Ascultă Radio România Cultural Live

DOCUMENTAR: Carnavalul de la Rio

09 Februarie 2018, 07:08

Vineri 9 februarie începe, în Brazilia, Carnavalul de la Rio de Janeiro, cea mai importantă manifestare de stradă de acest fel de pe mapamond, o sărbătoare care a arătat, în ultimii ani, că (aproape) totul aici este permis. Momentul de start al petrecerilor este dat de primarul oraşului care predă simbolic cheile oraşului regelui Momo, simbol al tuturor exceselor, a cărui domnie va dura cinci zile. Momo este însoţit de regină şi de două prinţese – care sunt alese în funcţie de frumuseţe, abilităţi sociale, isteţime, cunoştinţe de samba şi, nu în ultimul rând, după cum îşi exprimă şi trăiesc “spiritul carnavalului” – şi îi îndeamnă pe localnici şi mai ales pe vizitatori să se distreze fără nicio reţinere. Momentele de vârf ale carnavalului sunt cele de duminică şi luni noapte, atunci când pe Sambodrom vor defila mai întâi reprezentanţii celor 12 şcoli de samba înscrise în competiţie, apoi a doua zi cele şase şcoli finaliste concurează pentru premiul carnavalului. Însă atracţia reală o reprezintă defilarea grupărilor carnavaleşti de cartier – „blocos” – considerate a fi „carnavalul autentic”, întrucât sunt deschise participării tuturor.

La 1 ianurie 1502, exploratorii portughezi au navigat către Gunabara Bay şi au denumit locul Rio de Janeiro, plecând de la impresia lor – care s-a demonstrat eronată – că locul reprezintă gura de vărsare a unui enorm fluviu.

Rio de Janeiro este, în primul rând, un oraş al contrastelor, în care se întâlnesc munţi abrupţi de granit, aflaţi în proximitatea oceanului, între întinderile de nisip auriu, remarcabile case coloniale amestecate cu zgârie-nori moderni, păduri verzi care ornează colinele dens populate, toate acestea „vegheate” de simbolul oraşului – statuia lui Isus Salvatorul.

Viaţa oraşului este mai mereu trepidantă, pornind de la veneraţia pentru fotbal, plajă, samba şi carnaval, însoţite de distracţie şi frivolitate din belşug.

Carnavalul de la Rio are loc în fiecare an, cu 40 de zile înainte de Paşte, începe vineri şi se termină marţi, cu exact o zi înainte de Miercurea Cenuşii – începutul postului Paştelui în religia catolică.

La originea carnavalului stă o sărbătoare care datează încă din timpul romanilor şi grecilor, care marcau, la început de an, renaşterea vieţii şi venirea primăverii.

Carnavalul era definit, la origini, de o perioadă care precede postul, marcată prin petreceri populare însoțite de deghizări, care alegorice, focuri de artificii.

Etimologic, cuvântul „carnaval“ se trage din dialectul milanez („carne vale“) și înseamnă, în traducere literală, „adio carne“.

Aşadar, carnavalul datează din perioada în care biserica a impus ca aceste festivități să aibă loc doar înaintea postului de reculegere, rugăciune și abstinență, care premerge Paștele.

În întreaga Europă, dar cu precădere în Spania sau Portugalia, oamenii organizau festivităţi, sărbătorind prin dans şi baluri mascate momentul începutului de an. În timp, tradiţiile au fost duse şi în Lumea Nouă, încă de la descoperirea ei.

Deşi primul festival de la Rio datează din anul 1723, portughezii au fost primii care au adus ideea de carnaval şi la Rio de Janeiro, în jurul anului 1850. La rândul lor, francezii şi-au adus aici o puternică influenţă, prin organizarea balurilor mascate şi costumaţiilor.

Însă acestea sunt doar influenţe, tradiţia europeană fiind adaptată în timp Braziliei, devenind, cu timpul, extrem de diferită de ceea ce se întâmpla în Europa, mai ales prin aducerea în carnaval a tradiţiilor africane şi amerindiene.

Carnavalul de la Rio de Janeiro, aşa cum era el la origini, însemna parade de stradă, muzică şi dans, fiind ocazia potrivită pentru cei săraci de a se costuma în personaje nobile – chiar sclavii primind trei zile libere cu acest prilej – , iar pentru cei bogaţi, să se costumeze în cerşetori de rând. În această tradiţie era prezentă ideea de bază ca diferenţele sociale să dispară, măcar şi pentru doar câteva zile.

Însă pentru ca sărbătoarea să fie recunoscută oficial ca tradiţională, a păturilor sărace şi mai ales a populaţiei de culoare, a fost nevoie de mişcări de protest, de răscoale împotriva autorităţilor, carnavalul supravieţuind de-a lungul anilor, mai ales ca o sărbătoare a culturii populaţiei defavorizate.

Carnavalul de la Rio de Janeiro avea să capete, până la finalul secolului al XVIII-lea, o amploare din ce în ce mai mare, alăturând paradelor şi costumelor, participarea orchestrelor muzicale impresionante şi competiţii – care au devenit, de fapt, principala atracţie pentru perioada manifestării.

Dacă până la începutul secolului al XX-lea, carnavalul de stradă de la Rio era o sărbătoare muzicală pe ritmuri de polka, mazurcă, vals sau folk scoţian, în perioada care a urmat, manifestarea a fost mutată în centrul bogat al oraşului – spre deranjul clasei înstărite – şi în spaţiul de lângă port, zona cunoscută drept „Mica Africă”, locul de naştere al sambei, dans al tradiţiei urbane braziliene, devenit expresia identităţii culturale a acestei ţări. Dealtfel „Samba de Roda”, dansul în cerc având origini în Bahia, avea să devină, în anul 2005, parte a Patrimoniului Umanității UNESCO.

În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, carnavalul este suspendat, însă se reia începând cu anul 1947.

Ulterior este introdusă ideea de „Sambodrom”, o arenă lungă de 700 de metri pe care dansează şi defilează mii de oameni, aparţinând şcolilor de samba din Brazilia. Competiţia este jurizată de 4 judecători care acordă puncte în funcţie de 10 criterii.

Fiecare şcoală de samba are dreptul de a defila cu şase până la opt care alegorice şi poate participa la concurs cu până la 5000 de dansatori, în fruntea cărora se află “porta-bandeira”, o frumoasă dansatoare care defilează cu steagul şcolii de samba, alături de “mestre-sala”, a cărui principală sarcină este de a atrage prin dans atenţia asupra tinerei. De fapt, cele două personaje joacă un rol esenţial în competiţie, prestaţia lor constituind o pondere importantă în nota finală acordată şcolii respective.

Costumele şi decorurile sunt create astfel încât să reprezinte cât mai bine viaţa colorată din cartierele braziliene, la realizarea ţinutelor ţinându-se cont de istoria şi tradiţiile fiecărei regiuni. Sponsorii investesc milioane de dolari pentru ca decorurile şi costumele să fie cât mai deosebite, iar ornamentele cât mai mari şi inedite.

Concursul are loc de la ora 21:00 până în zorii zilei următoare, iar accesul la spectacolul de pe Sambodrom are preţuri cuprinse între 50 şi câteva mii de dolari SUA, în funcţie de poziţia din tribune.

Turiştii pot astfel să îşi delecteze privirile şi cu trupuri bine lucrate şi forme de invidiat, mai ales în ultimii ani, când costumele tradiţionale se constituie aproape exclusiv din ornamente, trupurile dansatoarelor devenind din ce în ce mai descoperite, cu toate că nuditatea nu este în mod oficial admisă.

Dar Carnavalul nu înseamnă numai defilarea de pe Sambodrom ci şi petrecerile de pe plajele Copacabana, Ipanema şi Leblon, unde distracţia este animată de unele dintre cele mai focoase femei din lume. De asemenea, petrecerile nu au loc doar la Rio de Janeiro, ci în toate marile oraşe braziliene, cum sunt, spre exemplu, Recife sau Bahia.

Această exuberanţă a brazilienilor atrage anual sute de mii de turişti dornici de distracţie, într-un loc considerat extrem de exotic, dar care în ultimii ani s-a remarcat şi prin nenumărate infracţiuni, semn că anarhia care pare să guverneze această sărbătoare nu este sub nicio formă ţinută sub control.

de Răzvan Moceanu - RADOR

Bărbierul din Sevilla, Tango. Radio & Juliet și Nunta lui Figaro, la final de noiembrie pe scena Operei Naționale București
Muzică-Dans-Arte 20 Noiembrie 2025, 13:21

Bărbierul din Sevilla, Tango. Radio & Juliet și Nunta lui Figaro, la final de noiembrie pe scena Operei Naționale București

Săptămâna 27 – 30 noiembrie aduce pe scena Operei Naționale București titluri clasice și moderne, în care...

Bărbierul din Sevilla, Tango. Radio & Juliet și Nunta lui Figaro, la final de noiembrie pe scena Operei Naționale București
EXPOZIȚIE: „Creatorul și demonul său” – Eseu vizual inspirat de „Doctor Faustus” de Thomas Mann
Muzică-Dans-Arte 20 Noiembrie 2025, 07:09

EXPOZIȚIE: „Creatorul și demonul său” – Eseu vizual inspirat de „Doctor Faustus” de Thomas Mann

Goethe-Institut București invită publicul bucureștean la expoziția „Creatorul și demonul său” , un proiect care...

EXPOZIȚIE: „Creatorul și demonul său” – Eseu vizual inspirat de „Doctor Faustus” de Thomas Mann
Hannah O’Neill, prim-balerină Étoile la Opera Ganier din Paris, va dansa pe scena Sălii Palatului în „Balanchine’s Legacy”
Muzică-Dans-Arte 19 Noiembrie 2025, 18:50

Hannah O’Neill, prim-balerină Étoile la Opera Ganier din Paris, va dansa pe scena Sălii Palatului în „Balanchine’s Legacy”

Remarcabila Hannah O’Neill , prim-balerină Étoile la Opera Garnier din Paris , va dansa, în premieră...

Hannah O’Neill, prim-balerină Étoile la Opera Ganier din Paris, va dansa pe scena Sălii Palatului în „Balanchine’s Legacy”
Un portret de Gustav Klimt, vândut la licitație cu 236 de milioane de dolari | VIDEO
Muzică-Dans-Arte 19 Noiembrie 2025, 08:37

Un portret de Gustav Klimt, vândut la licitație cu 236 de milioane de dolari | VIDEO

Tabloul a devenit a doua cea mai scumpă operă adjudecată vreodată la licitație.

Un portret de Gustav Klimt, vândut la licitație cu 236 de milioane de dolari | VIDEO
„Micul Prinț” și trei variante de concerte de Crăciun, la mijlocul lunii decembrie în toată țara
Muzică-Dans-Arte 18 Noiembrie 2025, 18:36

„Micul Prinț” și trei variante de concerte de Crăciun, la mijlocul lunii decembrie în toată țara

„Micul Prinț”, colinde cu Fuego și Ștefan Hrușcă și o ediție extinsă a „Regalului Vienez”...

„Micul Prinț” și trei variante de concerte de Crăciun, la mijlocul lunii decembrie în toată țara
Cristian Mandeal și discipolul său, Petru Pane, în premieră la Pitești în concertul „Ucenic și vrăjitor”, pe 20 noiembrie
Muzică-Dans-Arte 18 Noiembrie 2025, 14:55

Cristian Mandeal și discipolul său, Petru Pane, în premieră la Pitești în concertul „Ucenic și vrăjitor”, pe 20 noiembrie

Renumitul dirijor Cristian Mandeal și discipolul său, Petru Pane , vor împărți pupitrul Orchestrei Simfonice a...

Cristian Mandeal și discipolul său, Petru Pane, în premieră la Pitești în concertul „Ucenic și vrăjitor”, pe 20 noiembrie
Eveniment rar în muzica clasică: Cinci concerte Saint-Saëns într-o singură reprezentație
Muzică-Dans-Arte 17 Noiembrie 2025, 14:43

Eveniment rar în muzica clasică: Cinci concerte Saint-Saëns într-o singură reprezentație

Pe 22 noiembrie 2025, Sala Radio găzduiește un eveniment muzical excepțional: tânăra pianistă Miruna Maciuca , studentă...

Eveniment rar în muzica clasică: Cinci concerte Saint-Saëns într-o singură reprezentație
„Spărgătorul de nuci”, „Callas – Oana Pellea”, „Don Giovanni” și „Povestirile lui Hoffmann”, în a doua parte a lunii noiembrie pe scena Operei Naționale București
Muzică-Dans-Arte 17 Noiembrie 2025, 00:45

„Spărgătorul de nuci”, „Callas – Oana Pellea”, „Don Giovanni” și „Povestirile lui Hoffmann”, în a doua parte a lunii noiembrie pe scena Operei Naționale București

Săptămâna 19 – 23 noiembrie deschide cortina Operei Naționale București către lumi contrastante, dar la fel de...

„Spărgătorul de nuci”, „Callas – Oana Pellea”, „Don Giovanni” și „Povestirile lui Hoffmann”, în a doua parte a lunii noiembrie pe scena Operei Naționale București
Ascultă live

Ascultă live

18:30 - 18:55
Spre casă
Ascultă live Radio România Cultural
18:20 - 19:00
CONTRACRONOMETRU
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
18:30 - 18:56
الفترة الثانية
Ascultă live Radio România Internaţional 1
18:30 - 19:00
Actualitatea în dezbatere (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
18:30 - 18:56
Srpska redakcija prva emisija
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
17:10 - 19:00
FERMIER ÎN ROMÂNIA
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
15:05 - 19:00
Sens unic
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
16:03 - 18:45
Sens unic
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru
Acum live
Conviețuiri
Ascultă live Conviețuiri