Elena Vlădăreanu prezintă, la Radio România Cultural, emisiunea “Scena și ecranul”: “Îmi pare rău că nu pot să mă uit mereu la seriale polițiste, horror, de mister”
12 Octombrie 2020, 13:38
Elena Vlădăreanu prezintă, la Radio România Cultural,
 alături de Raluca Rădulescu, “Scena
 și ecranul”, singura emisiune
 zilnică despre teatru şi film din FM-ul românesc. Scrie poezii și piese de
 teatru și
 este “creierul” premiilor „Sofia Nădejde” pentru Literatură scrisă pentru
 femei. Despre cum ajunge o absolventă de Litere
 realizatoare la radio, despre pasiuni din timpul liber, dar și despre scriitoarele
 care i-au marcat existența, povestește Elena Vlădăreanu în cele ce urmează:
Ce se întâmplă,
 mai exact, Elena, la voi în emisiune?
Eu vorbesc despre filme, de cele mai multe ori, imediat
 explic, iar Raluca despre teatru. Se întâmplă uneori ca eu să mai vorbesc și
 despre arte performative, pentru că întotdeauna în teatru se întâmplă mult mai
 multe lucruri decât în film. La fel, uneori se întâmplă să facem împreună, de
 obicei când avem evenimente mari, gen Gala UNITER sau Gopo, și atunci e foarte
 bine, mi se pare că noi două avem chimie. De ce nu facem tot timpul? Tot din
 motivul ăsta, că am vorbi noi două prea mult și nu am mai apuca să vorbim cu
 ceilalți și despre ceilalți. 
Ce
 aduce nou “Scena și ecranul”, în această toamnă, la Radio România Cultural?
În primul rând, un nou interval orar, 15.30-16.00. În al
 doilea rând, emisiunea e mai dinamică, avem mai multă muzică, cumva am încercat
 să o gândim pentru această perioadă în care nu putem încă lucra cu invitați în
 studio, face to face. Îmi amintesc, mai ales la Raluca, dar și la mine, cum uneori
 aveam și cinci-șase invitați odată, Raluca a avut și mai mulți, era foarte
 plăcut și ”suna” foarte bine. Acum interviurile le facem în direct prin telefon
 sau unori înregistrăm, ceea ce ne dă un avantaj, acela de a avea mai multe
 subiecte, nu doar unul, ca atunci când ai un invitat live în studio.
Nu pot să scriu cu muzică. Nu mă inspiră
Ești
 absolventă de Litere, scrii piese de teatru și poezie. Ai publicat mai multe
 volume de poezii foarte apreciate. Când ai scris prima poezie? 
Am început așa cum începem cu toții, unii continuă, alții
 nu. Nu cred că a fost nimic special, nici acum nu cred că e ceva special. Am
 început de foarte mică pentru că pur și simplu scrisul mi-a fost la îndemână,
 ca să scriu nu aveam nevoie de nimeni și de nimic, cum ar fi fost cu muzica de
 exemplu sau, habar nu am, cu desenul. Bun, poți să și desenezi și desenam, dar
 la un moment dat chiar se aleg lucrurile și am rămas cu cel mai comod, cu
 scrisul. Și la mine a fost așa, pas cu pas, nu am avut un moment de glorie din
 care să mă hrănesc ani de zile. Eu am tot scris, mai prost și mai târziu mai
 bine, până când cumva s-a profesionalizat treaba asta, adică am ajuns să scriu
 tot felul de lucruri pe lângă cele care sunt proiectele mele personale. Ceea ce
 e bine. Îmi place și că am rămas la fel de speriată în fața unui text pe care
 trebuie să-l încep, mi se pare că nu o să fiu în stare să-l scriu. 
Cum lucrezi
 la cărțile tale? Ai un ritual pe care îl respecți când te așezi la masa de
 scris?          
Da, sunt destul de organizată. Dacă nu aș fi fost
 organizată, nu aș fi reușit să fac atâtea în același timp. Totodată, e prima
 oară când o dau în bară, mi-a fost cerut un eseu de 6000 de semne și eu am
 scris o proză de 9 pagini. Mă simt și prost, am fost atât de neatentă sau
 obosită, că am înțeles ce am vrut eu să înțeleg. Nu am ritualuri, nu depind de
 nimic. În principiu, pot scrie oriunde, chiar și pe orice suport, dacă nu am
 computerul cu mine, scriu pe hârtii, agende etc. Nu pot scrie cu muzică, asta e
 singura mea... nu știu cum s-o numesc, problemă. Știu că sunt mulți scriitori
 care lucrează cu muzică, muzica îi inspiră, eu nu pot.    
Când ai
 început să scrii piese de teatru? Despre ce era vorba în prima ta piesă? 
Eu am lucrat doar cu Robert Bălan, mai ales în mediul
 independent, deși am avut două colaborări cu Teatrul “Gong” din
 Sibiu și una cu Teatrul „Andrei Mureșanu” din Târgu Mureș. La sfârșitul lui
 2019, Bobi Pricop a făcut la „Teatrelli” un one-woman-show cu Andreea Bibiri,
 pornind de la Spațiu privat, volumul
 meu din 2009 și am mai scris un text scurt la o comandă din Franța. Primul text
 era despre maternitate. 
Acum citesc numai cărți scrise de femei
Ești și
 “creierul” Premiilor „Sofia Nădejde” pentru Literatură scrisă pentru femei.
 Dacă ar fi să numești cărțile scrise de femei care te-au marcat, din literatura
 română, care ar fi acelea? Dar din cea universală?
Nu vreau să răspund aici cu un nume sau două. Știu că eram
 prin liceu și începusem, instinctual, să caut cărți scrise de femei, dar abia
 după 2000, când am venit în București, am început să le și citesc. O să fac o
 listă lungă, care începe cu Hortensia Papadat Bengescu și continuă cu Ileana
 Mălăncioiu, Nora Iuga, Angela Marinescu, Gabriela Adameșteanu, Marta Petreu,
 Adriana Bittel, Adriana Babeți, Ruxandra Cesereanu, Simona Popescu, Judith
 Meszaros, Corina Sabău, Lavinia Braniște, Ruxandra Novac, Domnica Drumea,
 Alexandra Turcu, Cătălina Stanislav, Svetlana Cârstean, Anamaria Sandu, Alina
 Nelega, Miruna Vlada și cred că mai sunt foarte multe scriitoare extraordinare
 pe care eu nu le-am citit încă. Oh, la literatura universală... De exemplu,
 acum citesc numai cărți scrise de femei: Ali Smith, Donna Tart, Carmen Maria
 Machado, Marguerite Duras. 
Cum ajunge
 o scriitoare realizatoare la radio? Când și cum ai prins drag de radio? 
Cred că de mine s-a prins, pur și simplu. Pentru că sunt eu
 așa, consecventă. Nici nu cred că e ambiție, ci doar consecvență și că, deși
 greu, accept faptul că nu știu niciodată suficient și că trebuie să am răbdare,
 pentru că la un moment dat se vor așeza lucrurile. Am ajuns în radio prima oară
 în 2006 cu o rubrică de cultură online în emisiunea unui coleg, Cătălin Sturza.
 Eu mergeam o dată pe săptămână, cred că marțea, și vorbeam, de obicei liber,
 despre un subiect pe care îl documentasem și care avea legătură cu această
 cultură online, o temă destul de generoasă de altfel. La un moment dat, m-a
 sunat Oltea Șerban Pârâu, care era redactorița șefă atunci și care mi-a spus
 așa: Uite, te tot ascult la Cătălin și îmi place cum te auzi, propune-mi un
 format pentru grila de toamnă. Vă dați seama, asta m-a luat așa, fix ca din
 oală, nici nu știam ce-i ăla format. Partea bună este că lucram deja de șase
 ani în presă, scrisesem despre orice domeniu cultural și despre mass-media,
 aveam conexiuni și știam totuși pe ce planetă trăiesc J Am mers la
 radio, am discutat și am propus un talk-show zilnic de actualitate culturală,
 căruia i-am spus Timpul prezent. Era
 de luni până vineri, de la 11.30 la 12.00, iar pentru mine, la început, a
 fost... teribil, extrem de dificil, una e să vorbești câteva minute, alta e să
 fii pregătit pentru jumătate de oră, nu aveam vocea lucrată, nici nu știam ce-i
 aia, aveam emoții, vorbeam foarte repede de nu se înțelegea nimic din ce
 spuneam, uneori era greu cu invitații, atunci, în 2006, încă erau oameni pentru
 care nu era nimic anormal să spună că vin la o emisiune în direct, apoi să nu
 se mai arate și tot așa. Am făcut Timpul
 prezent până în 2011, când am născut-o pe Eva. De atunci, fac Timpul prezent Adela Greceanu și Matei
 Martin, cu Matei de altfel am făcut și eu un an. Sincer, cred că abia acum Timpul prezent e cum trebuia să fie,
 cred că ei au reușit să facă din această emisiune, care acum e seara, un format
 excelent, ca să folosesc un clișeu, un reper pentru RRC. Mie nu cred că mi se
 potrivea. După ce am revenit din concediul de maternitate, am făcut trei ani
 documentare și interviuri-portret, formate care la fel, îmi plăceau, deși mi-a
 luat iar un timp să înțeleg puterea de semnificare a sunetului. Să înțeleg că
 nu trebuie să explic eu tot, prin cuvinte, că pot să am încredere în sunete:
 sunete ambientale, replici, muzică etc. Complicat și aici, dar frumos, mai ales
 că eu, cum de altfel fac toți colegii mei din radio, făceam tot: producție,
 teren, înregistrări, montaj, ilustrație. În 2015, am născut-o pe Alexandra și
 când am revenit, în 2017, am început să fac partea de film din Scena și ecranul. Ei, după 20 de ani de
 când lucrez în presă, pot spune că asta mi se potrivește cel mai bine, sunt pur
 și simplu îndrăgostită de ce fac acum. De altfel, și când eram în presa scrisă
 îmi doream să scriu despre filme, dar nu s-a întâmplat decât tangențial, întotdeauna
 era bătaie pe domeniul ăsta. 
Îmi place să înot, să urmăresc păsări și să identific
 ciuperci
Cum te
 înțelegi cu Raluca? 
Cum spuneam, cred că e chimie între noi când suntem
 amândouă pe post. Altfel, partea de dialog se poartă în spatele emisiunii și
 cred eu că amândouă suntem suficient de flexibile pentru a putea lucra bine
 împreună. 
Cum ești
 tu, Elena cea de toate zilele? Ce-ți place să faci? 
Sunt o femeie normală, care face foarte multe lucruri, ca
 toate femeile. Gătesc, fac curat, am grijă de fete, mă ocup de emisiune, scriu,
 citesc, sunt în al doilea an de doctorat, uneori fac yoga. Îmi place mult să mă
 văd cu prietenii, îmi lipsesc întâlnirile și vizitele, îmi plăcea mult să
 gătesc pentru ei, îmi plăcea să fie casa plină și era destul de des. Îmi mai
 place muntele, îmi place să înot, să urmăresc păsări și să identific ciuperci,
 să merg la cinema.   
Care e
 “plăcerea ta vinovată”? 
Nu cred că e vinovată deloc, îmi pare doar rău că nu pot
 face mereu asta: să mă uit la seriale polițiste, horror, mistery.  
Înțeleg că
 ai două fiice la fel de creative ca tine. Ce fac ele?
Eh, fetele mele sunt mici și sunt creative așa cum sunt
 toți copiii. Sigur, sunt lucruri pe care le observ, de exemplu că Eva, fata cea
 mare, este talentată la desen. Face pian de pe la 5 ani, dar a întrerupt acum
 din cauza pandemiei. A jucat recent într-un film, i-a plăcut foarte mult și ar
 vrea să se mai întâmple și, zic eu, a fost extraordinară. Alexandra, care are
 doar patru ani, inventează tot felul de cuvinte și jocuri de cuvinte, îi plac
 animalele și o interesează să știe mai multe despre ele. Dar acum... important
 este să fie fericite cu ceea ce vor face, nu contează cât de creativ sau
 necreativ va fi.








