziilor Moderne. Filmul consonează cu evocarea, de către rectorul Universității Babeș-Bolyai, a  ”omului-robot, distorsionat și manipulat”.

          Explozia comunicațiilor mijlocită de Tehnologia IT aduce – se susține – toate bunele și relele lumii. Ipoteticii producători de conținut „hipnotic” au, potențial, capacități și canale de atingere a publicului-țintă care concurează sau chiar surclasează televiziunea „clasică”.

Nu este de neglijat că procesarea digitală a imaginilor permite, practic, orice. Un banal exemplu „benefic” este folosirea tehnicii watermarking pentru semnarea invizibilă a unei producții, de exemplu, a unei fotografii sau secvențe – procedeu tehnic prin care autorii își protejează creațiile.

Watermarkingul nu poate fi eliminat decât de cine l-a introdus, iar în caz de litigiu poate apărea „în clar”, dovedind identitatea autorului real. Ochelarii din ficțiunea They Live! echivalează, în acest caz, cu parola sau dispozitivul de acces la conținutul invizibil al imaginii.

O remarcă se cuvine făcută și asupra acceptării, de către unii pământeni, a cooperării cu străinii, în schimbul propulsării în ierarhiile sociale sau profesionale. Scopul acțiunilor este câștigarea controlului asupra societății. Dar... de ce sub mască,  dacă grupul extraterestru din film este, prin definiție, atât de avansat încât să întreprindă călătorii interplanetare? Vă lăsăm eventuala plăcere a căutării răspunsului, pe care filmul nu îl oferă.

De asemenea, finalul, aparent de bun augur pentru omenire, lasă, totuși, loc unei mari incertitudini. Ce se va întâmpla  după expunerea, evidențierea străinilor ca urmare a distrugerii emițătorului de televiziune care întreținea sistemul ?

Într-o interpretare interesantă, They live!  a fost văzut ca o parabolă despre modul insidios de germinare și ascensiune a unui sistem dictatorial.

Într-altă interpretare, filmul este văzut drept o afirmare timpurie a nevoii alegerii, rămase actuale, într-o perioadă a neo-liberalismului tumultuos, adesea conflictual: acceptarea adevărului sau nerecunoașterea acestuia?

În sfârșit, ” They Live! este un documentar!” în aprecierea carismaticului erou principal, actorul și luptătorul profesionist Roddy Piper. (m.2015)

nu o ficțiune, adică – se poate înțelege, completându-i sensul. Motiv de îngrijorare sau doar o altă erezie modernă ?

De la Frazer la Sadoveanu: Creanga de Aur
Erezii moderne 03 Ianuarie 2024, 05:55

De la Frazer la Sadoveanu: Creanga de Aur

  În lucrarea sa  Creanga de Aur,  profesorul scoțian James George Frazer, etnolog, expert în...

De la Frazer la Sadoveanu: Creanga de Aur
Copilăria uzurii planificate: povestea becurilor cu incandescență
Erezii moderne 24 Noiembrie 2023, 13:12

Copilăria uzurii planificate: povestea becurilor cu incandescență

Ideea limitării deliberate a duratei de viață a produselor nu este nouă. Fabricanții au înțeles, încă din zorii...

Copilăria uzurii planificate: povestea becurilor cu incandescență
Dan D. Farcaș despre „Enigma lumilor paralele”
Erezii moderne 18 Octombrie 2023, 15:58

Dan D. Farcaș despre „Enigma lumilor paralele”

Formularea marilor întrebări și livrarea, imperativă sau opțională, a unor răspunsuri, au funcționat neîncetat...

Dan D. Farcaș despre „Enigma lumilor paralele”
Rezistența cunoașterii anatemizate
Erezii moderne 22 Septembrie 2023, 16:43

Rezistența cunoașterii anatemizate

„Nu voi comite prostia la modă – a lua drept înșelătorie tot ceea ce nu pot înțelege” …...

Rezistența cunoașterii anatemizate
A (re)descoperit Columb America? (p2)
Erezii moderne 27 Iulie 2023, 11:19

A (re)descoperit Columb America? (p2)

          Întrebarea se poate pune, în prezent, din mai multe...

A (re)descoperit Columb America? (p2)
A (re)descoperit Columb America? (p1)
Erezii moderne 07 Iulie 2023, 06:27

A (re)descoperit Columb America? (p1)

  Cronicile spun că, în august 1492, navigatorul și exploratorul italian Cristofor Columb (1451-1506) pregătea...

A (re)descoperit Columb America? (p1)
Enigme submarine (I) - Yonaguni
Erezii moderne 24 Mai 2023, 13:48

Enigme submarine (I) - Yonaguni

În cheia conformistă a modernității, descoperirile submarine ale urmelor unor eventuale civilizații străvechi sunt tratate cu...

Enigme submarine (I) - Yonaguni
Creierul este diferit de un supercalculator! - Peter Naur (1928-2016)
Erezii moderne 26 Aprilie 2023, 12:19

Creierul este diferit de un supercalculator! - Peter Naur (1928-2016)

În discursul de recepție a Premiului Turing din 2005, cu tema Computing vs. Human Thinking , omul de știință danez...

Creierul este diferit de un supercalculator! - Peter Naur (1928-2016)
Ascultă live

Ascultă live

01:30 - 03:30
Teatrul Naţional Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
03:05 - 03:30
AGENDA GLOBALĂ (R)
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
00:00 - 06:00
PROGRAM MUZICAL NOCTURN
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru