John B. Goodenough, M. Stanley Whittingham și Akira Yoshino sunt cei trei laureați ai premiului Nobel pentru chimie pe anul 2019 – ”pentru dezvoltarea bateriilor litiu-ioo”, se arată în motivarea Academiei Regale Suedeze de Științe din Stockholm.
9 October 2019
Săptămâna Geologiei 5-13 octombrie 2019
9 October 2019

Dimensiunea științifică a artei – Realitate augmentată, la Muzeul Hărților

Harta celestă a lui Frederick de Wit, expusă la Muzeul Hărților, a putut fi văzută în realitatea augmentată, creată de Ioan Cernei artist vizual, cu prilejul festivalului Liminal, din această vară. 

Lucrarea denumită extrem de tehnic de către autor ”hrtp://DOME” propune un experiment de speculație tehnologică sau cum s-ar spune în engleză futuring prin care un strat din spațiul virtual augmentat este acaparat preemptiv în scopul lucrărilor culturale și de a propune capacitatea actorilor culturali de a acționa în aceste straturi – spune artistul Ioan Cernei , autorul lucrării  ”HRTP://DOME”. 

Prin intermediul telefoanelor mobile îndreptate către cer, vizitatorii au putut vedea, pe parcursul expoziției Liminal de la Muzeul Hărților Vechi  hărțile celeste pictate pe tavanele instituției, în poziționare reală pe cer întreptând mobilul spre cer.  Lucrarea aflată în spațiul virtual al internetului, este imaterială, ea a putut fi văzută doar prin intermediul unei aplicații pe care o descărcai pe telefonul mobil, care devenea instrument de vizualizare a unei picturi aflate în interiorul clădirii dar care apărea pe ecranul telefonului când acesta era îndreptat către cer, în afara ei.

”Pe măsură ce tehnologia continuă să se dezvolte într-un ritm accelerat la fel și interesele private acaparează spațiu vizual și informațional pentru promovarea propriilor avantaje într-un ritm asemănător. Nu mai e mult până când noțiunea de hipertext va evolua în hiperrealitate – așa cum Jean  Baudrillard o definea în «Simulacra and Simulation» în anul 1981. Hiperealitatea va reprezenta o incapacitate a conștientului de a distinge între simulări/ficțiune și realitate datorită echivalenței între cele două la nivelul percepției. În esență simularea oferă calitativ aceeași stimuli simțurilor. Ne aflăm acum la o cumpănă între real și simulacru, între fizic și real pe măsură ce tehnologia realității virtuale devine ubicuă și accesibilă, iar cele augmentate își croiesc drumul către computerele din buzunarele noastre. În acest context vom avea la dispoziție în scurt timp straturi adiționale ale realității, suprapuse unul peste altul vizibile prin filtrele telefoanelor noastre mobile. Cât va dura până aceste straturi sunt reglementate așa cum au fost și spectrele radio și preluate pentru exploatarea lor de către un număr limitat de actori.” Ioan Cernei

hrtp://dome    Hyper reality transfer protocol in loc de hyper text transfer protocol

Ioan Ovidiu Cernei (n. 1987, Bucuresti) este artist tehnologic și web developer bazat în București. Ioan a absolvit Licenta FVPCI, UNARTE Bucuresti în anul 2009 și M.A. Interface Cultures, UFG Linz, Austria in 2016. Lucrand preponderent cu instalații interactive la Linz si Viena între anii 2010 și 2017 Ioan adoptă o atitudine ludica cu privire la practica artistică tehnologică, dar în același timp critică la tehnologizarea fără discernământ și sensibilitate umană. Din anul 2016 lucrează preponderent în mediul web și virtual încercând în prezent să dezvolte o platformă de prezentare a lucrărilor în spațiul public augmentat. Lucrările lui au fost expuse la Ars Electronica Linz, WRO Media Art Biennale Wrocław, FILE Media Art Festival Sao Paulo, Liminal Festival Bucuresti, Lab30 Augsburg, Nova Galerija Trbovlje, The Wrong Biennale.