Idei în nocturnă – Diaspora. Dincolo de graniţe.: Uniunea Europeană, în avangarda tehnologiilor disruptive
12 October 2017
Donează sânge Internetului!
13 October 2017

Hybrid sensorium – sămânța lui Tra, capsula care se hrănește cu respirația vizitatorilor

Hybrid senzorium este o sămânță uriașă din rășină, și fibră de sticlă, dotată cu aparatură electronică sofisticată, care permite vizitatorilor să-și introducă capul printr-o deschidere bordată cu senzori. De îndată ce curiosul aflat cu capul în interiorul instalației își oprește respirația, pe un ecran se derulează o animație 3D.
A fost singura lucrare românească prezentă la festivalul Ars Electronica de la Linz  de către  Marilena Oprescu Singer, cunoscută sub pseudonimul de Saint Machine, împreună cu  Sergiu Negulici (animație), Răzvan Vasilache (programare) și Mitoș Micleușanu (sound design).
Festivalul Ars Electronica care se desfășoară în fiecare an la Linz, la începutul lunii septembrie, a avut ca temă generală în această toamnă ”Artificial Intelligence – The Other I” (Inteligența artificială – Celalalt eu), sau conexiunea între inteligența artificială și oameni. Ars Electronica datează din anul 1979, când a făcut pionierat în new media și a pus orașul Linz pe harta marilor festivaluri de artă și tehnologie.
Peste 100.000 de vizitatori, mai mult de 600 de evenimente, ateliere, conferințe, prezentări, expoziții și proiecte, concerte și performance-uri, animații și ceremonii de premiere, au avut loc între 7 și 11 septembrie, anul acesta. Peste 1000 de artiști din întreaga lume și-au prezenat lucrările în cele 5 zile de festival.
Saint Machine (Marilena Oprescu Singer, născută pe 18 septembrie 1979) este o artistă multimedia care experimentează suprapunerea spaţiilor real-virtual, interior-exterior, fizic-imaginar şi intervalul interstițial dintre acestea, pornind de la idee. Printre proiectele create menționăm instalația ACUM(ARCUB Gabroveni, 2016), instalația multimedia interactivă FEED ME!(Galateca, 2014), Playground for Animation (Cocor Media Channel, 2009) şi Artmix (TNB, 2005). A curatoriat proiecte precum Metamorfoze (ARCUB Gabroveni, mai – decembrie 2017), Bucharest Now – OPEN LAB, în cadrul candidaturii orașului București la titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021, sau instalația site-specific Who’s Afraid of Glass? a sculptorului Ioan Nemțoi la Museums Quartier (Viena, 2007) și Festivalul de Proiecţii Arhitecturale URBAN ART (Palatul Parlamentului, Universitate, Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu“ 2007, 2008, 2009). Saint Machine a participat pentru prima dată la Ars Electronica în anul 2015 cu proiectul multimedia „FEED ME!“ creat în colaborare cu Noper (Radu Pop). Institutul Cultural Român a sprijinit această participare în cadrul festivalului a cărui tematică în 2015 a fost „Habitatele Secolului 21“. Proiectul s-a bucurat de un succes imediat, Marilena Oprescu Singer fiind ulterior inclusă în baza de date online Women in Media Arts realizată de Ars Electronica Center. Instalația a fost itinerată la Elefsina (Grecia) unde a fost inclusă în programul cultural de pregătire a candidaturii pentru Capitală Europeană a Culturii 2021.
Interviu cu Marilena Oprescu Singer aka Saint Machine.
Realizator: Mihaela Ghiță