Ascultă Radio România Cultural Live

Constantin Tanislav - „Dincolo de a fi un spațiu limitat de patru pereți, atelierul comportă un fel de universalitate a creației (...)”

Constantin Tanislav

29 Octombrie 2024, 16:45

Astăzi vă invit să pătrundem în atelierul pictorului Constantin Tanislav. Născut în 1961, și-a desăvârșit studiile la Universitatea Națională de Arte din București, maestru fiindu-i Petru Lucaci. Constantin Tanislav este o prezență puternică a simezelor actuale, însumând peste 20 de expoziții personale și de grup, precum și participări la saloane și tabere de creație.

„În peisajul artistic românesc creația pictorului Constantin Tanislav este singulară prin reprezentare, mișcare, culoare și sugestie. Culorile sale se combină și se recompun în funcție de lumină, de starea privitorului, de idee etc. […] Artistul ne oferă stări existențiale, ne dă posibilitatea să recompunem tabloul conform imaginației colective. Este un dialog al culorii, al formelor, al artei cu privitorul.” (Pușa Roth, scriitor, jurnalist, dramaturg)

Ce înseamnă pentru dumneavoastră noțiunea de atelier?

Dincolo de a fi un spațiu limitat de patru pereți, atelierul comportă un fel de universalitate a creației. Pentru mine este atelierul casă. Aici se întâmplă tot ceea ce apare pe simeze la un moment dat. Aici este bucătăria, laboratorul. Folosesc foarte mult digitalul pentru creație. Artistul contemporan trebuie să profite de toate mijloacele pe care le are la îndemână pentru a-și exercita profesia. Atelierul are rolul de a mă face vizibil prin ceea ce fac aici.

Cum ați descrie atmosfera acestui atelier în care lucrați?

Este un spațiu intim. Este locul în care mă definesc artistic. Aterlierul se află în buricul orașului, în mijlocul civilizației. Este suficient să mă uit pe fereastră să văd tot ce se întâmplă.

Acest atelier este pe Calea Victoriei, vis-a-vis de Teatrul Odeon, deasupra Teatrului „Constantin Tănase”.

Exact, mă aflu înconjurat de o zonă culturală, iar culturalitatea apare și în interiorul acestui spațiu.

Ce v-a atras spre artele vizuale?

Înclinația, apetența către artele vizuale este nativă, deci nu pot să spun că există o dată certă. Încă din copilărie am avut această înclinație, fapt care a fost observat de cei din jurul meu. Aș putea să rememorez o întâmplare care reflectă primul contact cu desenul. Eram la grădiniță. Și a fost un moment când toți copiii trebuiau să deseneze. Ei bine, din cei 20 de copii din acea sală, eram singurul care a început să plângă. La care educatoarea, foarte mirată și împăciutoare în același timp, m-a întrebat de ce. Colegul de bancă a spus: „plânge pentru că nu știe să deseneze”. Și atunci, cu o dragoste maternă, învățătoarea m-a luat în brațe și cu mâna mea în mâna ei a desenat un ghiocel. Mai târziu m-am trezit că sunt scos la tablă de învățătoare pentru a transcrie desenele mele, astfel încât ceilalți elevi să le copieze. În clasa a șaptea mi s-a pus pentru prima dată cărbunele de tei în mână. Asta datorită bunului meu dascăl, de atunci, care m-a ghidat și m-a inițiat mai mult în zona asta, pentru că vedea că există o sămânță. O sămânță care a început să încolțească. Nu au trecut decât doi ani de atunci și am dat un examen la Liceul de Arte din Buzău.

Care era atmosfera artistică în Buzău?

Eram la Liceul de Muzică și Arte Plastice din Buzău. Mi-a fost foarte greu la început, pentru că artele erau secții reale. Se făcea matematică, fizică și chimie mai mult decât se făcea desen sau pictură. Cutremurul din 1977 a făcut în așa fel încât să ne mutăm din acel liceu, să ne afilieze la altă școală, pentru că se surpaseră pereții. Tot după cutremur liceele de artă din țară s-au desființat și am fost afiliați la liceul pedagogic. Tata nu prea a fost de acord cu această înclinație a mea sau cu această dorință a mea de a merge pe filierea artistică. El considera că pictorii sunt aia cu barbă și singuri tot timpul. M-a sfătuit să învăț o meserie.

Am ajuns la București, la o școală profesională. M-am adaptat destul de greu pentru că eu altceva nu știam să fac, dar m-am adaptat, astfel încât am devenit un bun meseriaș. Am fost frigotehnist timp de 30 de ani, dar vocația nu m-a părăsit. Am făcut o meserie, dar dorința mea acerbă era să mă exprim în zona artistică. Era mijlocul prin care eu mă exprimam cel mai bine și de multe ori apelam la creion, la linie, la suprafață. M-am înscris la o școală populară de artă, pe strada Cuza Vodă, numărul 100, unde am avut profesori extraordinari. Acolo preda Neculai Iorga, am lucrat 2 ani cu Liviu Cornescu, am fost cursant la clasa profesoarei Alexandra Drăguțescu.

După absolvirea școlii populare de artă o perioadă pictură a devenit o preocupare de duminică, dar nu am abandonat-o. La un moment dat, după foarte mulți ani, simțeam o neîmplinire vis-a-vis de acest har pe care mi-l dăduse Dumnezeu. Prin urmare, am abandonat serviciul, am abandonat și alte lucruri și am intrat la Universitatea Națională de Arte, în 2013, la buget. Timp de 5 ani am mers zi de zi la facultate. Am trecut prin momente crunte, în condițiile în care nu aveam niciun venit, renunțasem la job, chiar și la familie. Învățământul universitar a avut o influență paideică. M-a modelat interior. S-a schimbat modul de a privi lucrurile, s-a schimbat noțiunea de artă, o priveam cu totul altfel. Și, iată-mă, astăzi, expunând la toate saloanele organizate de Uniunea Artiștilor Plastici și am câteva expoziții personale. Deși artiștii ajunși la vârsta mea s-au satornicit într-o zonă, eu încă mai caut.

Constantin Tanislav, ce vă defăinește ca artist? Ce credeți că vă individualizează?

Exprimarea și transmiterea emoției către privitor.

Care sunt temele care vă inspiră?

Am abordat toate temele clasicizate. Există portrete, natură statică, peisaj. Ideea spațiului mă preocupă. Tema interiorului, dar și a laturii interioare a artistului. Acuma, ultima abordare, și mă refer la expoziția care este deschisă în galeria de pe Calea Victoriei, explorez oniricul adus în zona figurativului și fac un fel de colaj, ca în vis. Supapun imagini care aparent nu au nicio legătură, dar țin cont de perspectivă, de compoziție, de echilibrul cromatic și de cel compozițional. Încerc un alt mod de exprimare, tocmai pentru a transmite acea emoție către privitor.

Constantin Tanislav, ce înseamnă succes și ce credeți că aduce succes în arta plastică din zilele noastre?

Cred că toți artiștii tind către succes. Acum, fiecare poate defini succesul într-o manieră proprie. Poti să ai succes vânzând foarte bine. Tot așa de bine poti să ai succes expunând într-o galerie de renume.

Cât de greu, dar și de important este pentru un artist să fie remarcat de o galerie?

Este important. Asta justifică faptul că se înscrie în ceea ce numim noi acum arta contemporană. E adevărat, arta contemporană e un conglomerate, cu o multitudine de stiluri, de abordări sociale, politice. E important în măsura în care dă sens preocupărilor tale.

Care credeți că este rolul curatorului?

Este tot așa de important ca și prezența artistului într-o galerie de prestigiu. Astăzi activitatea de curatoriat se manifestă în toate zonele artistice. La ultima expoziție am avut un curator, cu care am colaborat, expoziția cred că a ieșit foarte bine.

Care credeți că este viitorul artei?

Rolul artei contemporane este să reflecte ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Că este politic, că este social, că e profund uman sau că exprimă trăirile și sentimentele artistului vis-a-vis de aceste lucruri, cred că este ăsta este sensul.

Cât de importante considerați că sunt noile medii apărute în artele vizuale?

Diversifică foarte mult abordările plastice din punct de vedere stilistic. Sunt foarte importante. Eu de fapt nu accesez toate mediile. Încă am rămas tributar formei, pensulei, ustensiilelor tradiționale, chiar dacă folosesc calculatorul pentru edificarea unei lucruri sau pentru inițierea sau punerea în practică a unui concept plastic.

Cum ați caracteriza piața de artă din România?

E foarte efervescentă. Apar noutăți.Pe zi ce trece se deschid noi spații expoziționale. Suntem pe un drum bun.

Care este perioada artistică preferată din istoria artelor vizuale?

Clasicismul.

Care este maestrul pe care îl apreciați cel mai mult?

Am fost studentul maestrului Lucaci, prin urmare, multe lucruri pleacă de la dânsul.

Ce alte pasiuni aveți?

Am o singură pasiune – pictura. Am rămas un pictor de șevalet, de atelier, pentru că în atelier nu poți fi doar spontan, ți se pune în funcțiune și rațiunea.

(23 octombrie 2024)

Concurs.

O lucrare semnată de Constantin Tanislav a fost câștigată de doamna Patricia Ionescu din Huși, jud. Vaslui.

Daniel Brici – Arta și spațiile post-industriale
Atelier 25 August 2025, 10:00

Daniel Brici – Arta și spațiile post-industriale

Daniel Brici (n. 31 martie 1987) după ce a absolvit Liceul de Arte Frumoase „Sabin Păutza” din Reșița, a urmat...

Daniel Brici – Arta și spațiile post-industriale
Mircea Rusu – teatrul între mit și realități
Atelier 18 August 2025, 12:00

Mircea Rusu – teatrul între mit și realități

Mircea Rusu (n. 28 iunie 1954, Săcele, Brașov) este actor de film, radio, teatru și televiziune. A absolvit Institutul de...

Mircea Rusu – teatrul între mit și realități
Cristian Mandeal - o viață dedicată muzicii
Atelier 11 August 2025, 18:35

Cristian Mandeal - o viață dedicată muzicii

Cristian Mandeal (n. 18 aprilie 1946, la Rupea, în județul Brașov) a fost Dirijor Principal și Directorul General al...

Cristian Mandeal - o viață dedicată muzicii
Alexandru Rădvan – pictura ca oglindă a evoluției omului
Atelier 06 August 2025, 13:24

Alexandru Rădvan – pictura ca oglindă a evoluției omului

Alexandru Rădvan (n. 1977, București) este absolvent al Universității Naționale de Arte București, Facultatea de Pictură, la...

Alexandru Rădvan – pictura ca oglindă a evoluției omului
Adrian Spirescu – arhitectura, o forță socială
Atelier 28 Iulie 2025, 15:00

Adrian Spirescu – arhitectura, o forță socială

Adrian Spirescu este absolvent al Institutului de Arhitectură „Ion Mincu” (1979) si, din 2003 este profesor la...

Adrian Spirescu – arhitectura, o forță socială
Hamid Nicola Katrib – fascinația originalității
Atelier 21 Iulie 2025, 09:00

Hamid Nicola Katrib – fascinația originalității

Hamid-Nicola Katrib este un artist născut în Bacău, plecat apoi cu familia în Liban, unde a studiat design...

Hamid Nicola Katrib – fascinația originalității
Carmen Poenaru: „Atelierul este locul în care mă regăsesc cu adevărat”
Atelier 14 Iulie 2025, 18:01

Carmen Poenaru: „Atelierul este locul în care mă regăsesc cu adevărat”

  Artista Carmen Poenaru a absolvit Academia de Artă „Ion Andreescu” din Cluj Napoca. A obținut de-a lungul...

Carmen Poenaru: „Atelierul este locul în care mă regăsesc cu adevărat”
Vladimir Arsene –„Orice arhitect trebuie să fie vizionar”
Atelier 10 Iulie 2025, 12:59

Vladimir Arsene –„Orice arhitect trebuie să fie vizionar”

Vladimir Arsene (membru AIA, OAR) este absolvent al Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”(1976)....

Vladimir Arsene –„Orice arhitect trebuie să fie vizionar”
Ascultă live

Ascultă live

04:30 - 05:00
Colecții Românești (reluare)
Ascultă live Radio România Cultural
03:30 - 04:53
COLECTIA DE MUZICĂ - OMUL CU CHITARA (R)
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
04:00 - 05:00
Français 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
04:00 - 05:00
reluare: MAGAZIN RRI de vineri (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
04:00 - 06:00
TEATRU RADIOFONIC
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru