Orașele - nu doar funcționale, ci și sănătoase. Măsurarea reală a poluării este primul pas spre un oraș curat
12 Noiembrie 2025, 14:15
Între 4 și 6 noiembrie a.c., asociațiile 2Celsius și Deutsche Umwelthilfe (DUH), în parteneriat cu Ecopolis au derulat în București o campanie de măsurare a poluării generate de trafic, campanie ce ”scoate la iveală problemele sistemice ale orașului în ceea ce privește calitatea aerului, dar și soluții concrete pentru reducerea poluării. (...) Datele colectate (...) arată niveluri alarmante de particule ultrafine, negru de fum și oxizi de azot în mai multe zone centrale ale Capitalei, confirmând impactul major al traficului auto asupra sănătății publice și necesitatea implementării unor măsuri de limitare a emisiilor.” (https://2celsius.org/campanie-de-masurare-a-poluarii-cu-particule-ultrafine-negru-de-fum-si-nox-in-bucuresti/).
Măsurătorile au fost făcute cu două aparate dedicate, un analizor pentru particule - APA și unul pentru oxizi de azot, după cum se menționează pe site-ul 2Celsius.ro.
În interviul acordat pentru Știința 360, Mihai Stoica, director executiv al organizației 2Celsius, atrage atenția că România are nevoie urgentă de măsurători corecte ale poluării generate de mașini, în special de cele diesel, pentru că actuala Rețea Națională de Monitorizare a Calității Aerului nu reflectă situația reală din trafic. „Există niște blind spots, niște puncte invizibile de poluare a aerului pe care nu le vedem în momentul de față”.
Mihai Stoica explică de ce multe mașini, mai ales cele diesel mai vechi, reprezintă o sursă constantă de poluare: multe dintre ele nu au filtru de particule - modelele mai vechi sau, mai grav, îl au dar nu funcționează sau aceste filtre au fost scoase. „Diferențele sunt colosale între o mașină care are filtrul de particule funcțional și una care nu-l are. Aceste particule ultrafine sunt extrem de periculoase pentru sănătate. Aceste particulele invizibile ne îmbolnăvesc.” El subliniază că aceste emisii schimbă „profilul de poluare al traficului din București” și justifică introducerea zonelor cu emisii reduse, prevăzute de legislația europeană, dar care „trenează” în România.
Pentru a demonstra diferența dintre datele oficiale și realitatea din teren, echipa 2Celsius a realizat o serie de măsurători în trafic, folosind instrumente de ultimă generație, precum analizoare de particule. „Am stat pe marginea drumului, practic. Deci nu putem suspecta alte surse. Acolo unde măsori aproape de sursă, poți spune cu certitudine că aceea este sursa.”
Rezultatele au fost clare: valori ridicate de particule ultrafine, negru de fum și oxizi de azot în zonele urbane aglomerate, cauzate în special de mașinile diesel cu filtre nefuncționale.
Soluția? Măsuri complementare, care să combine restricțiile cu investițiile în transportul public. „Vrem, nu vrem, va trebui să scoatem treptat din oraș mașinile vechi, fără filtre de particule. Ne periclitează sănătatea. În același timp, trebuie îmbunătățit transportul public, pentru că mobilitatea nu trebuie să scadă, ci să crească.”, spune Mihai Stoica.
Discuția despre poluare nu este însă doar una tehnică ci și una despre dreptul la un oraș respirabil. Reducerea numărului de mașini, crearea de benzi dedicate pentru autobuze, diminuarea locurilor de parcare din centru — toate sunt piese din același puzzle. „Majoritatea spațiului din orașe este dedicat mașinilor. Trebuie să inversăm acest trend și să oferim mai mult spațiu oamenilor, activităților, economiei locale.”
Asociația 2Celsius a prezentat deja rezultatele măsurătorilor Primăriei Municipiului București, insistând asupra urgenței introducerii zonelor cu emisii reduse. „Poluarea traficului afectează performanțele sportivilor, sănătatea copiilor și economia orașului. Dacă vrem să avem ani buni de viață în plus, trebuie să acționăm acum”, spune Mihai Stoica în interviul acordat pentru Știința 360, realizatoare Corina Negrea.








