Adaptarea la grădiniță – Introspecții, duminică, 26 octombrie 2025, ora 18.30
24 Octombrie 2025, 15:33
„Copilul are nevoie ca intrarea sa la grădiniță sa fie tratată cu răbdare, cu căldură și înțelegere de către familie.” (Smaranda Grosu, psihoterapeut)
Invitata emisiunii: Smaranda Grosu, psiholog și psihoterapeut
Între frică și curiozitate, o gamă întreagă de stări și emoții își face loc în sufletul copilului odată cu intrarea la grădiniță, iar părinții nu sunt nici ei scutiți de trăiri pe care poate nu le-au mai experimentat. Cum pot fi ajutați cei mici să aibă o adaptare cât mai lină la grădiniță? Cum ar trebui să gestioneze părinții anumite reacții din partea copilului, ca plânsul sau refuzul de a merge la grădiniță? Discutăm în emisiunea Introspecții, duminică, 26 octombrie, de la ora 18.30. Realizator Daniela Vasile
„Nu este ușor să fii copil. Bebelușul pornește în viață cu o totală dependență de părinți, de mama care-l îngrijește, de relația care se creează între ei. Urmează primii ani cu experiențe diverse, care îi facilitează copilului dezvoltarea psiho-emoțională. Iar intrarea la grădiniță în grupa mică este un moment marcant, trăit cu intensitate de copii.
Cei care au avut experiența creșei au, de regulă, posibilitatea să se adapteze mai rapid, mai ușor la grădiniță, deoarece au trecut prin experiența despărțirii temporare de familie, de mama, ca figură principală protectoare.
Intrarea la grădiniță presupune despărțirea copilului de familie zilnic, câteva ore, lucru trăit, de regulă, cu dificultate de copil. Acesta resimte teamă, tristețe, supărare, confuzie, adică o anxietate de separare, care poate duce la teama de abandon.
Copilul nu înțelege de ce trebuie să vină la grădiniță și să treacă prin aceste stări, de aceea este important să îi vorbim copilului anterior acestui moment, despre grădiniță, despre ce îl va aștepta acolo. De asemenea, este benefic să îi descriem ceea ce poate nu îi va plăcea, despărțirea temporară de familie și să-i vorbim, în special, despre ceea ce ar putea suscita interesul lui și ar putea crea în mintea sa repere pozitive de încredere, entuziasm și anticipare pozitivă a experienței sale la grădiniță: faptul că el va cunoaște copii, își va face prieteni, va descoperi jucării interesante etc.
Copilul are nevoie ca intrarea sa la grădiniță sa fie tratată cu răbdare, cu căldură și înțelegere de către familie.” (Smaranda Grosu, psihoterapeut)








