Ascultă Radio România Cultural Live

Ilustrată din Amsterdam: Rembrandt în scaunul de regizor

Ilustrată din Amsterdam: Rembrandt în scaunul de regizor
De Nachtwacht, Rembrandt van Rijn, 1642

15 Aprilie 2024, 08:00

La muzeul Rembrandthuis din Amsterdam găsești întotdeauna expoziții care te încântă de la un capăt la altul. Și mai întotdeauna sunt opere de artă pe hârtie, care se potrivesc cel mai bine acestui spațiu, creat special lângă casa în care Rembrandt a trăit și lucrat aproape 20 de ani.

Cea mai recentă expoziție, deschisă la începutul lunii martie, se înscrie în același model de eleganță și intimitate. Și totuși, recunosc, am intrat cu prejudecata că nu prea mai ai ce să spui despre Rembrandt. M-am înșelat. Cu doar câteva tablouri, desene și gravuri, curatoarea Leonore van Sloten reușește să ne ofere o altă perspectivă asupra pictorului. Nu informațiile sunt noi, ci unghiul de abordare: Rembrandt în scaunul de regizor de teatru.

La intrarea în expozitie, vizitatorul este întâmpinat de o reproducere a celebrului tablou Rondul de noapte (originalul se află în colecția Rijksmuseum), poate cel mai cunoscut din opera pictorului. Pentru mulți, însă, o întâlnire cu garda civilă a căpitanului Frans Banninck Cocq este încă pe lista cu dorințe. Numai aflat în fața tabloului îți poți da seama de măiestria regizorului Rembrandt (fig. 1).

Compoziția pare haotică, sigur dacă o comparăm cu alte portrete de grup făcute în aceeași perioadă pentru aceeași gardă civilă. În realitate, însă, ceea ce vedem este un moment foarte bine pus în scenă de regizor, care în mod conștient a ales cum să își așeze personajele, în ce lumină să le pună, în ce costume să le îmbrace și ce rol să le atribuie.

Rembrandt și teatrul

În timpul pregătirilor pentru această expoziție a apărut întrebarea: „Mergea oare Rembrandt la teatru?”. Răspunsul este chiar în opera lui, spune Leonore van Sloten: „A făcut multe desene și gravuri cu actori. Este perioada în care se deschide primul teatru din Țările de Jos (1638, n. red.), teatru pentru public (fig. 2), și Rembrandt sigur a fost la acea deschidere festivă.”

Fig. 2 – Lojele din noul teatru din Amsterdam, Salomon Savery, 1658, fotografie din colecția Rijksmuseum

Rembrandt a studiat atent gesturile actorilor, fizionomiile lor în timpul spectacolelor, dar și costumele lor. Schițele făcute pe stradă sau la teatru le-a folosit pentru a-și construi propriile scenete și povești. Pregătirile pentru această expoziție au dus la o mică descoperire: într-una dintre gravurile lui celebre – cunoscută ca Gravura celor 100 de guldeni (1648) (fig. 6) – a introdus un actor celebru al timpului și pe care l-a desenat foarte des: Willem Ruyter.

Cele șapte tehnici regizorale

Care sunt tehnicile regizorale folosite de Rembrandt? Împreună cu Leonore van Sloten am analizat pe rând cele șapte tehnici, de care orice regizor ține seama când pune în scenă o piesă de teatru.

Spre deosebire de un regizor, un pictor trebuie să aleagă un singur moment care să spună toată povestea. Iar aici Rembrandt a excelat. A știut întotdeauna să aleagă acel moment dramatic în care emoțiile explodează și este schițată psihologia întregii povești. „Rembrandt alege însă și momente care se întâmplă cu puțin înainte de dramă, și dacă povestea ne este cunoscută, atunci cu siguranță simțim dramatismul care urmează. În lumea teatrului, acest moment este cunoscut sub numele de agnitio”, spune curatoarea expoziției.

Dacă ne întoarcem la Rondul de noapte, chiar dacă nu știm povestea, avem impresia că personajele se pregătesc pentru un moment important și că în secunda următoare se va întâmpla ceva.

Și odată ales momentul, pictorul știe și care sunt emoțiile de care are nevoie pentru fiecare personaj. Din nou, Rembrandt excelează în modul în care reușește să pună pe pânză toate aceste emoții. „Asta este a doua tehnică regizorală”, continuă Leonore van Sloten. „E fizionomia feței. Rembrandt studiază diferite fizionomii în oglindă și face gravuri pentru fiecare. Îl vedem râzând, furios, surprins. Sunt gravuri foarte cunoscute, dar acum le punem într-un alt context” (fig. 3).

Fig. 3 – Fotografie din expoziție

O altă tehnică este a gesticulării. Sunetul unei picturi este dat de gesturile mâinii, care conferă cuvinte unei imagini statice. Vizitatorul este provocat să reproducă diferite gesturi pe care cel din fața lui să le recunoască. Manualul folosit pentru acest mini-curs la care vizitatorul este invitat să participe este Chirologia lui John Bulwer, un tratat din 1644 care se referă la limbajul natural al mâinii (fig. 4).

Fig. 4 – Chirologia, John Bulwer, 1644, fotografie din colecția Bibliotecii Universității Yale

La fel de importante sunt costumele și atributele personajelor. Și știm că Rembrandt era un colecționar împătimit nu numai de artă, dar și de tot felul de obiecte: pălării, căști, turbane, săbii, amulete, armuri etc. Pe toate le folosea în picturile lui ca să spună o poveste dintr-un alt timp sau dintr-o altă parte a lumii. Cum altfel s-a născut în 1635 un tablou ca Bărbat în haine orientale (fig. 5)?

Fig. 5 - Bărbat în haine orientale, Rembrandt van Rijn, 1635, fotografie din colecția Rijksmuseum

Ajungem și la postura corpului, a cincea tehnică. Rembrandt îi punea pe elevii lui să pozeze în diferite poziții în care corpul era supus unui efort. Pentru el era foarte important să redea corect un corp care se apleca și trăgea de o funie.

Să nu uităm de lumină, mai exact de acel clarobscur care l-a făcut celebru. „Cu lumina regizează dramatismul”, mai spune curatoarea expoziției, „și în același timp îl ajută pe privitor să găsească ceea ce este important în acea pictură”. Vă invit din nou la Rondul de noapte, unde jocul de lumini și umbre este esențial.

Am ajuns la ultima tehnică regizorală: compoziția. Cum așezi toate personajele ca să obții efectul dorit? Sigur că existau reguli ale timpului, cum sunt cele scrise de pictorul Pieter de Grebber (1600–1653). Toate aceste reguli nu erau altceva decât instrucțiuni pentru cum să-ți așezi personajele, ca și cum ar fi pe o scenă, nu aliniate, ci grupate. În cadrul compoziției la fel de importantă era diversitatea, atunci când vorbim de gen, de vârstă sau de înălțime.

Măiestria lui Rembrandt în materie de compoziție, mai ales când vorbim de portrete de grup, se vede nu numai în Rondul de noapte, dar și în Breasla Țesătorilor, în Lecția de Anatomie sau în Gravura celor 100 de guldeni menționată mai sus (fig. 6). Aceasta este de altfel și punctul final al expoziției.

Fig. 6 – Isus ține o predică sau Gravura celor 100 de guldeni, Rembrandt van Rijn, 1648, fotografie din colecția Rijksmuseum

Gravura are doar 28 ✕ 39,4 cm. Proiectată însă pe peretele din expoziție pare un alt rond de noapte, care scoate și mai bine în evidență talentul regizoral al lui Rembrandt.

Am putea oare să spunem că toate lucrările lui sunt niște scene de teatru?

„Da, cred că așa este”, îmi răspunde Leonore van Sloten. „Toate sunt scene de teatru pe pânză sau pe hartie, regizate în așa fel încât să aibă un impact asupra privitorului”.

Lecturile orașului: "Nicio slujbă nu-i uşoară" de Kikuko Tsumura
Orașul vorbește 30 Aprilie 2024, 09:00

Lecturile orașului: "Nicio slujbă nu-i uşoară" de Kikuko Tsumura

Kikuko Tsumura este una dintre cele mai de succes scriitoare din Japonia. Și-a început cariera literară scriind...

Lecturile orașului: "Nicio slujbă nu-i uşoară" de Kikuko Tsumura
Psihoterapeuta Yolanda Crețescu: „Spiritualitatea este atât de necesară în ancorarea sinelui”
Orașul vorbește 29 Aprilie 2024, 17:38

Psihoterapeuta Yolanda Crețescu: „Spiritualitatea este atât de necesară în ancorarea sinelui”

Orașul Vorbește cu psihoterapeuta adleriană Yolanda Crețescu despre sensul spiritualității și despre spiritualitatea cu sens...

Psihoterapeuta Yolanda Crețescu: „Spiritualitatea este atât de necesară în ancorarea sinelui”
Ilustrată din Amsterdam - Restaurarea cu public, o tradiție în muzeul Mauritshuis
Orașul vorbește 29 Aprilie 2024, 08:00

Ilustrată din Amsterdam - Restaurarea cu public, o tradiție în muzeul Mauritshuis

În 2018, Rijksmuseum a anunțat că Rondul de noapte va intra într-un proces de cercetare și restaurare în...

Ilustrată din Amsterdam - Restaurarea cu public, o tradiție în muzeul Mauritshuis
Christian Bromberger: "Fotbalul, cel mai important fleac din lume"
Orașul vorbește 27 Aprilie 2024, 06:27

Christian Bromberger: "Fotbalul, cel mai important fleac din lume"

Antropologul francez Christian Bromberger, profesor emerit al Universității Aix-Marseille, a susținut luni, 22 aprilie, la...

Christian Bromberger: "Fotbalul, cel mai important fleac din lume"
Ideile Hacking Work 060. Workaholismul – trăsătura angajaților dedicați sau boală în toată regula?
Orașul vorbește 26 Aprilie 2024, 08:24

Ideile Hacking Work 060. Workaholismul – trăsătura angajaților dedicați sau boală în toată regula?

Deși societatea glorifică adesea ideea de a fi „workaholic" ca pe un semn de forță fizică, emoțională și morală,...

Ideile Hacking Work 060. Workaholismul – trăsătura angajaților dedicați sau boală în toată regula?
„Vinul educă” - Interviu cu Daniel Bichir, Președintele Organizației Somelierilor din România
Orașul vorbește 25 Aprilie 2024, 18:20

„Vinul educă” - Interviu cu Daniel Bichir, Președintele Organizației Somelierilor din România

Apărută în Franța Evului Mediu, someleria este recunoscută ca meserie în România abia in 2003. Somelierul...

„Vinul educă” - Interviu cu Daniel Bichir, Președintele Organizației Somelierilor din România
Pop It Out Loud - „Sand Land”
Orașul vorbește 25 Aprilie 2024, 16:48

Pop It Out Loud - „Sand Land”

Theodor Ineluș ne povestește la , ,Pop It Out Loud ” despre una dintre cele mai speciale manga de la începutul...

Pop It Out Loud - „Sand Land”
„Orașul ascultă <Choreomania> și muzica de dans din sec. XVI”
Orașul vorbește 25 Aprilie 2024, 15:40

„Orașul ascultă <Choreomania> și muzica de dans din sec. XVI”

„ Choreomania ” sau „ epidemia de dans ” a fost un fenomen bizar care a cuprins Europa,...

„Orașul ascultă <Choreomania> și muzica de dans din sec. XVI”
Ascultă live

Ascultă live

15:00 - 15:30
Bazar FM
Ascultă live Radio România Cultural
15:00 - 15:05
Ştiri
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
Acum live
Radio România Internaţional 1
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
15:00 - 18:00
LADA DE ZESTRE
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
15:00 - 15:05
Buletin de știri
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța AM
Ascultă live Radio România Constanța AM
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru