Etica Științei - Porturi inteligente: cum scade CO₂ fără tehnologie scumpă
12 Noiembrie 2025, 17:35
În rubrica de Etica Științei din această săptămână, luăm în discuție o idee surprinzător de simplă, dar care ar putea aduce o reducere semnificativă de emisii de dioxid de carbon la nivel mondial. Este vorba despre modificarea felului în care navele de transport maritime sunt gestionate în porturi, o industrie care contribuie cu circa 3% din emisiile globale.
Cercetătorii propun introducerea unui sistem digital de „coadă inteligentă” în porturi: navele ar primi un loc în linie pe baza momentului în care au plecat din portul precedent, nu pe principiul „primul venit, primul servit”. Astfel, nava poate naviga mai lent și constant, la o viteză optimă și eficientă, reducând consumul de combustibil și scăzând emisiile de gaze cu efect de seră cu un număr cuprins între 16 și 24%. Această idee este atractivă deoarece nu presupune investiții uriașe în tehnologii exotice, ci doar coordonare digitală și disciplină operațională.
Totuși, o astfel de soluție simplă ridică provocări etice majore. În primul rând, reducerea vitezei înseamnă un timp mai mare de transport, ceea ce poate avea costuri economice semnificative și duce la deteriorarea mărfurilor. Cum putem armoniza protecția mediului cu eficiența economică? În al doilea rând, există problema echității globale: porturile din țările bogate ar putea implementa rapid „coada inteligentă”, în timp ce regiunile mai sărace ar rămâne dezavantajate, crescând inegalitățile în comerț. În fine, nu trebuie să permitem ca această soluție operațională să ne facă să uităm nevoia de schimbări structurale mai profunde, cum ar fi dezvoltarea de combustibili mai curați și reducerea transporturilor inutile.
Vă invităm să reflectăm împreună la cât de mult suntem dispuși să încetinim comenzile noastre de bunuri ca să salvăm aerul și mările.
Rubrica de Etica Științei, difuzată în fiecare zi de marți în cadrul emisiunii Știința 360, este realizată de Cornel-Florin Moraru, conferențiar al Universității Naționale de Arte din București și doctor în filosofie și arte vizuale.
Citește și: Etica științei - Agricultura viitorului: organică și editată genetic?








