Texte şi pretexte: Cenaclul Flacăra, între naţional-comunism şi cultura autentică
26 Septembrie 2020, 05:30
Emisiune live de cultură urbană, istorie şi divertisment realizată de Georgeta Drăghici şi Valentin Protopopescu;
Citat din spusele
 invitatului, motto al ediţiei: „În
 cadrul Cenaclului Flacăra actul cultural autentic, inclusiv cu valențe
 contestatare, a coexistat cu propaganda naționalistă (...) precum şi cu latura
 pe care am numit-o partinică, într-adevăr minoritară în economia mişcării,
 neputînd însă a fi negată sau redusă la insignifianță.” (Alexandru Mamina)
În ediţia din 26 septembrie 2020 a emisiunii Texte şi pretexte ne propunem, prieteni, să vă invităm la o dezbatere cu privire la complexul fenomen socio-cultural numit în epocă Cenaclul Flacăra.
Complicat, sofisticat adesea, de o simplitate surprinzătoare uneori, propagandistic, creativ, provocator, generator de entuziasm şi solidaritate, cu accente naţionaliste, contestatar, preamărind puterea comunistă dar criticîndu-i detaliile, personajele şi mecanismele, Cenaclul Flacăra s-a bucurat de o amploare socială greu de înţeles astăzi.
Părintele dar şi asasinul său, poetul şi jurnalistul Adrian Păunescu, a fost o personalitate controversată dar extrem de vitală, cu siguranţă un reper al vremurilor, atît în bine, cît şi în rău.
Despre toate aceste aspecte tratează în cartea sa, Cenaclul Flacăra, apărută la Editura Cetatea de scaun de la Târgovişte, istoricul Alexandru Mamina, cercetător în cadrul Institutului de Istorie „Nicolae Iorga”.
Răzvan
 Dolea, la rubrica Memoria între ghilimele,
 va aborda chestiunea, deloc simplă, a manierei în care unele capete încoronate
 din Europa medievală înţelegeau să se împrumute financiar fără să mai returneze
 sumele datorate.
Fireşte,
Concursul ediţiei face trimitere la
 un moment semnificativ al istoriei celei de-a şaptea arte, filmul, de aceea vă
 propunem astăzi să ne amintim de faptul că în urmă cu 12 ani, pe 26 septembrie
 2008, se stingea un imens actor şi regizor american de cinema, încoronat cu
 Premiul Oscar în 1986 pentru rolul din pelicula lui Martin Scorsese, Culoarea banilor. Acesta a jucat în
 filme de notorietate, precum Dulcea
 pasăre a tinereţii, Lunga vară
 fierbinte şi Cineva acolo sus mă
 iubeşte.  
La
 rubrica intitulată Conexiuni,
 Georgeta Drăghici aduce în actualitate cîteva idei extrem de moderne ale
 rafinatului cărturar Dinicu Golescu, autor al fascinantului volum Însemnare a călătoriei mele. Vom afla
 astfel mai multe despre începuturile şcolii româneşti şi despre influenţa
 modelului occidental în cultura noastră.
În
 spaţiul rubricii Respiro sportiv vom
 dezbate asupra situaţiei în care se găseşte tenismenul bosniac Damir Djumjur,
 descalificat din motive pandemice în calificările de la Roland Garros.
În
 cadrul rubricii Ora veselă vă invităm
 să ascultaţi un celebru moment umoristic din „Arhiva de Aur” a SRR, monologul intitulat Reţetă pentru o prăjitură de fructe şi
 interpretat de Horaţiu Mălăele. 
Ilustrare vizuală:
 foto Georgeta Drăghici (mulţumiri
 Arianei Vulpe pentru îngăduinţa de a publica această fotografie), foto Valentin
 Protopopescu, Răzvan Dolea, Alexandru Mamina, foto coperte (arhiva personală,
 arhiva RRC), foto Paul Newman (sursa: wikipedia).








