Ramona Costescu: Comportamentul de risc este orice acțiune care ne scoate de pe traseul obișnuit, indiferent de vârsta persoanei
13 Noiembrie 2025, 16:00
Prevenirea ”comportamentele de risc în rândul elevilor din ciclul gimnazial și liceal din Sectorul 3 al Capitalei” este preocuparea principală a proiectului ”Știu că pot”, derulat 15 în școli și licee din sectorul 3 al Capitalei, în proiectul ”Știu că pot” derulat de ALIAT pentru Sănătate MIntală în sectorul 3 cu ajutorul Primăriei Sectorului 3 (https://aliatong.ro/proiectul-stiu-ca-pot-in-sectorul-3-a-demarat-cu-trainingul-echipei-de-specialisti-si-voluntari/).
Peste 2500 de elevi, părinții si profesorii lor, plus consilierii si medicii lor școlari vor participa la acest proiect și fiecare din aceste categorii menționate au altă perspectivă, văd lucrurile diferit atât prin prisma vârstei, a dezvoltării neuropsihologice și emoționale, a experiențelor de viață, a așteptărilor dar mai ales a nevoilor. Adolescenții sunt mult mai predispuși din multe puncte de vedere la comportamente de risc, spune Ramona Costescu, psiholog și psihoterapeut, președinte ALIAT pentru Sănătate mintală, managerul proiectului.
Pe de-o parte, din nevoia de apartenență, pe de altă parte pentru că sunt foarte curioși și au mai mult tendința de a explora față de un adult care deja a făcut lucrul ăsta. Totodată dopamina este resimțită diferit la o intensitate mult mai mare, creierul este încă în dezvoltare și atracția este mult mai mare în zona comportamentelor de risc. Neurobiologic și psihologic, emoțional, suntem într-adevăr în altă etapă de dezvoltare.
Prin urmare, nevoile noastre sunt diferite, adică inclusiv creierul nu este dezvoltat complet și prin urmare tendința adolescenților este mult mai mult de a se expune. Pe de-o parte pentru că și substanțele, spre exemplu, sau gaming-ul, gambling-ul sunt mult mai facile, mult mai disponibile pentru ei față de în urmă cu 15-20 de ani, adică vedem că într-adevăr profilul adolescentului se schimbă, este ca și societatea, într-o evoluție. Prin urmare, toată această disponibilitate a gadget-urilor, a tehnologiei, a substanțelor creează și stimulează în același timp și dorința de explorare și curiozitatea și dorința de conectare și la alte stări în același timp.
Proiectul ”Știu că Pot” vine cu o componentă foarte importantă de informare corectă și totodată de psihoeducație în ceea ce privește patru tematici” importante care țin de comportamentele de risc.
Detalii - în interviul acordat pentru emisiunea Știința 360, realizatoare Corina Negrea.








