Ascultă Radio România Cultural Live

Emilian Mihailov: Observăm un progres tehnologic extraordinar în ultimele decade și atunci trebuie să ne întrebăm: cum adaptăm societatea la acest progres tehnologic și cât de mult bine ne face?

14 Aprilie 2025, 19:33

Au fost doar două dintre intrebările la care s-a încercat un răspuns, și doua două dintre temele de discuție ale emisiunii Știința 360, realizată de Corina Negrea și la care invitat, în direct în studioul Radio România Cultural a fost Emilian Mihailov, Conferențiar universitar la Facultatea de Filosofie a Universității București și director al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată al aceleiași universități ( http://filosofie.unibuc.ro/emilian-mihailov/ ), Președinte Comisiei de recrutare Young Academy of Europe ( https://yacadeuro.org/mihailov/ ) și colaboartor Oxford Moral Psychology Lab (https://moralpsychlab.web.ox.ac.uk/people).

Centrul de Cercetare în Etica Aplicată a organizat, în 10 aprilie a.c., cea de-a zecea ediție a „Bucharest-Oxford Workshops in Practical Ethics” (https://www.ccea.ro/bucharest-oxford-workshops-in-practical-ethics-editia-x/), găzduită de Facultatea de Filosofie a Universității București.

Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Oxford Uehiro Institute și a reunit profesori și cercetători din trei mari centre universitare: Universitatea din Oxford, Universitatea din București și Universitatea Națională din Singapore.

Participantii au fost ”filosofi cu importante contribuții în filosofia morală și etica aplicată iar printre temele abordate în cadrul acestei ediții a workshopului se numără relația dintre valori și sensul vieții, atitudinile utilizatorilor față de Inteligența Artificială, problema încrederii în instituțiile politice, etica redării poligenice și a vaccinării, avataruri digitale și utilizarea modelelor lingvistice în cercetarea filosofică. Astfel, prelegerile se încadrează în tematica propusă și au titluri precum: Values and Meaning of Life (Roger Crisp), Ethics of Polygenic Editing (Julian Săvulescu), The Ethics of Self-Experimentation in Scientific Research (Jonathan Pugh) și Vaccination, purpose, and permissibility (Lisa Forsberg)” (https://www.ccea.ro/bucharest-oxford-workshops-in-practical-ethics-editia-x/)

Emilian Mihailov a explicat felul în care progresul tehnologic, în special inteligența artificială, ne transformă nu doar viețile, ci și valorile, deciziile și abilitățile fundamentale. Într-un moment în care AI-ul pătrunde accelerat în educație, sănătate și viața cotidiană, întrebările despre etică nu mai pot fi lăsate pe plan secund.

Emilian Mihailov pledează pentru o societate deschisă, care să nu respingă noutatea din reflex, dar care să învețe să jongleze cu riscurile și beneficiile noilor tehnologii. Într-un ton accesibil, dar profund, el avertizează asupra pericolelor unei încrederi oarbe în tehnologie și ale unei deprofesionalizări accelerate.

„Eu nu vreau să zic că trebuie să îmbrățișăm orice nouă tehnologie, ci că trebuie să fim deschiși la a o evalua, a nu respinge ab initio, doar de dragul de a fi împotriva curentului.”

El subliniază că, într-o societate democratică, deciziile ar trebui să fie luate pe baza științei și a deliberării publice, nu sub influența unor „guru spirituali” care dictează ce e bine și ce e rău în funcție de propriile interese.

„Dumnezeu a fost de la început în istoria noastră culturală exemplu de superinteligență prin atributele de omniștiință, omnipotență, această capacitate extraordinară de a ști tot, de a prevedea viitorul, de a controla viitorul. Avem la îndemână un concept de superinteligență. Nu cred că inteligența artificială va merge în direcția asta de superinteligență divină, dar va merge într-o direcție în care foarte multe activități pe care ființele umane le fac la cele mai înalte standarde, vor fi depășite cu mare ușurință.”

AI-ul nu devine un Dumnezeu, însă, avertizează Mihailov, poate depăși cu ușurință performanțele umane în diverse domenii. Exemplul său preferat este AlphaZero, un sistem de AI care a revoluționat șahul: „Ființa umană nu mai are nicio șansă în fața AlphaZero… Ne uităm la cum joacă pentru a fi minunați, ca la un Maradona sau Messi”.

Inteligența Artificială poate aduce, mai spune Emilian Mihailov, „de-skilling-ul” – pierderea abilităților prin externalizarea lor către tehnologie. De aici apare o dilemă etică majoră: în goana după eficiență, ce abilități umane pierdem? Răspunsul nu e simplu.

„Aș caracteriza evaluarea etică a tehnologiilor din prezent ca pe un clovn care aruncă foarte multe obiecte și jonglează cu foarte multe lucruri în același timp. Cred că noi suntem în poziția asta, de a jongla cu multe beneficii, riscuri, probabilități, și ai nevoie de multe încercări, ai nevoie să fii deschis să înțelegi ce se întâmplă acolo.”

Mai mult, într-o lume în care AI-ul poate redacta eseuri în câteva secunde, scrierea – ca proces de reflecție, rigoare și clarificare a ideilor – riscă să devină opțională.

„Mi-e teamă că studenții din generațiile viitoare nu vor mai învăța să scrie texte… Scrisul este oglinda gândirii. (…) Dacă se pierde abilitatea de a scrie, mi se pare că se pierde ceva din abilitatea de a gândi clar, de a gândi sofisticat, de a gândi critic.” (...) ”Tehnologia este cu un pas înainte,cum de fapt foarte multeinovații sunt cu un pas înainte, e ceva ce trebuie să acceptăm,că vom evalua din mers, vom evalua din urma, hai să spunem așa:vom evalua din urma căruței. Maiîntâi ea pleacă, se duce și apoio urmărim, o alergăm și încercăm să vedemdacă e ce ne trebuie.

În evaluarea etică,să nu credem că răspunsurilevor fi extrem de clare,tocmai pentru că avemde evaluat beneficiiși riscuri. Lucrurilese complicăpentru că vrem beneficiile respective,ne dorimconfortul, ne dorim să ne fieușor, toată istoria umanitățiieste marcată deprovocări din zona confortului. Odatăce ai atins confortul,este foarte greu să ieși din zona aia, nimeni nu dorește să înoate tot timpul în larg,vrem să ne și odihnim,să stăm la plajă. Dacăvremtot timpul beneficiile, sigurcă o să tindem să ignorămriscurile, după aia când mergem înpartea de riscuri, sigur că aici o săne speriem de riscuri care sunăca un baubau, (...),mintea noastră nu este făcutăsă analizeze foarte bine riscurile,noi suntem mult maisperiați de riscuriextrem de improbabile, dar care sunăcatastrofalși suntem extremde ignoranți în fațăunor riscuri care sunt foarte probabiledar sună relativinofensiv, cum ar fi de exemplubolile infecțioase. Atuncicând analizăm riscurile în societățilecontemporane nu suntemextraordinari de pricepuți.

Una dintre temele de discuție a fost legată de conștiința morală: când și cum se formează conștiința morală? Emilian Mihailov aduce în discuție un experiment celebru cu copii sub un an care, fără să poată vorbi, aleg constant personajul „pozitiv” într-un joc de păpuși. Acest comportament sugerează că moralitatea ar putea avea, cel puțin în parte, o origine biologică, nu doar una socială sau educațională.

„Asta înseamnă că s-ar putea să existe niște elemente înăscute, niște elemente biologice în generarea conștiinței morale.”

Legat de tema ”Etica editării poligenice”, abordată și în cadrul workshopului, Emilian Mihailov spune că deși inițial publicul respingea ideea (editării genetice, n.r.), astăzi se observă o mai mare deschidere spre dezbatere, cu toate că rămân numeroase motive de îngrijorare din cauza necunoscutelor din domeniu. ”Dar există niște ”zone de acord”, să spunem așa, în care oamenii văd beneficiile editării genetice”. Cu toate acestea, “editarea poligenică este ceva ce nu putem face în momentul actual, ține de viitorul apropiat”.

Acesta explorează și legătura dintre genetică și performanța școlară. Pe lângă inteligență, trăsături precum motivația și autocontrolul influențează succesul academic. Mulți copii nu reușesc nu din lipsă de inteligență, ci din cauza unei toleranțe reduse la frustrare.

“Ce am descoperit este că în performanța școlară a copiilor contribuie cât de inteligent ești, dar și cât de motivat ești, deci însăși capacitatea de a te ridica din pat și a merge. Există diferențe extraordinar de mari între indivizi cu privire la capacitatea lor de a face lucruri, de a acționa. Foarte mulți copii nu performează școlar nu pentru că nu ar avea inteligență, ci pentru că au o capacitate redusă de a tolera frustrarea, de a tolera neplăcerea, de a tolera incertitudinea și renunță imediat. Nu doar inteligența, ci și motivarea, și capacitatea de a tolera frustrarea sunt factori determinanți în performanța școlară”.

Alexandru Laibăr: "Nu există deșeuri, există doar resurse neutilizate sau prost utilizate"
Știință 12 Septembrie 2025, 13:51

Alexandru Laibăr: "Nu există deșeuri, există doar resurse neutilizate sau prost utilizate"

De aproape opt ani, în România funcționează  Coaliția pentru Economie Circulară - CERC (...

Alexandru Laibăr: "Nu există deșeuri, există doar resurse neutilizate sau prost utilizate"
Chill Lounge by Aliat - pentru al doilea an consecutiv la Electric Castle
Știință 11 Septembrie 2025, 14:15

Chill Lounge by Aliat - pentru al doilea an consecutiv la Electric Castle

Cortul de Chill by ALIAT, primul program de Harm Reduction (reducerea riscurilor asociate consumului abuziv de alcool)...

Chill Lounge by Aliat - pentru al doilea an consecutiv la Electric Castle
Înapoi pe baricadele SF-ului
Știință 11 Septembrie 2025, 14:00

Înapoi pe baricadele SF-ului

  Joi, 11 septembrie, ne reluăm întâlnirile pe unde cu câteva noutăți ale toamnei SF și cu o...

Înapoi pe baricadele SF-ului
2025-2026 anul școlar cu creșterea ponderii învățământului simultan de la 6%, la 7,5%
Știință 11 Septembrie 2025, 14:00

2025-2026 anul școlar cu creșterea ponderii învățământului simultan de la 6%, la 7,5%

Antoaneta Împușcatu , directoare Școala Gimnazială Ion Creangă, din localitatea I. C. Brătianu, jud....

2025-2026 anul școlar cu creșterea ponderii învățământului simultan de la 6%, la 7,5%
Mihai Netea: Sunt, în momentul ăsta, extrem de multe boli unde această genomică funcțională este crucială pentru a crește eficacitatea tratamentelor
Știință 10 Septembrie 2025, 15:00

Mihai Netea: Sunt, în momentul ăsta, extrem de multe boli unde această genomică funcțională este crucială pentru a crește eficacitatea tratamentelor

Se știe că există mici diferențe între genomul uman, între indivizi. De exemplu, sunt anumite diferențe...

Mihai Netea: Sunt, în momentul ăsta, extrem de multe boli unde această genomică funcțională este crucială pentru a crește eficacitatea tratamentelor
Clasica ață dentară ar putea fi utilizată ca mijloc de livrare a vaccinurilor
Știință 09 Septembrie 2025, 14:00

Clasica ață dentară ar putea fi utilizată ca mijloc de livrare a vaccinurilor

Clasica ață dentară ar putea fi utilizată ca mijloc de livrare a vaccinurilor, conform unui studiu publicat...

Clasica ață dentară ar putea fi utilizată ca mijloc de livrare a vaccinurilor
Dr. Adrian Marinescu: „În urmă cu mai mulți ani, virusul West Nile era considerat exotic, însă în momentul de față avem astfel de cazuri practic, în fiecare zi”
Știință 09 Septembrie 2025, 13:16

Dr. Adrian Marinescu: „În urmă cu mai mulți ani, virusul West Nile era considerat exotic, însă în momentul de față avem astfel de cazuri practic, în fiecare zi”

Conform Institutului Național de Sănătate Publică , prin Centrul Național de Supraveghere și Control al Bolilor...

Dr. Adrian Marinescu: „În urmă cu mai mulți ani, virusul West Nile era considerat exotic, însă în momentul de față avem astfel de cazuri practic, în fiecare zi”
Mirela Ștețco: „IQ-ul global scade, se reorganizează totul. Fără educație, categoric vom fi pierduți în această reașezare globală”
Știință 08 Septembrie 2025, 17:37

Mirela Ștețco: „IQ-ul global scade, se reorganizează totul. Fără educație, categoric vom fi pierduți în această reașezare globală”

Prima zi de școală din acest an a fost una atipică: proteste masive, nemulțumiri ale profesorilor și o societate...

Mirela Ștețco: „IQ-ul global scade, se reorganizează totul. Fără educație, categoric vom fi pierduți în această reașezare globală”
Ascultă live

Ascultă live

15:30 - 16:00
Scena și ecranul
Ascultă live Radio România Cultural
15:05 - 18:00
Obiectiv, România
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
15:30 - 15:56
ÖĐÎÄ˝ÚÄżśţ
Ascultă live Radio România Internaţional 1
15:05 - 16:00
TOTUL DESPRE ROMÂNIA (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
15:00 - 17:00
LADA DE ZESTRE
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
15:05 - 19:00
Sens unic
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
13:00 - 16:03
Știri
Ascultă live Radio România Timișoara FM
15:00 - 16:00
Emisiune în lb. sârbă
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru